Ders kapsamında, uluslararası koruma ilkeleri ve Türkiyedeki koruma yasalarının gelişim süreciyle birlikte tarihi çevrelerde yeni yapılaşmadaki kurallar ve yaklaşımlar incelenecektir. Tarihi dokuların koruma ilkeleri çerçevesinde, çevre ve tek yapı ölçeğinde analizlerinin yapılması ve farklı tiplerdeki yeni yapı örneklerinin incelenmesi ve tartışılması planlanmaktadır. Bu bağlamda Avrupa'dan çeşitli tasarım yaklaşımları karşılaştırılarak, Türkiye'de tarihi alanlarda yapılan müdahaleler tartışılacaktır. İstanbul’un koruma alanlarındaki sorunlar ve yeni yapılaşmadan örnekler dönem ödevi sunumlarında ayrıntılı olarak incelecektir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Dr. Selen ONUR YAZICI(bu ders güz dönemi açılmıştır)
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Ders anlatımı, derste tartışma, ödev anlatımları ve tartışılması.
Temel Kaynaklar
Amouqou, E., La Réhabilitation du Patrimoine Architectural, Paris, 2001.
Byard, P.S., The Architecture of Additions: Design and Regulation, W.W. Norton and Company, NY, London, 1998.
Denslagen, W., Architectural Restoration in Western Europe: Controversy and Continuity, Amsterdam, 1994.
Greer, N.R., Architecture Transformed: New Life for Old Buildings, Glouster, 1998.
Kuban, D., Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, İstanbul, 2000.
Jager, F.P., Old and New: Design Manual for Revitalizing Existing Buildings, Birkhauser, 2010.
Mornement A., Biles, A., Infill: New Houses for Urban Sites, Laurence King Publishing, UK, 2009.
Restoration and Beyond, Milano, 1996.
Vienna, Urban Preservation and Renewal, Vienna, 2001.
Warren, J. (ed.), Context: New Buildings in Historic Settings, Oxford, 1998.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tek yapı ve tarihi çevre korumanın uluslararası ilkelerine giriş.
Ders Anlatımı ve Tartışma
2. Hafta
Tarihi çevre koruma alanında uluslararası kurumlar ve sorumluluk alanları –grup çalışması ve sunum
Ders Anlatımı ve Tartışma
3. Hafta
Tarihi kentlerin ve kentsel alanların korunması ve yönetimiyle ilgili ilkeler ve dünyadan örneklerin tartışılması
Ders Anlatımı ve Tartışma
4. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev ve yeni ek” örnekleri I – alan çalışması –Galata ve Karaköy; Bankalar Caddesi ve Salt Galata
Ders Anlatımı ve Tartışma
5. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev”; tarihi yapıya “yeni ek”; tarihi çevreye “yeni yapı” (genel bilgiler) ve Venedik Tersaneleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
6. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev ve yeni ek” örnekleri I- alan çalışması- İstanbul Arkeoloji Müzeleri
Ders Anlatımı ve Tartışma
7. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev” örnekleri II
Ders Anlatımı ve Tartışma
8. Hafta
Tarihi yapıya “yeni ek” örnekleri II-yeni yapılarda tasarım yaklaşımlarının tartışılması
Ders Anlatımı ve Tartışma
9. Hafta
Tarihi yapıya “yeni işlev ve yeni ek” örnekleri - alan çalışması- Sultanahmet -Cedid Mehmed Efendi Medresesi-Eski Sultanahmet Cezaevi
Ders Anlatımı ve Tartışma
10. Hafta
Ara sınav ve alan çalışması ödev teslimleri )
Sınav
11. Hafta
Tarihi çevrede “yeni yapı” örnekleri I – alan çalışması – Santral İstanbul-Silahtarağa Elektrik Santrali
Ders Anlatımı ve Tartışma
12. Hafta
Tarihi çevrede “yeni yapı” örnekleri II- dönem özeti ve tartışma
Ders Anlatımı ve Tartışma
13. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma I (3 grup)
Sunuş ve Tartışma
14. Hafta
Ödev sunuşları + tartışma II (3 grup)
Sunuş ve Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Kısa sınav(lar)
2
10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
25
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
35
ÖÇ-1
Tarihi çevre konusunda gerek Türkiye, gerekse de dünya örnekler hakkında bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Türkiye’de yapılan tarihi çevre koruma örneklerinin, dünyadaki başarılı örneklerle karşılaştırarak yorumlayabilme; (BECERİ)
ÖÇ-3
Tarihi çevre koruma konusunda sorunları tanımlayabilme; (BECERİ)
ÖÇ-4
Tarihi çevrede yeni yapı tasarım prensiplerini yorumlayabilme; (BECERİ)
ÖÇ-5
Tarihi çevre koruma konusunda aksayan yerler ve sorunlara yönelik yeni öneriler geliştirebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.