Suçu ve suç olgusu ile ilgili kişileri, bunlar arasındaki ilişkiyi, sebep sonuç ölçütleri içinde her türlü etken bakımından inceleyen bir bilim dalı olan kriminoloji, suç konusunu incelerken birçok disiplinden faydalanır. Kriminoloji dersi ile amaçlanan, öğrencilerin suçlu insanı, suça iten nedenleri, sosyal yaşamdaki koşulları, failin kişilik yapısını, eğitim düzeyini, genel, ekonomik ve kültürel açıdan inceleme yöntemlerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Ön Koşullar
3., 5. ve 7. yarıyıllardan ders alabilen öğrenciler seçebilir
Eş Koşullar
YOK
Özel Koşullar
YOK
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Özdem Özaydın
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 10.00-11.45
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr. Öğr. Üyesi iur. Özdem Özaydın: Salı, 09.00-17.00 (15.00-16.45 saatleri arasında dersi vardır), Çarşamba, 09.00-17.00 (12.00-14.45 saatleri arasında dersi vardır), Hukuk Fakültesi, 6. Kat, CEHAMER, H-611-01
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, tartışma, sunum.
Temel Kaynaklar
-Sokullu-Akıncı, Kriminoloji, Beta Yayınları, 14. baskı, İstanbul 2019
-Demirbaş, Timur, Kriminoloji, Seçkin Yayıncılık, 6. baskı, İstanbul 2016
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kriminolojinin konusu, tanımı ve önemi.
SA
2. Hafta
Kriminolojinin alanı: sapıcı davranışlar ve kriminolojinin diğer bilim dalları ile ilgisi ve ortak yönleri.
SA
3. Hafta
Kriminolojik araştırmada metodlar.
SA
4. Hafta
Suçu ölçme metodu, suçu faillerin bildirmesi ve dolaylı ölçümlemeler.
SA
5. Hafta
Deneysel metod ve olay incelemesi metodu.
SA
6. Hafta
Yaşam öyküsü, olaya katılarak gözlem ve izleme metodları.
SA
7. Hafta
Kriminolojin tarihsel gelişimi: klasik okul ve klasik okulun bakış açısı.
SA
8. Hafta
Pozitivist okulu yaratan ortam ve ilk pozitivist çalışmalar.
SA
9. Hafta
Comte ve Pozitivizmin Metodolojisi
SA
10. Hafta
Şikago Okulu ve etkileri.
SA
11. Hafta
Günümüz kriminolojisine göre suç nedenleri.
SA
12. Hafta
Suç Teorileri: biolojik ve psikolojik teoriler
SA
13. Hafta
Sosyolojik ve sosyopsikolojik teoriler
SA
14. Hafta
Sosyolojik ve sosyopsikolojik teoriler
SA
15. Hafta
Final sınavı
16. Hafta
Final sınavı
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Final
1
100
ÖÇ-1
Kriminolojinin temel kavramlarını ve diğer bilim dallarıyla olan ilişkisini öğrenmek
ÖÇ-2
Suç ve suç olgusu ile suçlu arasındaki ilişkiyi farklı ölçütler kullanarak bilimsel açıdan inceleyebilmek
ÖÇ-3
Kriminoloji biliminin tarihsel gelişimini anlamak
ÖÇ-4
Çeşitli teoriler ışığında suç ve suçluluk arasındaki ilişkiyi ve suçun nedenlerini araştırmak
ÖÇ-5
Suçun niteliği ve miktarı irdelenerek, suçluluk biçimlerini ve suçun sosyal değişime etkilerini anlamak
Program Çıktıları
PÇ-1
1- Bilgi kaynaklarına ulaşma ve değerlendirme becerisine sahip olması;
PÇ-2
2- Bilimsel verileri kullanma, karşılaştırma, yorumlama, sonuç çıkarma ve uygulayabilme becerisine sahip olması
PÇ-3
3- Modern hukuk kazanımlarını yorumlayabilecek tarihsel bilgi birikimine sahip olması
PÇ-4
4- Türkçe’yi sözlü ve yazılı etkin kullanabilme becerisine sahip olması;
PÇ-5
5- En az bir yabancı dilde mesleki literatürü takip edebilme becerisine sahip olması
PÇ-6
6- Mesleki ve etik sorumluluk bilincini edinmiş olması
PÇ-7
7- Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olması
PÇ-8
8- Somut bir olayın çözümlenmesinde edindiği bilgiyi uygulayabilme becerisine sahip olması
PÇ-9
9- Özel hukuk kişileri arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması
PÇ-10
10- Birey-devlet arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olması ve bu kuralları yorumlayabilme becerisine sahip olması
PÇ-11
11- Hukukun evrensel ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak mesleği icra etme becerisine sahip olması
PÇ-12
12- Uluslararası toplumun yapısı ile ilişki biçimleri konusundaki temel kavram ve kurallara hâkim olması; bunları yorumlayabilme ve tartışabilme becerisine sahip olması
PÇ-13
13- Uluslararası toplumun ortak sorunlarını ve olası çözümlerini değerlendirebilecek temel bilgiye sahip olması
PÇ-14
14- Ulusal-üstü yargısal nitelikteki insan hakları organlarına başvurabilecek ve süreci takip edebilecek bilgi birikimine sahip olması
PÇ-15
15- Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumlarının işleyişi hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-16
16- Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması
PÇ-17
17- Hukuk biliminin ve hukuk sistemlerinin tarihsel gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-18
18- Çağdaş hukuki yaklaşımlar çerçevesinde güncel hukuki sorunları çözebilme becerisine sahip olması
PÇ-19
19- Ulusal ve uluslararası düzeyde mesleğin gerektirdiği tüm özellikleri en iyi şekilde yansıtacak anlayış ve bilgi düzeyine sahip olması
PÇ-20
20- Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkim olması
PÇ-21
21- Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibi olması
PÇ-22
22- Bireysel olarak ve topluluk önünde kendini ifade edebilme becerisine sahip olması
PÇ-23
23- Evrensel hukuk bilgisini kullanma, karşılaştırma ve uygulayabilme becerisine sahip olma
PÇ-24
24- Bireyler arasındaki ilişkiler çerçevesinde ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamaya yönelik düzenlemeleri ve hukuki arayışları takip edebilme becerisine sahip olması
PÇ-25
25- Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması
PÇ-26
26- Hukukun ulusal ve uluslararası boyutlarını, mahkeme içtihatları ve uygulamaları takip etmek suretiyle anlama ve işleme becerisine sahip olması
PÇ-27
27- Uluslararası yargı organlarının yapısı ve işleyiş biçimleri hakkında bilgi sahibi olması