Bu ders, metaller, seramikler, polimerler, kompozitler gibi temel malzeme gruplarının yapısal özellikleri ile fiziksel, mekanik, termal, optik, elektrik, korozif ve bozunma özellikleri arasındaki ilişkinin anlaşılmasını amaçlar. Öğrenciler aynı zamanda malzemelerin tasarım ve üretimindeki kısıtlar hakkında kavramsal bir anlayış kazanacaklardır. Metallerin, metal alaşımların ve betonun mekanik özellikleri, yapı malzemelerinin termal genleşme ve iletkenlik özellikleri, katı yapılarındaki kusurlar ve başarısızlıklar, paslanma ve bozunma gibi malzeme davranışları vurgulanarak, öğrencilerin gelecek inşaat mühendisliği dersleri için bir temel oluşturulması amaçlanır.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Nihal SARIER
Asistanlar
Kimyager Sena BÜYÜKDURMUŞ
Ders Gün,Saat ve Yeri
Salı, 13.00-14.45 ; AK 03-B-03/05
Görüşme Saatleri ve Yeri
Perşembe, 16.00 - 17.00, Ofis No: 2B-16
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders anlatımı görsel malzemelerle desteklenerek, yüzyüze canlı olarak yapılacaktır.
Derste kısa filmler gösterilmektedir (her bölümde)
Derste kısa problemler ve düşündürücü problemler çözülmektedir.
Temel Kaynaklar
William D. Callister, Jr (2011). Materials Science and Engineering: An Introduction, 8th Edition. Wiley.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Bl.1. Malzeme Mühendisliğine Giriş
Sözlü sunum
2. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum, ev ödevi
3. Hafta
Bl.3. Kristal Katıların yapıları
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
4. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
5. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum
6. Hafta
Bl.6. Mekanik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
7. Hafta
Bl.19. Termal Özellikler
Sözlü sunum
8. Hafta
Bl.19. Termal Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
9. Hafta
Bl.18. Elektriksel Özellikler
Sözlü sunum, ev ödevi
10. Hafta
Bl.18. Elektriksel Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
11. Hafta
Bl.21. Optik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
12. Hafta
Bl.21. Optik Özellikler
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
13. Hafta
Bl.22. Malzeme Seçim ve Tasarımı
Sözlü sunum, örnek problem çözme, ev ödevi
14. Hafta
Bl.22. Malzeme Seçim ve Tasarımı
Sözlü sunum
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
35
Kısa sınav(lar)
5
25
Derse Devam / Katılım
14
0
Final
1
40
ÖÇ-1
İnşaat mühendisliği problemlerini çözmede matematik, malzeme bilimi ve mühendisliği bilgisini kullanır. (BİLGİ)
ÖÇ-2
Tüm malzeme sistemleri arasındaki performans, işleme, yapı ve özellik bağlantılarını tanır. (BİLGİ)
ÖÇ-3
Farklı tipteki malzemelerin 3 boyutlu atom dizilimlerini tanır. (BİLGİ)
ÖÇ-4
Malzemelerin gerilme ve gevşemesinin temel prensiplerini ve ilgili mekanik özelliklerini anlar. (BİLGİ)
ÖÇ-5
Termal özelliklerin temel prensibini ve; termal ve mekanik özellik arasındaki ilişkiyi anlar. (BİLGİ)
ÖÇ-6
Elektrik iletkenliğinin temel prensibini ve farklı malzemelerin farklı elektrik iletkenliği davranışını anlar. (BİLGİ)
ÖÇ-7
Optik özelliklerin temel prensibini ve; optik ve elektrik özellikleri arasındaki ilişkiyi anlar. (BİLGİ)
ÖÇ-8
Malzeme seçimi ve uygulama sırasında karşılaşılan mühendislik problemlerini tanır, anlar ve çözer. (BECERİ)
ÖÇ-9
Ekonomik, çevresel, sosyal, sağlık, güvenlik, üretilebilirlik, sürdürebilirlik gibi gerçek kısıtlamalar içerisinde istenilen özellikleri karşılar ve sistemi tanımlar. (BECERİ)
ÖÇ-10
Birden çok bilim dalını içeren ekiplerde çalışır, edindiği bilgiyi gösterir. (BECERİ)
Program Çıktıları
PÇ-1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÇ-2
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÇ-4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6
Disiplin için ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-7
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÇ-9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÇ-10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÇ-11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.