Roma Kent’nin kuruluşu ve Konstantinopolis’e kadar olan gelişimi, Byzntion ve Konstantiopolis’in kuruluşu, IV. Yüzyılda Roma ve Konstantinopolis, Bizans Kent Mekanları ve Kentsel Öğeleri, Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Osmanlı Dönemi ile birlikte kent yapısındaki değişimler, İlk İmar Hareketleri ve İlk Külliyeler, Mimar Sinan Dönemi Kentsel Projeleri, Mimar Sinan Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Karşılaştırmalı olarak Mimar Sinan Dönemi Mimarlığı ve Rönesans Mimarlığı, Batı’da Endüstri Devrimiyle Kentsel Gelişmeler, İstanbul’da 18. ve 19. yüzyıllarda Kentsel ve Mimari Değişimler, İstanbul’da 19. yüzyıl Kamusal Yapıları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, İstanbul Kent’inin kuruluşundan bugüne, değişen sosyal ve kültürel yapıyla birlikte geçirdiği kentsel ve mimari dönüşümün ve kentin geçirdiği farklı tarihsel süreçler içerisinde barındırdığı farklı mimarlıkları yorumlayabilme ve değerlendirebilme, İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıklarını, Roma ve Batı’daki gelişmelerle karşılaştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıkları ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme yeterliliklerinin öğrencilere kazandırılması.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-.
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
-
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders Anlatımı, Okuma/ Tartışma, Gezi, Dönem Ödevi.
Temel Kaynaklar
Kuban, D. (1998), İstanbul Yazıları, Yem, İstanbul
Müller-Wiener, W. (1998), İstanbul’un Tarihsel Topoğrafyası, YKY, İstanbul
Yerasimos, S. (2000), İstanbul: İmparatorluklar Başkenti, TETTV, İstanbul
Diğer Kaynaklar
Akın, N., (2002), 19. Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera, Literatür Yayınları, İstanbul
Belge, M. (1997), İstanbul Gezi Rehberi, TETTV, İstanbul
Bussagli, M. (1999), Rome: Art and Architecture, Könemann, Cologne
Çelik, Z. (1998), 19. yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, TETTV, İstanbul
Sanat Dünyamız; Bizans Özel Sayısı, 3 Aylık Kültür ve Sanat Dergisi, s.69-70, Yıl:6, İstanbul, 1998
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Roma Kent’nin kuruluşu ve Konstantinopolis’e kadar olan gelişimi, Byzantion ve Konstantiopolis’in kuruluşu
Anlatım
2. Hafta
IV. Yüzyılda Roma ve Konstantinopolis
Anlatım
3. Hafta
Bizans Kent Mekanları ve Kentsel Öğeleri
Anlatım
4. Hafta
Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları
Anlatım, Okuma/ Tartışma
5. Hafta
Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları
Anlatım
6. Hafta
Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları
Anlatım
7. Hafta
Alan Gezisi
Alan Gezisi
8. Hafta
Vize Sınavı
Vize Sınavı
9. Hafta
Osmanlı Dönemi ile birlikte kent yapısındaki değişimler, İlk İmar Hareketleri ve İlk Külliyeler
Anlatım
10. Hafta
Mimar Sinan Dönemi Kentsel Projeleri, Mimar Sinan Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları
Anlatım, Okuma/ Tartışma
11. Hafta
Karşılaştırmalı olarak Mimar Sinan Dönemi Mimarlığı ve Rönesans Mimarlığı
Anlatım, Dönem Ödevi Teslimi
12. Hafta
Alan Gezisi
Alan Gezisi
13. Hafta
Batı’da Endüstri Devrimiyle Kentsel Gelişmeler, İstanbul’da 18. ve 19. yüzyıllarda Kentsel ve Mimari Değişimler
Anlatım
14. Hafta
İstanbul’da 19. yüzyıl Kamusal Yapıları
Anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Kısa sınav(lar)
2
10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Gezi
2
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Roma Kent’nin kuruluşu ve Konstantinopolis’e kadar olan gelişimi, Byzantion ve Konstantiopolis’in kuruluşu, IV. Yüzyılda Roma ve Konstantinopolis konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Bizans Kent Mekanları ve Kentsel Öğeleri, Bizans Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Osmanlı Dönemi ile birlikte kent yapısındaki değişimler, İlk İmar Hareketleri ve İlk Külliyeler konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Mimar Sinan Dönemi Kentsel Projeleri, Mimar Sinan Dönemi Dini ve Kamusal Yapıları, Karşılaştırmalı olarak Mimar Sinan Dönemi Mimarlığı ve Rönesans Mimarlığı konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-4
Batı’da Endüstri Devrimiyle Kentsel Gelişmeler, İstanbul’da 18. ve 19. yüzyıllarda Kentsel ve Mimari Değişimler, İstanbul’da 19. yüzyıl Kamusal Yapıları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-5
İstanbul Kent’inin kuruluşundan bugüne, değişen sosyal ve kültürel yapıyla birlikte geçirdiği kentsel ve mimari dönüşümün ve kentin geçirdiği farklı tarihsel süreçler içerisinde barındırdığı farklı mimarlıkları yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-6
İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıklarını, Roma ve Batı’daki gelişmelerle karşılaştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-7
İstanbul’da Bizans, Osmanlı Klasik ve Osmanlı Batılılaşma dönemleri mimarlıkları ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.