Yeni teknolojiler doğrultusunda değişen mekan olgusu ve beden x mekan deneyimi bağlamında, dijital ile melez mekanlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının mimari tasarım sürecinde hem bir ortam hem de bir araç olarak olanaklarının araştırılması.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Selçuk KİŞMİR
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin ilk iki haftasında ilişkili kavram, teknoloji ve araçlar üzerine teorik anlatı ve sunumlar işlenir. Dönemin devamında, dijital tasarım araçları (yazılım) eğitimine paralel fiziksel mekanın dijital tasarımı ve dijital mekanın kurgu ve uygulamasına dönük laboratuvar çalışmaları, tasarım ve atölye uygulamaları gerçekleşir.
Temel Kaynaklar
Azuma, R. (1997). "A survey of augmented reality." Presence-Teleoperators and Virtual Environments 6(4): 355-385.
Benjamin, W. (1936). "The work of art in the age of mechanical reproduction." First published in.
Bertol, D. and D. Foell (1996). Designing digital space: an architect's guide to virtual reality, John Wiley & Sons Inc.
Bimber, O. and R. Raskar (2005). Spatial augmented reality, Peters.
Deleuze, G. and C. Parnet (2002). "The actual and the virtual." Dialogues II: 148-152.
Goby, V. (2003). "Physical Space and Cyberspace: How Do They Interrelate? A Study of Offline and Online Social Interaction Choice in Singapore." CyberPsychology & Behavior 6(6): 639-644.
Heidegger, M. (1962). Being and time (J. Macquarrie & E. Robinson, trans.), New York: Harper & Row.
Heim, M. (1994). The metaphysics of virtual reality, Oxford University Press, USA.
Manovich, L. (2001). The language of new media, The MIT press.
Manovich, L. (2006). "The poetics of augmented space." Visual Communication 5(2): 219.
Manovich, L. (2007). "Interaction as an aesthetic event." Vodafone Receiver 17.
Manovich, L. (2008). "The practice of everyday (media) life." Video Vortex: Responses to YouTube. Amsterdam: Institute of Network Cultures: 33-44.
McLuhan, M. and Q. Fiore (1964). "The medium is the message." Media and cultural studies: keyworks: 129-138.
McLuhan, M. and W. Gordon (1964). Understanding media: The extensions of man, McGraw-Hill New York.
Mitchell, W. (2000). City of bits: space, place, and the infobahn, MIT press.
Mitchell, W. (2000). E-topia, MIT Pr.
Mitchell, W. (2004). Me++: The cyborg self and the networked city, The MIT Press.
Mitchell, W. and M. McCullough (1994). Digital design media, John Wiley & Sons Inc.
Diğer Kaynaklar
Asanowicz, A. (2000). "Evolution of Computer Aided Design: three generations of CAD." Architectural Computing from Turing to: 94-100.
Merleau-Ponty, M. and O. Davis (2004). The world of perception, Routledge.
Relph, E. (1997). "Sense of place." Ten geographic ideas that changed the world: 205-226.
Relph, E. (2007). "Spirit of place and sense of place in virtual realities." Techné: 17.
Seamon, D. and R. Mugerauer (1985). Dwelling, place, and environment: towards a phenomenology of person and world, Kluwer Academic Pub.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlar
Anlatım, Tartışma
2. Hafta
Beden x Mekan ilişkisi, Yer ve Yersizlik Kavramları, Estetik Deneyim
Anlatım, Tartışma
3. Hafta
Sanal, Gerçek, İnternet, Sibermekan yeni medya ve terminolojisi
Anlatım, Tartışma
4. Hafta
Siber Mekan’da Deneyim, Melez Mekanlara Giriş, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Anlatım, Tartışma, Laboratuvar
5. Hafta
Sibertektonik deneyim, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Tartışma, Laboratuvar
6. Hafta
Sibertektonik deneyim, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Tartışma, Laboratuvar
7. Hafta
Mimarlığın Arketipleri , Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Kentsel Mekan+ Uygulama, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Tartışma, Laboratuvar
12. Hafta
Final Projesi, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Tartışma, Laboratuvar
13. Hafta
Final Projesi, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Tartışma, Laboratuvar
14. Hafta
Final Projesi, Artırılmış Gerçeklik Laboratuvar çalışması
Tartışma, Laboratuvar
15. Hafta
Sergi, Sunuş ve Değerlendirme
Sergi
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
30
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
60
ÖÇ-1
Mimarlıkta, Beden-Mekan ilişkisini anlayabilmek ve bu bağlamda geliştirilmiş kuramlar hakkında bilgi sahibi olmak.
ÖÇ-2
Sanal, Gerçek, İnternet, Sibermekan yeni medya ve terminolojisini kavramak.
ÖÇ-3
Yeni teknolojilerin mimarlık kuram ve uygulamalarında neden olduğu değişimi kavrayabilmek.
ÖÇ-4
Bir artırılmış gerçeklik sahnesini seçilen konu bağlamında hazırlayabilmek ve deneyimlemek.
ÖÇ-5
Hazırlanan artırılmış gerçeklik sahnesini bir sergi ortamı kurgulayarak sergileyebilmek.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.