Dersin amacı; temel kentsel analiz yöntemlerini ve kentsel tasarım ilkelerini kullanarak, bir kentsel alanın sorunlarına çözüm üretebilmeye yönelik bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmaktır.
Ön Koşullar
Kentsel Tasarım İlkeleri, Kentsel Planlama İlkeleri, Mimari Tasarım V
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Derse katılım oranı en az %80 olmalıdır.
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr. Üyesi Ayşe GÖKŞİN(bu ders hem güz hem bahar döneminde açılmıştır)
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 09:00-12:45, MTS II
Görüşme Saatleri ve Yeri
Önceden randevu ile belirlenir. Öğrenciler z.goksin@iku.edu.tr adresine mail atarak randevu alabilirler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
--Anlatım, arazi gezisi, atölye çalışması
Temel Kaynaklar
Adigopula ve diğ. (1999). Programs and Paradigms, Exploring the Possibilities for the 21st Century. The University of New Southwales, The Faculty of the Built Environment.- (basılmamış çalışma) . –
Bacon, E. N. (1995). Design of Cities. Thames and Hudson. –
Girling, C. and Kellett, R. (2005) Skinny Streets & Green Neighborhoods, London: Island Press.-
Lang, J. (2005) Urban Design: A Typology of Procedures and Products, UK: Architectural Press:-
Lynch, K. (1960). The Image of the City. MIT Press and Harvard College. -
Moughtin, C. and Shirley, P. (2005) Urban Design Green Dimensions, UK: Architectural Press.-
Moughtin, C. et. all. (1999) Urban Design Method and Techniques, UK: Architectural Press:-
Parker, S. (2004). Urban Theory and the Urban Experience. Taylor and Francis Group. –
Philips, E.B. (1996). City Lights. Oxford University Press. -
Türkiye’de Kentsel Donatı Standartları, Plan Yapımına Ait Esaslara Dair Yönetmelik (02.11.1985 Tarih, 18916 sayılı Resmi Gazete) içinde.
Urban Design Guidelines
-
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş: ders içeriği, yöntem ve tekniklerin
aktarılması, ders föyünün açıklanması
Konunun Tartışılması
2. Hafta
Trancik'in Kayıp Mekan teorisi üzerine öğrenci sunumları
Stüdyo ortamında sunumlar
3. Hafta
BM_Habitat Connected City üzerine öğrenci sunumları
Stüdyo ortamında sunumlar
4. Hafta
Connected City için kriterlerin belirlenmesi Bölgenin mevcut durumunun analizi
Stüdyo ortamında tartışma
5. Hafta
Alanın üst-ölçekli analizleri
Stüdyo ortamında tartışma
6. Hafta
Alanın alt-ölçekli analizleri
Stüdyo ortamında tartışma
7. Hafta
1. ARA JURİ
Stüdyo ortamında tartışma
8. Hafta
Ramazan Bayramı Tatili
-
9. Hafta
Sentez & Kavramsal öneriler (ölçeksiz)
Stüdyo ortamında tartışma
10. Hafta
1/1000 ölçekli proje
Stüdyo ortamında tartışma
11. Hafta
1/1000 ölçekli proje
Stüdyo ortamında tartışma
12. Hafta
2. ARA JURİ
Plan önerilerinin değerlendirilmesi
13. Hafta
1/500 ölçekli proje
Stüdyo ortamında tartışma
14. Hafta
1/500 ölçekli proje (1/200 ölçekli detaylar)
Stüdyo ortamında tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Projeler
1
60
Ara Jüriler
2
40
ÖÇ-1
Kentsel mekanı tanıma, katmanları ayrıştırılma, analiz etme hakkında bilgilere sahip olma (BİLGİ),
ÖÇ-2
İstanbul'da bir kentsel mekan örneğini, öğrendiği analiz yöntemlerini kullanarak analiz etme (BECERİ),
ÖÇ-3
Kentsel analiz verilerini sentezleme (BECERİ),
ÖÇ-4
Kentsel tasarıma yönelik program hazırlama (BECERİ),
ÖÇ-5
Takım çalışması içinde, kentsel tasarıma ilişkin problem çözümleri geliştirme (BECERİ),
ÖÇ-6
Tasarım sürecinde kamusal alanların tasarımına ve tasarımın sürdürülebilirliğine yönelik temel ilkeleri kullanabilme (BECERİ)
ÖÇ-7
Takım çalışması içerisinde, bireysel ve ekip olarak sorumluluk alabilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.