Ticaret fuarları düzenlemeye duyulan ilgi oldukça güçlüdür çünkü bu etkinlikler, küresel pazarda görünürlük elde etmek ve iş ortaklarını, yabancı yatırımları ve sektörel kalkınma için teknik bilgi transferini çekmek için çok etkili bir araç olarak kabul edilmektedir. Bu ders, yeni bir ticaret fuarının nasıl hazırlanacağı, başlatılacağı ve uygulanacağı konusunda rehberlik etmeyi amaçlamaktadır ve böyle bir projeyle başa çıkmak için mümkün olan çerçeveler ve eylem boyutlarını öğretmektedir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Zeki Toy, Pınar Sarp
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Eklektik, anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
- International Trade Centre. (2012). Basics for Organizing Trade Fairs: A Guide for Developing Countries. Geneva.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
How trade fairs have evolved
- Eklektik, anlatım, tartışma
2. Hafta
How trade fairs have evolved
- Eklektik, anlatım, tartışma
3. Hafta
Different types of exhibitions
- Eklektik, anlatım, tartışma
4. Hafta
Rising and fading of exhibitions
- Eklektik, anlatım, tartışma
5. Hafta
Categories of participants
- Eklektik, anlatım, tartışma
6. Hafta
Motivations of exhibitors and visitors
- Eklektik, anlatım, tartışma
7. Hafta
Is an exhibition the right choice in the “global village”?
- Eklektik, anlatım, tartışma
8. Hafta
Arasınav
Arasınav
9. Hafta
Initiators and driving purposes
- Eklektik, anlatım, tartışma
10. Hafta
Choosing among alternatives
- Eklektik, anlatım, tartışma
11. Hafta
Things to be assessed before planning
- Eklektik, anlatım, tartışma
12. Hafta
Setting objectives and strategy
- Eklektik, anlatım, tartışma
13. Hafta
The building blocks of the organization
- Eklektik, anlatım, tartışma
14. Hafta
The fairground
- Eklektik, anlatım, tartışma
15. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
50
Final
1
50
ÖÇ-1
Fuar yönetiminin multi-disipliner yapısıyla ilgili bilgi ve farkındalık kazanmak.
ÖÇ-2
Yeni bir ticaret fuarı hazırlama, başlatma ve uygulamayı öğrenmek.
ÖÇ-3
Küresel pazarda görünürlük elde etmeyi ve iş ortakları çekmeyi öğrenmek.
ÖÇ-4
Ticaret fuarlarının yaratılmasında, hesaba katılması gereken ihtiyaçları ve takip edilecek aşamalı süreci analiz edebilmek.
ÖÇ-5
Ticaret fuarlarının sonuçlarını farklı perspektiflerden değerlendirebilmek.
Program Çıktıları
PÇ-1
Having basic theoretical knowledge about business
PÇ-2
Able to have interest, curiosity and research competence by using the information learned during his education,
PÇ-3
Having an interdisciplinary and inquisitive approach to business problems, being able to integrate quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models, and having analytical thinking ability,
PÇ-4
Able to see businesses as a whole based on a system approach, have knowledge of defining, designing and modeling business problems, use the latest technologies and interpret the results obtained,
PÇ-5
Able to understand changes in environmental conditions to ensure long-term corporate sustainability; Able to develop corporate, business and functional strategies that adapt to the environment; Able to implement and control strategies,
PÇ-6
As a leader and team member, being prone to group work, being able to take responsibility proactively, and being able to take initiative in solving technical and managerial problems that require high-level equipment,
PÇ-7
Able to synthesize theoretical and practical knowledge in the field of business by using at least one foreign language at an advanced level, verbally and in writing, and successfully manage communication in businesses,
PÇ-8
Able to develop and use skills for social relations such as effective oral and written communication, empathy and listening skills, relationship management and persuasion skills, negotiation skills,
PÇ-9
Research for the business management discipline produces graduates who can effectively use advanced computer programs preferred in fields such as accounting, finance, human resources, production and project management.