Mimarlık öğrencilerine mimarlık ve mimarlık tarihi ile ilgili kavramları kuramsal olarak tanıtmak ve öğretmektir.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Suzan SANLI
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Thursday, 9:00-10:50 1B0204
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Ders anlatımı ve verilen ödevle kişisel çalışmanın sağlanması.
Temel Kaynaklar
Baker, H.B. (1996). Design Strategies in Architecture, Routledge, London, and New York. • Ching, F. (1979). Architecture: Form, Space, & Order, Van Nostrand Reinhold Company, New York. • Farrelly, L. (2007). The Fundamentals of Architecture, AVA Academia • Farrelly, L. (2007). Construction and Materiality, AVA Academia • Frampton, K. (1995). Studies in Tectonic Culture, Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, Chicago. • Frederick, M. (2007). 101 Things I Learned in Architecture School, The MIT Press. • Leland M. R. (2013). Understanding Architecture: Its Elements, History, and Meaning, Westview Press.. (Mimarlığın öyküsü: öğeleri, tarihi ve anlamı, Kabalcı Yayınevi, 2006) • Lynch, K. (1960). The Image Of The City, Cambridge, Mass. • Pallasmaa, J. (2005). The Eyes of The Skin: Architecture and the Senses, John Wiley & Sons Limited. • Porter, T. (2004). Archispeak: An Illustrated Guide to Architectural Terms, Spon Press, London, and NewYork. • Radford, A., Morkoç, S., Srivastava, A. (2015). The Elements of Modern Architecture: Understanding Contemporary Buildings, Thames &Hudson, London. • Rasmussen, S. R. (1962). Experiencing Architecture (Yaşanan Mimari), Cambridge: The M.I.T. Press, 1962 • Rossi, A. (1982), Architecture of the City, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, and London, England. • Unwin, S. (2009), Analysing Architecture, Routledge, London, and New York. • Unwin, S. (2010), Twenty Buildings Every Architect Should Understand, Routledge, London, and New York. • Zumthor, P.(2010). Thinking Architecture, Birkhauser, Basel, Switzerland.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Introduction to the course
Presentation-Discussion
2. Hafta
What is Architecture?
Presentation-Discussion
3. Hafta
The concept in architectural design
Where does the design concept come from?
Presentation-Discussion
4. Hafta
The context in architecture (Responding to
the place, understanding the site, its
surroundings, and the cultural and historical
context)
Presentation-Discussion
5. Hafta
.Responding to the user needs and the
functional program in architectural design
Presentation-Discussion
6. Hafta
Primary elements of design
(point/line/plane/volume)
Presentation-Discussion
7. Hafta
The principles of design (e.g., axis,
symmetry, asymmetry, balance, unity,
rhythm, proportion)
Presentation-Discussion
8. Hafta
Ramazan Bayramı
9. Hafta
Concepts of Form and Space in
Architectural Design
Presentation-Discussion
10. Hafta
Types of spatial relations and spatial
organizations
Presentation-Discussion
11. Hafta
The architecture of Senses: Visual -
Olfactory -Audial -Tactile (atmosphere and
emotions)
Presentation-Discussion
12. Hafta
Materials and Construction Techniques
(definition of building materials and
structural systems in architecture
Presentation-Discussion
13. Hafta
Architectural Communication (Introduction
to architectural drawings and models,
techniques for communicating architectural
ideas)
Presentation-Discussion
14. Hafta
REVİEW and GENERAL DISCUSSION
Presentation-Discussion
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
40
ÖÇ-1
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma, (BİLGİ)
ÖÇ-2
Mimarlık tarihi ile ilgili kavramlar hakkında kuramsal olarak bilgi sahibi olma, (BİLGİ)
ÖÇ-3
Mimarlık tarihi boyunca ortaya çıkan yapıyla ilgili kavramları yorumlayabilme ve değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-4
Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekansal örüntülerin farklılığını yorumlayabilme ve değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-5
Yapının çevre koşulları ve insanla olan ilişkilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.