MTS II stüdyosunda, çevre/yer ve mekân duygusunun, basit programlar içeren kapalı, açık/yarı açık mekânlardan oluşan bir tasarım problem aracılığı ile aktarılması ve geliştirilmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, bireysel ya da grup elemanı olarak stüdyo çalışmalarında yer alınmasının ve stüdyoda yapılan tüm projelerin paylaşıma ve eleştiriye açık olmasının, öğrencinin sosyal ve mimari iletişim yeteneğinin gelişmesinde etkili olması beklenmektedir.
Uygulamalar, ders öğretim üyelerinin yürüttüğü, öğrencilerin katılımıyla yapılan stüdyo çalışmalarına (uygulama ve ödevler) dayalıdır. Sunumlar, çizim uygulamaları ve ev ödevleri içerir.
Öğrenciler süreç içerisinde çizim ve tasarım becerilerini geliştirir ve stüdyo öğrencinin mekân, algı, çevre, malzeme, strüktür, form, bağlam, içerik gibi kavramlar üzerine düşündüğü onları yeniden yorumladığı ve keşfettiği dinamik ve deneysel bir ortam sunar. Bu keşifler dönem boyunca kaydedilir ve dönem sonunda teslim edilir.
Dönem boyunca programda öğrencinin bireysel ve grup çalışma becerisini geliştirdiği altı küçük stüdyo çalışmasından oluşan iki mimari tasarım çalışması ve bir dönem projesi yer alır.
Ön Koşullar
ARC0001 Architectural Design I
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr.Üyesi Emre ARSLAN, Doc. Dr. Pınar Arabacıoğlu
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Birbirini izleyen birkaç çalışmanın yer aldığı Mimari Tasarım II stüdyosunda, basit programlar içeren bir tasarım problemi aracılığıyla; çevre-mekan oluşturma ilişkileri, iç-dış mekan etkileşimi, mekânsal bütünlük, mekânsal devamlılık gibi kavramlar irdelenmekte, mekânsal analizler yapılmaktadır.
Stüdyo sürecinde, doğal ve yapılı çevreye ilişkin çevresel boyutlar, basit strüktürel sistem ve malzeme konuları tasarım problemi bağlamında tartışılmakta ve çevre duyarlılığını arttırmayı hedefleyen geziler yapılmaktadır.
Öğrencinin bireysel ya da grup elemanı olarak stüdyo çalışmalarına aktif katılımı sağlanarak, tüm çalışmaların stüdyoda yaratılan tartışma ortamında paylaşılması ve eleştiriye açık olması, öğrencinin iletişim yeteneğini geliştirmesinde yardımcı olur. Mimari konferanslara katılım, mimari metinlerin okunması ve yazılması, tasarım bağlamında okuma ve yazma becerisini geliştirir
Temel Kaynaklar
Hisar, A.Ş. (1942)Boğaziçi Mehtapları, Yapı Kredi Yayınları
Hisar, A.Ş. (1957)Boğaziçi Yalıları, Yapı Kredi Yayınları
Ayverdi, S.(1966)Boğaziçin’de Tarih
Türker, O.(1999).Mega Revma’dan Arnavutköy’e, Sel Yayıncılık
Tekeli, İ. (2010). Konut Sorununu Konut Sunum Biçimleriyle Düşünmek, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Tekeli, İ. (2010). Türkiye’de Yaşamda ve Yazında Konutun Öyküsü, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
Lane,M. B. (2006). Housing and Dwelling Perspectives on Modern Domestic Architecture
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma : Proje konusunun tanıtımı / Araştırma konulanın ve gruplarının belirlenmesi / P1 Çalışmasının Tanıtılması
Tanışma
2. Hafta
Öğrenci Sunumları : İlk fikirler
Atölye çalışması ve Gezi
3. Hafta
Öğrenci Sunumları: Fikir geliştirme egzersizleri
Tartışma/ atölye çalışması
4. Hafta
Atölye Çalışması
Tartışma/ atölye çalışması
5. Hafta
Atölye Çalışması
Tartışma/ atölye çalışması
6. Hafta
Atölye Çalışması
Tartışma/ atölye çalışması
7. Hafta
İlk Çalışmanın Teslimi
P2 Çalışmasının Tanıtımı
Yer ve Topografya Üzerine ders anlatımı
Teslim Çalışmaları / Teslimler / Ders Anlatımı
8. Hafta
Yer üzerine çizim egzersizleri / Topografya kesitleri
Planlama egzersizleri / Performans
Arazi Gezisi
Ders Anlatımları ve Arazi Gezisi
9. Hafta
Sınav Haftası
10. Hafta
Analiz Çalışmaları
Tartışma/ atölye çalışması
11. Hafta
Analiz Çalışmaları ve ilk fikirleri
Tartışma/ atölye çalışması
12. Hafta
Proje çalışmaları 1/100 mimari çözüm önerileri
Tartışma/ atölye çalışması (maket, çizimler ve 3 boyutlu anlatımlar yardımıyla)
13. Hafta
Proje çalışmaları 1/100 mimari çözüm önerileri
Tartışma/ atölye çalışması (maket, çizimler ve 3 boyutlu anlatımlar yardımıyla)
14. Hafta
Proje çalışmaları 1/100 mimari çözüm önerileri
Tartışma/ atölye çalışması (maket, çizimler ve 3 boyutlu anlatımlar yardımıyla)
15. Hafta
Final Teslimi sunuşları ile ilgili çalışmalar
Tartışma/ atolye çalışması
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Atölye çalışmaları
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Konu ile ilgili bilgiler elde etme, belgeleme, (BİLGİ),
ÖÇ-2
Yere ilişkin doğal ve yapay özelliklerin, çevrenin öğrenilmesi, (BİLGİ),
ÖÇ-3
Bilgilerin sunuma hazırlanmak üzere yorumlanması, değerlendirilmesi, (BECERİ),
ÖÇ-4
Temel mimari ilkeleri yerle ilişkilendirerek değerlendirme, öneriler geliştirebilme, (BECERİ),
ÖÇ-5
Temel mimari ilkeleri bina ve iç mekan düzeyinde ele alarak tasarlama, sunabilme, (YETKİNLİK),
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.