Bu dersin amacı farklı tipteki anayasa yargısı sistemlerini karşılaştırmalı bir yaklaşımla ele almak ve Türk anayasa yargısını detaylı biçimde incelemektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Ceren YILDIZ
Asistanlar
Arş. Gör. Evin Naz ERCAN
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 16:00-17:45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr.Öğr.Üyesi Ceren YILDIZ, Pazartesi ve Salı, 14:00-16:00, Şirinevler Yerleşkesi, H-201-02
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, Tartışma
Temel Kaynaklar
-İbrahim Kaboğlu, Anayasa Yargısı,İmge Yayınevi, İstanbul, 1994.
Diğer Kaynaklar
Yok
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Anayasa Yargısının Amerika ve Avrupa Kıtalarında Ortaya Çıkışı ve Tarihsel Gelişimi
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
2. Hafta
Anayasa Mahkemelerinin Kuruluşu-Üyelerinin Belirlenmesi ve Statüleri
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
3. Hafta
Anayasaya Uygunluk Denetimin Zaman ve Yöntem Bakımından Tasnifi
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
4. Hafta
Anayasaya Uygunluk Denetiminin Alanı
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
5. Hafta
Anayasaya Uygunluk Denetiminin Sonuçları
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
6. Hafta
Anayasa Mahkemelerinin Norm Denetimi Dışındaki Görevleri
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
7. Hafta
Anayasa Mahkemelerinin Norm Denetimi Dışındaki Görevleri
Sözlü Anlatım (SA), Tartışma (TA)
8. Hafta
1982 Anayasası’na Göre Anayasa Mahkemesi’nin Görevleri
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
9. Hafta
Türk Anayasa Mahkemesinin Kararlarının İncelenmesi; “Yürürlüğün Durdurulması”
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
10. Hafta
Türk Anayasa Mahkemesinin Kararlarının İncelenmesi; Özgürlüklere İlişkin Kararlar
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
11. Hafta
Türk Anayasa Mahkemesinin Kararlarının İncelenmesi; “Anayasa Değişikliklerine İlişkin Kararlar”
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
12. Hafta
Türk Anayasa Mahkemesinin Kararlarının İncelenmesi; “Devletin Niteliklerine İlişkin Kararlar”
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
13. Hafta
Türk Anayasa Mahkemesinin Kararlarının İncelenmesi; “Parti Kapatma Davaları”
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
14. Hafta
Türk Anayasa Mahkemesinin Kararlarının İncelenmesi; “Yüce Divan Sıfatıyla Verilen Kararlar”
(SA), (TA), Karar Tahlili (KT), Pratik Çalışma (PÇ)
15. Hafta
FİNAL
16. Hafta
FİNAL
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Final
1
100
ÖÇ-1
Anayasa Yargısının oluşum sürecini bilmek ve gelişim sürecini değerlendirebilmek
Türk Anayasa Mahekesinin işleyişini bilmek, gerektiği durumlarda sistemi işletebilmek.
ÖÇ-4
Türk Anayasa Mahkemesinin temel konulardaki içtihadlarını değerlendirebilmek.
Program Çıktıları
PÇ-1
1- Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme becerisine sahip olması;
PÇ-2
2- Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olması
PÇ-3
3- Modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olması
PÇ-4
4- Türkçe’yi sözlü ve yazılı etkin kullanabilme becerisine sahip olması;
PÇ-5
5- En az bir yabancı dilde mesleki literatürü takip edebilme becerisine sahip olması
PÇ-6
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
PÇ-7
7- Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olması
PÇ-8
8- Somut bir olayın çözümlenmesinde edindiği bilgiyi uygulayabilme becerisine sahip olması
PÇ-9
9- Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması
PÇ-10
10- Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması
PÇ-11
11- Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak mesleği icra etme becerisine sahip olması
PÇ-12
12- Uluslararası toplumun yapısı ile ilişki biçimleri konusundaki temel kavram ve kurallara hâkim olması; bunları yorumlayabilme ve tartışabilme becerisine sahip olması
PÇ-13
13- Uluslararası toplumun ortak sorunlarını ve olası çözümlerini değerlendirebilecek temel bilgiye sahip olması
PÇ-14
14- Ulusal-üstü yargısal nitelikteki insan hakları organlarına başvurabilecek ve süreci takip edebilecek bilgi birikimine sahip olması
PÇ-15
15- Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumlarının işleyişi hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-16
16- Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması
PÇ-17
17- Hukuk biliminin ve hukuk sistemlerinin tarihsel gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-18
18- Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olması
PÇ-19
19- Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olması
PÇ-20
20- Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olması
PÇ-21
21- Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-22
22- Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olması
PÇ-23
23- Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-24
24- Bireyler arasındaki ilişkiler çerçevesinde ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamaya yönelik düzenlemeleri ve hukuki arayışları takip edebilme becerisine sahip olması
PÇ-25
25- Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması
PÇ-26
26- Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olması
PÇ-27
27- Uluslararası yargı organlarının yapısı ve işleyiş biçimleri hakkında bilgi sahibi olması