Bu ders öğrencilere, bu disiplinlerarası alana giriş ile iş iletişimi hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Kültürlerarası iletişimin “neden”i, “ne”si ve “nasıl”ı bu derste incelenir. Ders, bazı önemli kültürel boyutların bir özetini sunar ve iş adamlarının işte etkili bir şekilde çalışması için ihtiyaç duydukları iletişim becerilerinin kültürlerarası yönüne odaklanır. Ayrıca, iş dünyasının için özel ilgi alanına giren kültürlerden örnekler içerir ve insanları kültürlerarası beceriler geliştirmek için eğitmenin yolları hakkında ipuçları verir.
- Gibson, R. (2010). Intercultural Business Communication. London: Comelsen & Oxford University Press GmbH & Co.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Why is intercultural business communication important?
- Eklektik, anlatım, tartışma
2. Hafta
Why is intercultural business communication important?
- Eklektik, anlatım, tartışma
3. Hafta
What is intercultural business communication?
- Eklektik, anlatım, tartışma
4. Hafta
What is intercultural business communication?
- Eklektik, anlatım, tartışma
5. Hafta
Barriers to intercultural communication
- Eklektik, anlatım, tartışma
6. Hafta
Dealing with difference
- Eklektik, anlatım, tartışma
7. Hafta
Non-verbal communication
- Eklektik, anlatım, tartışma
8. Hafta
Mid-Term Exam
Arasınav
9. Hafta
Non-verbal communication
- Eklektik, anlatım, tartışma
10. Hafta
Communication style
- Eklektik, anlatım, tartışma
11. Hafta
Polychronic and monochronic cultures
- Eklektik, anlatım, tartışma
12. Hafta
Universalism and particularism
- Eklektik, anlatım, tartışma
13. Hafta
Intercultural training
- Eklektik, anlatım, tartışma
14. Hafta
Intercultural training
- Eklektik, anlatım, tartışma
15. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Kısa sınav(lar)
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Öğrenciler kültürlerarası iletişimin “neden”ini, “ne”sini ve “nasıl”ını öğrenirler.
ÖÇ-2
Öğrenciler kültürlerarası iletişimle ilgili bazı önemli kültürel boyutları analiz ederler.
ÖÇ-3
Öğrenciler, iş adamlarının işyerinde etkili bir şekilde çalışması için ihtiyaç duydukları iletişim becerilerinin kültürler arası yönü hakkında farkındalık geliştirirler.
ÖÇ-4
Öğrenciler, iş dünyasının özel ilgi alanına giren çeşitli kültürlerden örnekler inceler.
ÖÇ-5
Öğrenciler, kültürlerarası becerileri geliştirmek için insanları eğitmenin yolları hakkında bazı ipuçları öğrenirler.
Program Çıktıları
PÇ-1
Having basic theoretical knowledge about business
PÇ-2
Able to have interest, curiosity and research competence by using the information learned during his education,
PÇ-3
Having an interdisciplinary and inquisitive approach to business problems, being able to integrate quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models, and having analytical thinking ability,
PÇ-4
Able to see businesses as a whole based on a system approach, have knowledge of defining, designing and modeling business problems, use the latest technologies and interpret the results obtained,
PÇ-5
Able to understand changes in environmental conditions to ensure long-term corporate sustainability; Able to develop corporate, business and functional strategies that adapt to the environment; Able to implement and control strategies,
PÇ-6
As a leader and team member, being prone to group work, being able to take responsibility proactively, and being able to take initiative in solving technical and managerial problems that require high-level equipment,
PÇ-7
Able to synthesize theoretical and practical knowledge in the field of business by using at least one foreign language at an advanced level, verbally and in writing, and successfully manage communication in businesses,
PÇ-8
Able to develop and use skills for social relations such as effective oral and written communication, empathy and listening skills, relationship management and persuasion skills, negotiation skills,
PÇ-9
Research for the business management discipline produces graduates who can effectively use advanced computer programs preferred in fields such as accounting, finance, human resources, production and project management.