Lisans
Mimarlık Fakültesi
Mimarlık İngilizce
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KONUT ESASLI YENİLEME

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ARC0415 KONUT ESASLI YENİLEME 1/2/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
Bu derste farklı bağlamlarda konut esaslı yenilemeye yönelik geliştirilen politika, program ve uygulamaların tarihsel perspektif içinde aktarılması ve güncel örnekler üzerinden çağdaş uygulamaların karşılaştırmalı biçimde tartışılması amaçlanmaktadır.

Konut alanlarının yenilenmesi hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde her zaman büyük bir zorluk olmuş ve olmaya devam etmektedir. Bu zorluğun üstesinden gelmek için farklı dönemlerde farklı siyasi, ekonomik ve sosyal bağlamlarda çözümler geliştirilmiştir. Günümüzde, sözü edilen farklı bağlamların konut esaslı yenileme politika ve programları üzerindeki etkilerinin kavranması önemli bir araştırma ve tartışma konusu olarak öne çıkmaktadır. Bu kavrayış bu alandaki yenilikçi uygulamaların bağlamsal özellikleriyle birlikte değerlendirmesini sağlamakta, böylece daha değerli ve verimli derslerin çıkarılmasını desteklemektedir.

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Ayşe GÖKŞİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 09:00-11:50, CATS Meeting
Görüşme Saatleri ve Yeri Önceden randevu ile belirlenir. Öğrenciler z.goksin@iku.edu.tr adresine mail atarak randevu alabilirler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Konuların görsel malzeme yardımıyla desteklenerek aktarılması.

Öğrenci araştırmaları ve sunumları üzerinden tartışma.

Temel Kaynaklar

Alterman R. and Cars, G. (Eds.), 1991. Neighbourhood Regeneration: An International Evaluation. London: Mansel Publishing.

Carmon, N. (Ed.), 1990. Neighbourhood Policy and Programmes: Past and Present. USA: Palgrave Macmillan.

Couch, C. 1990. Urban Renewal: Theory and Practice. London: Macmillan Education.

Couch, C., Fraser, C., Percy, S. 2003. Urban Regeneration in Europe. Oxford: Blackwell Publishing.

Gibson, M. S. & Langstaff M. J. 1982. An Introduction to Urban Renewal. London: Hutchinson.

Keating, D. W. & Krumholz, N. 1999. Rebuilding Urban Neighborhoods- Achievements, Opportunities, and Limits. London: SAGE Publications.

Kocabaş, A. 2006. Kentsel Dönüşüm/Yenileş(tir)me: İngiltere Deneyimi ve Türkiye’deki Beklentiler. İstanbul: Literatür Yayınları.

Leary, M. E. & McCarthy, J. 2013. The Routledge Companion to Urban Regeneration. Oxon: Routledge.

Madanipour, A., Cars, G. & Allen, J. (Eds.), 1998. Social Exclusion in European Cities. London: Jessica Kingsley Publishers.

Özden, P.P., 2008. Kentsel Yenileme. İmge Kitabevi. İstanbul.

Porter, L. & Shaw, K. (Eds.). 2009. Whose Urban Renaissance? An international comparison of urban regeneration strategies. London: Routledge.

Stouten, P. 2010. Changing Contexts in Urban Regeneration: 30 Years of Modernisation in Rotterdam. Amsterdam: Techne Press

Turkington, R. & Watson, C. 2014. Renewing Europe’s Housing. Bristol: Policy Press.

UN-Habitat. 2003. The Challenge of Slums: Global Report on Human Settlements. Available at: https://www.un.org/ruleoflaw/files/Challenge%20of%20Slums.pdf [23.12.2020].

Ward, P. 2015. “Editorial: Housing rehab for consolidated informal settlements: A new Policy agenda for 2016 UN-Habitat III”. Habitat International 50 (2015) 373-384.

Ward, P. M,, Jimenez Huerta, E. R. & di Virgilio, M. M. (Eds.) 2015. Housing Policy in Latin American Cities: A New Generation of Strategies and Approaches for 2016 UN-HABITAT III. USA: Routledge.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı ve tanışma Anlatım ve tartışma
2. Hafta Gelişmiş ülkelerde konut esaslı yenilemeyi şekillendiren tarihsel dinamikler: Sanayi Devrimi, refah politikaları, sosyal konut programları vb. Konu anlatımı ve tartışma
3. Hafta Kuzeybatı Avrupa’da konut esaslı yenileme Konu anlatımı ve tartışma
4. Hafta Güney Avrupa’da konut esaslı yenileme Konu anlatımı ve tartışma
5. Hafta Doğu Avrupa’da konut esaslı yenileme Konu anlatımı ve tartışma
6. Hafta Gelişmekte olan ülkelerde konut esaslı yenilemeyi şekillendiren tarihsel dinamikler: geç sanayileşme, kırdan kente göç, enformel konut alanları vb. Konu anlatımı ve tartışma
7. Hafta Asya’da ve Latin Amerika'da konut esaslı yenileme - Dönem ödev konusunun verilmesi Konu anlatımı ve tartışma - dönem ödevi hakkında bilgilendirme
8. Hafta Dönem ödevleri üzerinde tartışmalar Tartışma ve kritik
9. Hafta Dönem ödevlerinin teslimi ve araştırma konularının dağıtılması Araştırma ödevi hakkında bilgilendirme
10. Hafta Grup Ödevleri üzerinde tartışmalar Haftalık kritik
11. Hafta Grup Ödevleri üzerinde tartışmalar Haftalık kritik
12. Hafta Grup ödevlerinin sunulması Öğrenci sunumları ve tartışma
13. Hafta Grup ödevlerinin sunulması Öğrenci sunumları ve tartışma
14. Hafta Grup ödevlerinin sunulması Öğrenci sunumları ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 70


ÖÇ-1Konut esaslı yenilemeyi yönlendiren güncel dinamikler kapsamında çağdaş uygulama örneklerini karşılaştırmalı ve eleştirel biçimde değerlendirme becerisinin geliştirilmesi
ÖÇ-2Güncel konut esaslı yenileme örneklerine ilişkin yazılı ve görsel bilgi ve materyali toplama, değerlendirme ve aktarma becerisinin kazanılması
ÖÇ-3Farklı politik, ekonomik ve sosyal bağlamların konut esaslı yenileme politika ve programlarının öncelikleri, hedefleri, içerikleri ve uygulama yöntemleri üzerindeki etkilerine ilişkin bilgi sahibi olunması
ÖÇ-4Konut esaslı yenileme süreçlerinin ortaya çıkardığı ve/veya daha görünür kıldığı konut/barınma hakkı, kentsel yoksulluk/yoksunluk, toplumsal dışlanma, soylulaştırma, katılım vb. kavram ve olgular üzerindeki tartışmalarla ilgili bilgi sahibi olunması
ÖÇ-5Güncel uygulama örneklerinin üzerindeki araştırma ve değerlendirmeyi takım çalışmasının gerektiği işbirliği içerisinde yapma becerisinin kazanılması
Program Çıktıları
PÇ-1Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29
ÖÇ 1                             
ÖÇ 2                             
ÖÇ 3                             
ÖÇ 4                             
ÖÇ 5