Türkiye iktisat tarihini öğretmek; Türkiye’nin dünya tarihi içindeki yerini irdelemek, bu konuda öğrencilerin karşılaştırmalı analiz yapmalarını sağlamak ve değerlendirme yeteneklerini artırmak.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Öğr.Gör. Raif Bakova
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
anlatım - tartışma
Temel Kaynaklar
Şevket Pamuk, Osmanlı Türkiye İktisadi Tarihi,İş Bankası Yayınları
Korkut Boratav, İktisat Tarihi, İmge Kitabevi.
Halil İnalcık, Osmanlı Ekonomik ve Sosyal Tarihi, Eren Yayın
Osmanlı Maliyesinde Bunalım ve Değişim Dönemi, İstanbul 1985
Osmanlı ve Dünya ed.Kemal Karpat Mehmet Genç,
Osmanlı imparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, Ötüken. İlber Ortaylı,
Diğer Kaynaklar
imparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Zafer Toprak,
Milli İktisat 1908-1918 Zafer Toprak İktisat Tarihi,
Türkiye Tarihi, ed.S.Akşin Oktay Özel ve M.Öz, Söğütten İstanbul’a, İmge Yayınevi,2000.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş
tartışma
2. Hafta
Osmanlı imparatorluğunda tarımsal yapı ve toprak mülkiyeti
anlatım - tartışma
3. Hafta
Kentler, Lonca sistemi, Sermaye Birikimi
anlatım - tartışma
4. Hafta
Fiyat Devrimi, askeri devrim, demografik kriz
anlatım - tartışma
5. Hafta
18. yüzyıl Osmanlı ekonomisi ve maliyesi - 1
anlatım - tartışma
6. Hafta
18. yüzyıl Osmanlı ekonomisi ve maliyesi - 2
anlatım - tartışma
7. Hafta
19. yüzyıl merkezileşme, sanayi Devrimi ve Fransız İhtilalinin etkileri
anlatım - tartışma
8. Hafta
vize
9. Hafta
Açık ekonomiye Geçiş;1838 Ticaret Antlaşması, Tanzimat
anlatım - tartışma
10. Hafta
Mali alandaki düzenlemeler; Osmanlı Bütçeleri, Para Sistemi
anlatım - tartışma
11. Hafta
Dış Borçlanma ve Bankacılık
anlatım - tartışma
12. Hafta
19. Yüzyılın ikinci yarısında Dünya Ekonomisi ve Osmanlı ekonomisi
anlatım - tartışma
13. Hafta
Doğrudan yatırımlar; Demiryolları; Tarım, Sanayi, Ticaret
anlatım - tartışma
14. Hafta
II. Meşrutiyet Döneminde Ekonomi;1908-1914
anlatım - tartışma
15. Hafta
Final
16. Hafta
Final
17. Hafta
Final
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Derse Devam / Katılım
14
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Türkiye ekonomisine ait olgulara tarihsel bakış açıları yorumlayabilir
ÖÇ-2
Karşılaştırmalı analiz yapabilir
ÖÇ-3
Öğrenciler geçmiş ile bugün arasında bağlantı kuracak tarihsel bir perspektif geliştirebilir
Program Çıktıları
PÇ-1
Uluslararası Ticaret alanında teorik ve uygulamalı düzeyde ileri derecede bilgi sahibi olur ve bu bilgileri kullanır.
PÇ-2
Uluslararası Ticaret ve Ekonomi ile ilgili temel kavram, fikir ve verileri bilimsel yöntemlerle inceler, eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar ve ekonomik olay ve gelişmelerle ilişkilendirerek değerlendirir.
PÇ-3
Uluslararası Ticaret ile ilgili konularda düşünce, yorum ve değerlendirmelerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
PÇ-4
Güncel sorunları tanımlar, kanıtlara ve araştırmalara dayalı nitel ve nicel verilerle desteklenmiş çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-5
Uluslararası Ticaret kavramı ile bağlantılı kamu kurumları ve özel sektör kuruluşlarının, nasıl işlediğini inceler ve bu alandaki süreklilikleri ve değişiklikleri değerlendirir.
PÇ-6
Yerel, bölgesel (örneğin Avrupa Birliği ve Orta Doğu) ve küresel gelişmeleri politik ekonomik açıdan tanımlar, takip eder ve bu gelişmeler arasında ilişki kurar.
PÇ-7
Uluslararası Ticaret ile ortak çalışma içerisinde olan disiplinlere (örneğin; iktisat, hukuk, finans, uluslararası işletme vb) ilişkin temel bilgilere sahip olur ve bu bilgileri rapor eder.
PÇ-8
Uluslararası Ticaret, Küreselleşme ve Finansman sistemleri ile ilgili İngilizce yayın ve araştırmaları izler ve meslektaşları ile uluslararası alanda iletişim kurar.
PÇ-9
İkinci bir dili (İngilizce, Rusça ya da Çince) orta düzeyde kullanır.
PÇ-10
Veri toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında bilimsel ve etik değerlere sahip olur, yargılar ve değerlendirir.