Felsefe, etik, ahlak ve hukuk terimleri ve anlamlarının öğrenilmesi ile Etik ve Hukuk arasındaki temel benzerlikler ve farkları kavrayabilme yeteneğine sahip olunması yanında Hukukun içindeki etik ve yargısal etik kavramlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
YOK
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Dr. h.c. mult Bahri Öztürk
Asistanlar
Arş. Gör. Mehmet Can TOK
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba, 14:00-16:00, Online Eğitim
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. Dr. h.c. mult. Bahri Öztürk: Salı, 11.00-17.00, Perşembe, 09.30-13.00 (10.00-12.15 saatleri arasında ÜYK ve Senato toplantıları vardır.), Hukuk Fakültesi, 7. Kat, Fakülte Dekanlığı Arş. Gör. Mehmet Can Tok: Salı-Cuma, 09.00-17.00, Hukuk Fakültesi, 6. Kat, CEHAMER
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Sözlü anlatım, tartışma, barkovizyon gösterimi
Temel Kaynaklar
Bertrand Russell, Batı Felsefesi Tarihi (3 Cilt), (Çev. Ahmet Fethi), 5. Baskı, Alfa Yayınları, İstanbul, 2018.
Annemarie Pieper, Etiğe Giriş, (Çev: V. Atayman, G. Sezer), 2. Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2012.
Erol Güngör, Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, 6. Basım, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2010.
Ray Billington, Felsefeyi Yaşamak, (Çev. A. Yılmaz), 2. Baskı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2011
Çağatay Üstün, Her Şeye Rağmen Etik, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları, Ayın Kitabı 111, 2011
H.L.A. Hart, Hukuk-Özgürlük ve Ahlak (Çev. Erdal Öz), 4. Baskı, Dost Kitabevi, Ankara 2015.
Diğer Kaynaklar
-YOK
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders içeriği Hakkında Bilgi- Felsefe ve Etiğe giriş
SA
2. Hafta
Felsefi Düşünce Sistemlerine Kısa Bakış (1)
SA
3. Hafta
Felsefi Düşünce Sistemlerine Kısa Bakış (2)
SA
4. Hafta
Etik-Ahlak-Hukuk Bilimlerinin Temel Yapısı ve Farklar
SA
5. Hafta
Etik-Ahlak-Hukuk Bilimlerinin Arasındaki İletişim
SA
6. Hafta
Etik Problem Nedir?
SA
7. Hafta
Etik Problem Çözme Becerisini Kazanmak- Olgu Örnekleri
SA
8. Hafta
Etiğin Sona Erdiği Nokta: Hukuksal Başlangıç
SA
9. Hafta
Hukuk’un Etik ve Ahlaki Yönden İncelenmesi
SA
10. Hafta
Yargı Etiğine Giriş / Yargıda Etik gerekli mi?
SA
11. Hafta
Hukuksal Dinamiklerde Etiğin Rolünü Kavramak
SA
12. Hafta
Dünya’da ve Türkiye’de Yargı Etiği
SA
13. Hafta
Yargı Etiğinin Uygulanması İçin Temel Öneriler
SA
14. Hafta
Yargı Etiği dersi için Özel Olgu Örnekleri Üzerinde Fikir Fırtınası
SA
15. Hafta
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
70
ÖÇ-1
ÖÇ 1. Felsefe, etik, ahlak ve hukuk terimleri ve anlamlar
ÖÇ-2
ÖÇ 2. Etik ve Hukuk arasındaki temel benzerlikler ve farklar
ÖÇ-3
ÖÇ 3. Hukukun içindeki etik
ÖÇ-4
ÖÇ 4. Yargısal alan ve Etik
ÖÇ-5
ÖÇ 5. Sonuçlar ve öneriler
Program Çıktıları
PÇ-1
1- Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme becerisine sahip olması;
PÇ-2
2- Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olması
PÇ-3
3- Modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olması
PÇ-4
4- Türkçe’yi sözlü ve yazılı etkin kullanabilme becerisine sahip olması;
PÇ-5
5- En az bir yabancı dilde mesleki literatürü takip edebilme becerisine sahip olması
PÇ-6
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
PÇ-7
7- Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olması
PÇ-8
8- Somut bir olayın çözümlenmesinde edindiği bilgiyi uygulayabilme becerisine sahip olması
PÇ-9
9- Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması
PÇ-10
10- Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması
PÇ-11
11- Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak mesleği icra etme becerisine sahip olması
PÇ-12
12- Uluslararası toplumun yapısı ile ilişki biçimleri konusundaki temel kavram ve kurallara hâkim olması; bunları yorumlayabilme ve tartışabilme becerisine sahip olması
PÇ-13
13- Uluslararası toplumun ortak sorunlarını ve olası çözümlerini değerlendirebilecek temel bilgiye sahip olması
PÇ-14
14- Ulusal-üstü yargısal nitelikteki insan hakları organlarına başvurabilecek ve süreci takip edebilecek bilgi birikimine sahip olması
PÇ-15
15- Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumlarının işleyişi hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-16
16- Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması
PÇ-17
17- Hukuk biliminin ve hukuk sistemlerinin tarihsel gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-18
18- Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olması
PÇ-19
19- Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olması
PÇ-20
20- Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olması
PÇ-21
21- Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-22
22- Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olması
PÇ-23
23- Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-24
24- Bireyler arasındaki ilişkiler çerçevesinde ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamaya yönelik düzenlemeleri ve hukuki arayışları takip edebilme becerisine sahip olması
PÇ-25
25- Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması
PÇ-26
26- Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olması
PÇ-27
27- Uluslararası yargı organlarının yapısı ve işleyiş biçimleri hakkında bilgi sahibi olması