Mimari Tasarım VII Stüdyosu’nda, belirlenmiş bir kentsel alanın detaylı bir şekilde çözümlenerek, alanın sorun, değer ve potansiyellerinin ortaya konması ve bu bulgular ışığında, kentsel ölçeği de içeren mimari tasarım projelerinin gerçekleştirilmesi hedeflenmektedir. Bu projelerde kente ve alana ilişkin fiziksel verilerin yanı sıra, tarihi, sosyo-ekonomik ve organizasyonel bulguların doğru biçimde kullanılması, farklı ölçeklerde kararlar üretilmesi, kente ait mimari bir problemi tanımlayarak kentin sistemine eklemlenebilen yeni çok programlı bir mekânsal çözümün geliştirilmesi bu dersin amaçları arasındadır.
Ön Koşullar
ARC0006 MİMARİ TASARIM VI
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Stüdyoda yürütücülerin yönettiği bir tartışma ortamı oluşturularak öğrencilerin, disiplinler arası bilgileri birleştirebilmeleri sağlanır. Yöntem olarak tasarım sürecinde yer, coğrafya, gündelik hayat bağlamında mekân analizleri yapılır. Kentte yer alan ulaşım, iletişim ve toplum, kent sistemleri gibi farklı türde bilgilerin araştırılması ve sentezinin yapılması, seçilen çevreye ait programın yorumlanması ve mekânsal olarak düzenlenmesi, tasarımda bilgisayar desteğinin kullanılması ve sunum yapılmasının geliştirilmesi beklenmektedir.
Daha önceki mimari tasarım stüdyolarından farklı olarak bu stüdyo, kentsel ölçekte kararları kapsayan, tarihi çevrenin korunmasına ait bilgilerin sorgulanarak tasarımda girdi olarak kullanıldığı veya potansiyelini yeterince gerçekleştiremeyen bir alanın değerlendirildiği bir tasarım sürecini içermektedir. Projede uygulama süreçlerine ilişkin sistemlerin tartışılması ve ölçeklendirilmesi beklenmektedir.
Öğrencinin bireysel ya da grup elemanı olarak stüdyo çalışmalarına aktif katılımı sağlanarak, tüm çalışmaların stüdyoda yaratılan tartışma ortamında paylaşılması ve eleştiriye açık olması, öğrencinin iletişim yeteneğini geliştirmesinde yardımcı olur. Mimari konferanslara katılım, mimari metinlerin okunması ve yazılması, tasarım bağlamında okuma ve yazma becerisini geliştirir. Düşünce, mekân ve uygulama alanlarında çağdaş dünya mimarlığı ile ilgili farkındalık yaratılması önemlidir.
Temel Kaynaklar
A Atalık , G., Levent, T.B., (1993) Sürdürülebilir Kalkınma/Kentleşme İkilemlerine İlişkin Görüşler, Türkiye’de 17. Dünya Şehircilik Günü Kolokyumu, Kent ve Çevre Planlamaya Ekolojik Yaklaşım , MSÜ, İstanbul
Cerasi, M.,M., (1999) Osmanlı Kenti, Y.K.Y., İstanbul.
Çahantimur, I.A., (2007) Sürdürülebilir Kentsel Gelişmeye Sosyo-kültürel Bir Yaklaşım , Bursa Örneği, Basılmamış Doktora Tezi, İ.T.Ü.Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Faroqhi , S., (1993) Osmanlıda Kentler ve Kentliler , Tarih Vakfı Yurt Yayınları , İstanbul .
Gülersoy , N., Erkut , G., Kılınçaslan , T., (1993) Sürdürülebilir Gelişme Paralelinde Çevre Duyarlı Kent Planlama Yaklaşımları ve Bazı Ülkelerden Örnekler, 2000’li Yıllara Doğru Türkiye’de Kent Planlama – Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi ve Yeni Yaklaşımlar Semineri , Ankara .
HABITAT 2 ,(1996 ), Türkiye Ulusal Rapor ve Eylem Planı , İstanbul.
Keleş, R., (1990), Kentleşme Politikası ,İmge Kitabevi ,Ankara.
Şimşek, I., (Ed.) (1996) Cogito 8, Kent ve Kültürü, Y.K.Y., İstanbul.
Tekeli , İ., (1996) Habitat 2 Konferansı Yazıları , Toplu Konut İdaresi Başkanlığı, Ankara .
Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme , (1996) Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
Sürdürülebilir Kalkınma Konferansı ,(1990), Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayınları .
75 Yılda Değişen Kent ve Mimarlık, Türkiye İş Bankası – Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul.
Yenen, Z., (1987) Osmanlı Dönemi Türk Kentlerinin Kuruluş ve Gelişim İlkeleri, Basılmamış Doktora Tezi, İ.T.Ü. , Taşkişla , İstanbul.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Presentation of the design studio process
Discussions about the project area, subject, and concepts
Introduction presentation by the lecturers
lecture, information
2. Hafta
Student presentations about the interpretations of the studio’s key design concepts (photos, illustrations, collages, drawings, etc)
Discussions on student presentations continued – based on reading material and personal observations
discussion, research
3. Hafta
-Lecture on housing concepts
Discussions on the presentation
- Lecture on housing concepts – “Traditional Turkish House and Settlements” by Suzan Sanlı
Discussions on the presentation
Student presentations – Example Research
Analiz .çalışmaları
lecture, discussion, research
4. Hafta
- Lecture on housing concepts
Discussions on the presentation
Conceptual, Site-specific discussions on the Project scenario, program, and user-profile)
-Students’ presentations of site analysis, design strategies, and conceptual approaches, and discussions, Scale: 1/1000, 1/500
lecture, discussion, research
5. Hafta
Studies on the site plan, model, Scale: 1/1000, 1/500
Studio work + critiques, Scale: 1/500, 1/200
discussion, research
6. Hafta
Studies on the site plan, model, Scale: 1/1000, 1/500
Studio work + critiques, Scale: 1/500, 1/200
discussion, research
7. Hafta
Studio work + critiques, Scale: 1/500, 1/200
discussion, research
8. Hafta
1st JURY: Preparation and submission of the project in the given format
jury
9. Hafta
Studio work + critiques, Scale: 1/500, 1/200
discussion, research
10. Hafta
Studio work + critiques, Scale: 1/200, 1/50
discussion, research
11. Hafta
Studio work + critiques, Scale: 1/200, 1/50
jury
12. Hafta
Mid-Submission
Submission
13. Hafta
Studio work + critiques, Scale: 1/200, 1/50
discussion, research
14. Hafta
Studies on presentation of the final project, suggestions
discussion, research
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
2
40
Final
1
60
ÖÇ-1
I. Tasarımda strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerine ilişkin bilgi edinme, (BİLGİ)
ÖÇ-2
II. İnsan-çevre etkileşimini anlayabilme ve tasarım sürecinde değerlendirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-3
III. Tasarım sürecinde kapsamlı program hazırlayabilme, (BECERİ)
ÖÇ-4
IV. Mimari ve kentsel tasarım ölçeğinde fikir geliştirebilme, (BECERİ)
ÖÇ-5
V. İşlevsel, yapısal ve estetik değerlendirmelerle geniş kapsamlı tasarım yapabilme, (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.