Mimar Sinan mimarlığını etkileyen etmenler ve sosyal ortam ve Mimar Sinan tasarımının gelişim evreleri, Mimar Sinan’ın tasarımının çok önemli bir öğesi olarak örtünün ve ona paralel olarak iç mekânın gelişimi, Mimar Sinan mimarlığındaki yapım sistemleri ve Mimar Sinan’ın getirdiği yenilikler, Mimar Sinan’ın yapı tipolojileri, Mimar Sinan’ın önemli külliyeleri ve başeserleri, kente ve yapım sürecine yönelik karar ve uygulamaları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma, Osmanlı Klasik Dönem Mimarlığı’na Mimar Sinan’ın katkılarını yorumlayabilme ve değerlendirebilme, Mimar Sinan Dönemi ve mimarlığını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, Mimar Sinan Dönemi ve mimarlığı ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme yürütebilme yeterliliklerinin öğrencilere kazandırılması.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
-
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Gezi, Dönem Ödevi
Temel Kaynaklar
Günay, R. (2005), Mimar Sinan, YKY, İstanbul
Kuban, D., (1997), Sinan's Art and Selimiye, İstanbul.
Kuran, A., (1986), Mimar Sinan, İstanbul
Kuran, A. (1987), Sinan: The grand old master of Ottoman architecture, Ada Press Publishers
Necipoğlu, G. (2005), The Age of Sinan, Princeton University Press
Sözen, M. (1988), Architect of Ages, İstanbul.
Diğer Kaynaklar
Ahunbay, Z. (1988), Mimar Sinan'ın Eğitim Yapıları, Mimarbaşı Koca Sinan, Yaşadığı Çağ ve Eserleri, İstanbul, s. 239- 309
Barkan, Ö. L. (1972), Süleymaniye Camii ve İmareti İnşaatı, cilt I, Ankara; (1979), cilt II, Ankara.
Burelli, A. R.; Freely, J. (1992), Sinan: Architect of Suleyman the Magnificent and the Ottoman Golden Age, Norton&Co. Inc.
Cansever, T. (2005), Mimar Sinan, Albaraka Türk Y., İstanbul
Çelebi, S. M. (2004), Book Of Buildings : Tezkiretü'l Bünyan Ve Tezkiretü'l-Ebniye (Memoirs Of Sinan The Architect). Koç Kültür Sanat Tanıtım
Çelebi, S. M. (2002), Yapılar Kitabı (Tezkiretül Bünyan ve Tezkiretül Ebniye, Mimar Sinan'ın Anıları, tıpkıbasım, Koçbank Y., İstanbul
Egli, H. G., (1997), Sinan, An Interpretation, İstanbul
Erzen, J., (1996), Estetik Bir Analiz, Ankara.
Kuban, D. (2004), Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Anahatları, YKY, İstanbul
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Mimar Sinan mimarlığını etkileyen etmenler ve sosyal ortam
Anlatım
2. Hafta
Mimar Sinan tasarımının gelişim evreleri, Tasarımının çok önemli bir öğesi olarak örtünün ve ona paralel olarak iç mekanın gelişimi
Anlatım
3. Hafta
Mimar Sinan tasarımının gelişim evreleri, Tasarımının çok önemli bir öğesi olarak örtünün ve ona paralel olarak iç mekanın gelişimi
Anlatım
4. Hafta
Mimar Sinan mimarlığındaki yapım sistemleri ve Mimar Sinan’ın getirdiği yenilikler
Anlatım, Okuma/Tartışma
5. Hafta
Mimar Sinan’ın yapı tipolojileri: Camiler, mescitler, medreseler
Anlatım
6. Hafta
Mimar Sinan’ın yapı tipolojileri: darül-kurralar, türbeler, imaretler, darüşşiflar
Anlatım
7. Hafta
Alan Gezisi
Alan Gezisi
8. Hafta
Vize Sınavı
Vize Sınavı
9. Hafta
Mimar Sinan’ın yapı tipolojileri: su kemerleri, köprüler, kervansaraylar, saraylar, hamamlar
Anlatım
10. Hafta
Mimarbaşılığından önceki üç külliyesi: Halep’te Husreviye Külliyesi, Gebze’de Çoban Mustafa Külliyesi ve İstanbul’da Haseki Külliyesi
Anlatım, Okuma/Tartışma
11. Hafta
Başeserleri: İstanbul'daki Şehzade Camii ve külliyesi
Anlatım
12. Hafta
Başeserleri: Süleymaniye Camii ve külliyesi
Anlatım, Dönem Ödevi Teslimi
13. Hafta
Başeserleri: Selimiye Camii.
Anlatım
14. Hafta
Ayasofya ve diğer yapı restorasyonları, kente ve yapım sürecine yönelik karar ve uygulamaları
Anlatım
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Kısa sınav(lar)
2
10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Gezi
1
10
Final
1
40
ÖÇ-1
Mimar Sinan mimarlığını etkileyen etmenler ve sosyal ortam ve Mimar Sinan tasarımının gelişim evreleri konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Mimar Sinan’ın tasarımının çok önemli bir öğesi olarak örtünün ve ona paralel olarak iç mekânın gelişimi konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Mimar Sinan mimarlığındaki yapım sistemleri ve Mimar Sinan’ın getirdiği yenilikler, Mimar Sinan’ın yapı tipolojileri konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-4
Mimar Sinan’ın önemli külliyeleri ve başeserleri, kente ve yapım sürecine yönelik karar ve uygulamaları konularında kuramsal düzeyde bilgilere sahip olma (BİLGİ)
ÖÇ-5
Osmanlı Klasik Dönem Mimarlığı’na Mimar Sinan’ın katkılarını yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-6
Mimar Sinan Dönemi ve mimarlığını eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
ÖÇ-7
Mimar Sinan Dönemi ve mimarlığı ile ilgili ileri düzeyde bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.