Lisans
Mimarlık Fakültesi
Mimarlık İngilizce
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KENT BİÇİMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ARC0410 KENT BİÇİMİNİN ÇÖZÜMLENMESİ 1/2/0 SA İngilizce 4
Dersin Amacı
 Kenti oluşturan fiziksel ve toplumsal yapı nitelik ve özelliklerinin, (düşün sistemi,küresel yapı,sosyal-psikolojik etkileşimler,ekonomik yapı, teknoloji ve kullanımı,yönetim sistemi), kent morfolojisini belirleyen bileşenler olarak incelenmesi ve değerlendirilmesi. Çağdaş yorumu ve yaklaşımlarla sürdürülebilirliğinin tartışılabilmesi.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri -
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  -Anlatım, örnek üzerinde uygulama
Temel Kaynaklar  -
Cullen, G. (1976). The Concise Townscape. The Architectural Press. -
Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür. Remzi Kitabevi. -
Lynch, K. (1960). The Image of the City. MIT Press and Harvard College. -
Öymen Gür, Ş. (1996). Mekan Örgütlenmesi. Gür Yayıncılık. -
Philips, E.B. (1996). City Lights. Oxford University Press. -
Choudhury, A. (der.) (1999). The Generic and the Spesific. The Faculty of the Built Environment, The University of New Southwales. -
Diğer Kaynaklar  Keat, R. ve Urry, J. (2001). Bilim Olarak Sosyal Teori. İmge Kitabevi. -
Mitchell, W.J. (2000). Space, Place and the Infobahn: City of Bits. The MIT Press. -
Adigopula ve diğ. (1999). Programs and Paradigms, Exploring the Possibilities for the 21st Century. The University of New Southwales, The Faculty of the Built Environment.- (basılmamış çalışma) . -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Biçim-form ve gereksinimleri Mekan,yer,şehirsel mekan-planlama,görseller Görsel envanter yardımıyla anlatım
2. Hafta Temel insan davranışları,gereksinimleri ve çevre ilişkileri Toplumsal,yönetimsel farklılıkları ve kent formu, model yaklaışmları zaman ve mekan-kent formu ilişkileri ve modelleri Görsel envanter yardımıyla anlatım
3. Hafta şehirsel tasarım ve çevre ilişkileri insan-çevre,kent formu-çevre vd. Görsel envanter yardımıyla anlatım
4. Hafta Kentsel mekan,algı,yerleşme morfolojisinin kronolojik açıklaması Görsel envanter yardımıyla anlatım
5. Hafta Kentsel form, kentsel kimlik ve kentsel mekan ögeleri farklı kentsel mimari ekolleri Görsel envanter yardımıyla anlatım
6. Hafta Kent ve kent dokusu, doku elemanları-yol ulaşım sistemi(yaya-taşıt) mekan ve çeşitlenmeleri, en boy kesitleri görsel değerler ve mekan-yer kavramı Görsel envanter yardımıyla anlatım
7. Hafta Mekanın soyut-somut değerleri görsel ve toplumsal nitelikleri kent, meydan,anlam, biçim,işlev ve ilişkileri, kent içinde işlevi,insan, meydan Görsel envanter yardımıyla anlatım
8. Hafta Kent dokusu farklılaşmaları nedenleri,kent morfolojisini betimleyen etmenler ve değerlendirmeler Görsel envanter yardımıyla anlatım
9. Hafta ara sınav -
10. Hafta Gestalt kuramı ve kentsel tasarım kuramı,analiz, değerlendirme yaklaşımları Görsel envanter yardımıyla anlatım
11. Hafta Kentsel tasarım kuramı, kentsel estetik Görsel envanter yardımıyla anlatım
12. Hafta Kent formu-modern/post modern yaklaşım ve değerlendirmelerin farklılıkları Görsel envanter yardımıyla anlatım
13. Hafta Kentsel özel alanlar gezisi ve sunumları -
14. Hafta Sunumlar,seminerler ve değerlendirmeler Öğrenci sunumları
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 40


ÖÇ-1Mekan kavramını tanımlayan farklı bakış açıları hakkında bilgilere sahip olma (BİLGİ),
ÖÇ-2Kentsel mekan kavramı ve bileşenlerini hakkında bilgilere sahip olma (BİLGİ),
ÖÇ-3Kentsel imgenin analizinde kimlik, strüktür ve anlam bileşenlerinin yeri ve önemi hakkında bilgilere sahip olma (BİLGİ),
ÖÇ-4Fiziksel strüktür ve elemanlar olan yollar, sınırlar, bölgeler, odaklar ve nirengiler hakkında bilgilere sahip olma (BİLGİ),
ÖÇ-5Bu elemanları verili bir örnek üzerinde tanımlayabilme, grafik olarak ifade edebilme, karşılaştırabilme (BECERİ),
ÖÇ-6Anlam bileşenini Trieb ve McCluskey'in; yönelme, kuşatma, durdurma, mekan daralması, vurgulama gibi semiyolojik kodlarıyla okuyabilme ve örnek üzerinde tanımlayabilme (BECERİ),
ÖÇ-7İnsan- mekan arasındaki etkileşimi grafik olarak ifade edebilmek için, bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29
ÖÇ 1                             
ÖÇ 2                             
ÖÇ 3                             
ÖÇ 4                             
ÖÇ 5                             
ÖÇ 6                             
ÖÇ 7