Bilimsel araştırmaya özgü temel akımları, paradigmaları ve kavramları (pozitivizm, hipotez, değişken, ölçme, ölçek vs.); bilimsel araştırmanın yapısını ve sürecini (araştırma konusu ve probleminin belirlenmesi, literatür taraması, araştırma deseninin geliştirilmesi, verilerin toplanması ve analizi, araştırma bulgularının raporlaştırılması) öğrencilere kavratmak; araştırma projesi vasıtasıyla bilimsel araştırmanın değişik boyutlarına ilişkin öğrencilerin becerilerinin ve eleştirel bakış açılarının gelişmesini sağlamak.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam derecesi, dersin verimliliği ve başarı oranı ile doğru orantılıdır. Ders öncesinde yapılan araştırmalar dersin anlamlandırılması ve içselleştirilmesi ile yapılan projelerin düzeyinin artmasında önemli bir faaliyettir.
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Tuğçe Ezgi SOYALTIN
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba Günleri, 15.00-18.00, Basın Ekspres Yerleşkesi, B Blok/301
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba Günleri, 13.00-15.00 aralığında Basın Ekspres Yerleşkesi, 8. Kat/805
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Konu anlatımı
- Sınıf içi tartışma
- Makale analizleri
- Araştırma
- Ödev Sunumu
Temel Kaynaklar
- Altunışık, R., Gegez, E., Sığrı, Ü., Koç, E., Yüksel, A., Boz, H. ve Yıldız, E. (2023). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Yeni Perspektifler. 2. Baskı. Seçkin Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar
- Akademik Makaleler
- Yök Tez Kaynakları
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bilgi nedir? Bilim nedir? Bilimin Amacı nedir?
Bilimlerin Sınıflandırılması
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Örnek Çözümü
2. Hafta
Bilimsel Yaklaşımlar
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Örnek Çözümü
3. Hafta
Bilimsel Yöntemin Sınırları, Aşamaları ve Unsurları
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
4. Hafta
Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
5. Hafta
Nitel Araştırma Yöntemleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
6. Hafta
Nicel Araştırma Yöntemleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
7. Hafta
Evren ve Örneklem
Örneklem Türleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
8. Hafta
Problem Tanımı ve Araştırma Konusunun Belirlenmesi
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
9. Hafta
Veri Toplama Teknikleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
10. Hafta
Veri Toplama Teknikleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
11. Hafta
Ölçme ve Test Teknikleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
12. Hafta
Ölçme ve Test Teknikleri
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
13. Hafta
Makale Analizleri ve Yazımı
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
14. Hafta
Araştırmanın Raporlanması ve Yorumlanması
Konu anlatımı / Sınıf içi tartışma / Öğrenci Sunumu
15. Hafta
Final Sınavı Haftası
Ölçme ve Değerlendirme
16. Hafta
Final Sınavı Haftası
Ölçme ve Değerlendirme
17. Hafta
Final Sınavı Haftası
Ölçme ve Değerlendirme
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
25
Projeler
1
25
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Bilimin tanımını ve amacını anlar.
ÖÇ-2
Araştırma yöntemlerini ve veri toplamayı öğrenir.
ÖÇ-3
Ölçme ve test tekniklerini öğrenir ve kullanabilir hale gelir.
ÖÇ-4
Bilimsel bilginin araştırılması, analizi ve yorumlanması becerisini kazanır.
ÖÇ-5
Bilimsel analizler yaparken farklı pencerelerden bakabilme ve alternatif yorumlar getirebilme becerisini kazanır.
ÖÇ-6
Bilimsel bir araştırma raporunu olumlu ve olumsuz yönleri açısından değerlendirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
İşletme yönetimine temel oluşturan diğer disiplinler ile (ekonomi, hukuk, sosyoloji, psikoloji, sayısal bilimler vb.) ilişkili temel bilgileri tanımlar ve işletme alanında bu bilgileri ilişkilendirir.
PÇ-2
Matematik, fen ve sosyal bilgilerini İşletme problemlerine uygular.
PÇ-3
İşletme işlevleri ve yönetimi alanında (yönetim, üretim, pazarlama, muhasebe, finans, insan kaynakları yönetimi, davranış bilimleri vb.) temel bilgileri açıklar, bu alanda yer alan aktörler ve kültürler arasındaki ilişkileri kapsayan teorik tartışmaları yorumlar.
PÇ-4
İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırma, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirler ve uygular.
PÇ-5
İşletme ile ilgili alanlarda faaliyetleri ve ilişkileri tanımlar, değerlendirir; sorunları tanımlama, modelleme ve yorum yaparak çözümler.
PÇ-6
Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda işletme işlevleri ile ilgili bir süreci her aşamasını tasarlar ve değerlendirir.
PÇ-7
İşletme alanında iletişim (yazılı-sözlü/formel-informel) becerilerini geliştirir.
PÇ-8
İşletme ve multidisipliner alanlarda bireysel ve takım içinde etkin çalışabilme becerisine sahip olur.
PÇ-9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hareket eder.
PÇ-10
İngilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi geliştirir; en az bir yabancı dil bilgisi kazanır.
PÇ-11
Sürdürülebilir işletme anlayışı, sürdürülebilir işletme fonksiyonları ve sürdürülebilirlik kavramı hakkında temel bilgileri edinir.
PÇ-12
Dijital çağın gereklilikleri doğrultusunda işletmeyi bir bütün olarak görebilme ve analiz edebilme, piyasa davranışlarını analiz etme, satış ve planlama, bütçe yönetimi, finansman sağlama, strateji oluşturma, rakip stratejilerini okuma, senaryo kurgulama ve performans değerlendirme becerilerini sanal bir simülasyon programı üzerinde takım çalışması ile deneyimler ve bilgi edinir.
PÇ-13
Hem temel düzeyde bilgisayar kullanım bilgisine hem de formül yazmaya, veri analizi yapmaya, modelleme yapmaya ve makro kullanmaya yönelik olarak iş dünyasının ihtiyaç duyduğu ileri düzeyde Excel kullanım bilgisine sahip olur.
PÇ-14
Güncel enformasyon sistemleri hakkında ve bu sistemleri işletme problemlerinde kullanabilme konusunda bilgi ve beceri edinir.
PÇ-15
Muhasebe alanında ERP tabanlı bir bilgisayar yazılımını kullanabilme ve finansal muhasebe işlemlerini dijital olarak bu yazılım üzerinde uygulama yetkinliğini kazanır.