Lisans
Mimarlık Fakültesi
Mimarlık İngilizce
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık İngilizce Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / İSTANBUL'UN KENTSEL ve MİMARİ GELİŞİMİ

İSTANBUL'UN KENTSEL ve MİMARİ GELİŞİMİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ARC0303 İSTANBUL'UN KENTSEL ve MİMARİ GELİŞİMİ 3/0/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
 Roma Kent’nin kuruluşu ve Konstantinopolis’e kadar olan gelişimi, Byzntion ve Konstantiopolis’in kuruluşu, IV. Yüzyılda Roma ve Konstantinopolis, Bizans Kent Mekanları ve Kentsel Öğeleri, Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Osmanlı Dönemi ile birlikte kent yapısındaki değişimler, İlk İmar Hareketleri ve İlk Külliyeler, Mimar Sinan Dönemi Kentsel Projeleri, Mimar Sinan Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Karşılaştırmalı olarak Mimar Sinan Dönemi Mimarlığı ve Rönesans Mimarlığı, Batı’da Endüstri Devrimiyle Kentsel Gelişmeler, İstanbul’da 18. ve 19. yüzyıllarda Kentsel ve Mimari Değişimler, İstanbul’da 19. yüzyıl Kamusal Yapıları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, İstanbul Kent’inin kuruluşundan bugüne, değişen sosyal ve kültürel yapıyla birlikte geçirdiği kentsel ve mimari dönüşümün ve kentin geçirdiği farklı tarihsel süreçler içerisinde barındırdığı farklı mimarlıkları yorumlayabilme ve değerlendirebilme, İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıklarını, Roma ve Batı’daki gelişmelerle karşılaştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıkları ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme yeterliliklerinin öğrencilere kazandırılması. 
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -.
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri -
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ders Anlatımı, Okuma/ Tartışma, Gezi, Dönem Ödevi.
Temel Kaynaklar Kuban, D. (1998), İstanbul Yazıları, Yem, İstanbul
Müller-Wiener, W. (1998), İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, YKY, İstanbul
Yerasimos, S. (2000), İstanbul: İmparatorluklar Başkenti, TETTV, İstanbul
Diğer Kaynaklar Akın, N., (2002), 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera, Literatür Yayınları, İstanbul
Belge, M. (1997), İstanbul Gezi Rehberi, TETTV, İstanbul
Bussagli, M. (1999), Rome: Art and Architecture, Könemann, Cologne
Çelik, Z. (1998), 19. yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, TETTV, İstanbul
Sanat Dünyamız; Bizans Özel Sayısı, 3 Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, s.69-70, Yıl:6, İstanbul, 1998
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Roma Kent’nin kuruluşu ve Konstantinopolis’e kadar olan gelişimi, Byzantion ve Konstantiopolis’in kuruluşu Anlatım
2. Hafta IV. Yüzyılda Roma ve Konstantinopolis Anlatım
3. Hafta Bizans Kent Mekanları ve Kentsel Öğeleri Anlatım
4. Hafta Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları Anlatım, Okuma/ Tartışma
5. Hafta Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları Anlatım
6. Hafta Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları Anlatım
7. Hafta Alan Gezisi Alan Gezisi
8. Hafta Vize Sınavı Vize Sınavı
9. Hafta Osmanlı Dönemi ile birlikte kent yapısındaki değişimler, İlk İmar Hareketleri ve İlk Külliyeler Anlatım
10. Hafta Mimar Sinan Dönemi Kentsel Projeleri, Mimar Sinan Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları Anlatım, Okuma/ Tartışma
11. Hafta Karşılaştırmalı olarak Mimar Sinan Dönemi Mimarlığı ve Rönesans Mimarlığı Anlatım, Dönem Ödevi Teslimi
12. Hafta Alan Gezisi Alan Gezisi
13. Hafta Batı’da Endüstri Devrimiyle Kentsel Gelişmeler, İstanbul’da 18. ve 19. yüzyıllarda Kentsel ve Mimari Değişimler Anlatım
14. Hafta İstanbul’da 19. yüzyıl Kamusal Yapıları Anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Kısa sınav(lar) 2 10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 20
Gezi 2 10
Final 1 40


ÖÇ-1Roma Kent’nin kuruluşu ve Konstantinopolis’e kadar olan gelişimi, Byzantion ve Konstantiopolis’in kuruluşu, IV. Yüzyılda Roma ve Konstantinopolis konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-2Bizans Kent Mekanları ve Kentsel Öğeleri, Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Osmanlı Dönemi ile birlikte kent yapısındaki değişimler, İlk İmar Hareketleri ve İlk Külliyeler konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-3Mimar Sinan Dönemi Kentsel Projeleri, Mimar Sinan Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Karşılaştırmalı olarak Mimar Sinan Dönemi Mimarlığı ve Rönesans Mimarlığı konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-4Batı’da Endüstri Devrimiyle Kentsel Gelişmeler, İstanbul’da 18. ve 19. yüzyıllarda Kentsel ve Mimari Değişimler, İstanbul’da 19. yüzyıl Kamusal Yapıları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-5İstanbul Kent’inin kuruluşundan bugüne, değişen sosyal ve kültürel yapıyla birlikte geçirdiği kentsel ve mimari dönüşümün ve kentin geçirdiği farklı tarihsel süreçler içerisinde barındırdığı farklı mimarlıkları yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-6İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıklarını, Roma ve Batı’daki gelişmelerle karşılaştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-7İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıkları ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29
ÖÇ 1                             
ÖÇ 2                             
ÖÇ 3                             
ÖÇ 4                             
ÖÇ 5                             
ÖÇ 6                             
ÖÇ 7