Dersin amacı, öğrencilerin pazarlama araştırması ile ilgili temel bilgileri öğrenmelerini sağlamak ve böylece onları, profesyonel pazarlama araştırması hizmetlerinin bilinçli tüketicileri olmak üzere eğitmektir. Bu amaçla, öğrenciler, pazarlama araştırmasının temellerini ve araştırma planı yapmak için kullanılan yaklaşımları öğrenirler. Araştırma süreci ve yapılabilecek temel araştırma türleri (keşifçi, tanımlayıcı, nedensel) özetlenir. Aynı zamanda, araştırma yapanlar ve araştırma tüketicileri için, etik olarak yapılması ve yapılmaması gerekenler tartışılır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Zeki Toy, Pınar Sarp
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır
Görüşme Saatleri ve Yeri
Salı, 14:00-17:00, Basınekspres Kampüsü, B Blok, Ofis K6-09. z.toy@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Eklektik, anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
- Hyman, M. R., Sierra, J. J. (2010). Marketing Research Kit. Indianapolis: Wiley Publishing, Inc.
Diğer Kaynaklar
Pazarlama araştırması ile ilgili çeşitli kitaplar ve makaleler
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
What Is Marketing Research? Comparing Marketing Research to Marketing Information Systems
Eklektik, anlatım, tartışma
2. Hafta
Using Research for Problem Identification and Problem Solving
Eklektik, anlatım, tartışma
3. Hafta
Using Research for Problem Identification and Problem Solving
Eklektik, anlatım, tartışma
4. Hafta
The Most Appropriate Research at Each Stage of the Product Life Cycle
Eklektik, anlatım, tartışma
5. Hafta
Making the Big Decision to Do (Or Not to Do) Marketing Research
Eklektik, anlatım, tartışma
6. Hafta
Making the Big Decision to Do (Or Not to Do) Marketing Research
Eklektik, anlatım, tartışma
7. Hafta
Working Your Way through the Stages of Research
Eklektik, anlatım, tartışma
8. Hafta
Mid-Term Sınavı
Mid-Term Sınavı
9. Hafta
Working Your Way through the Stages of Research
Eklektik, anlatım, tartışma
10. Hafta
Recognizing the Difference between Basic and Applied Research
Eklektik, anlatım, tartışma
11. Hafta
Recognizing the Difference between Basic and Applied Research
Eklektik, anlatım, tartışma
12. Hafta
Exploratory, Descriptive, and Causal Research: Picking Your Approach
Eklektik, anlatım, tartışma
13. Hafta
Exploratory, Descriptive, and Causal Research: Picking Your Approach
Eklektik, anlatım, tartışma
14. Hafta
A Solid, To-the-Point Ethics Checklist
Eklektik, anlatım, tartışma
15. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
16. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
17. Hafta
Final Sınavı
Final Sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
45
Kısa sınav(lar)
1
10
Final
1
45
ÖÇ-1
Öğrenciler pazarlama araştırması kavramını öğrenir, açıklayabilir
ÖÇ-2
Öğrenciler sorun belirleme araştırması ile sorun çözme araştırmasını bilir, birbirinden ayırt eder
ÖÇ-3
Öğrenciler ürün yaşam döngüsüyle araştırma ihtiyaçlarını ilişkilendirebilir
ÖÇ-4
Öğrenciler pazarlama araştırmasının aşamalarını bilir, doğru ihtiyaca göre doğru araştırma türüne karar verebilir
ÖÇ-5
Öğrenciler keşifçi, tanımlayıcı, nedensel araştırma türlerini öğrenir, açıklayabilir
Program Çıktıları
PÇ-1
Having basic theoretical knowledge about business
PÇ-2
Able to have interest, curiosity and research competence by using the information learned during his education,
PÇ-3
Having an interdisciplinary and inquisitive approach to business problems, being able to integrate quantitative and qualitative data with mathematical and statistical models, and having analytical thinking ability,
PÇ-4
Able to see businesses as a whole based on a system approach, have knowledge of defining, designing and modeling business problems, use the latest technologies and interpret the results obtained,
PÇ-5
Able to understand changes in environmental conditions to ensure long-term corporate sustainability; Able to develop corporate, business and functional strategies that adapt to the environment; Able to implement and control strategies,
PÇ-6
As a leader and team member, being prone to group work, being able to take responsibility proactively, and being able to take initiative in solving technical and managerial problems that require high-level equipment,
PÇ-7
Able to synthesize theoretical and practical knowledge in the field of business by using at least one foreign language at an advanced level, verbally and in writing, and successfully manage communication in businesses,
PÇ-8
Able to develop and use skills for social relations such as effective oral and written communication, empathy and listening skills, relationship management and persuasion skills, negotiation skills,
PÇ-9
Research for the business management discipline produces graduates who can effectively use advanced computer programs preferred in fields such as accounting, finance, human resources, production and project management.