Ders, tanımlı bir alanda tekrar eden davranışlar bakımından mevcut yaşam biçimlerinin keşfedilmesi yoluyla, gelişen kent bağlamında insanlığa odaklanır. Öğrencilerden bir çevreyi gözlemleme yoluyla anlamayı öğrenmeleri ve kaydettikleri verileri yaratıcı biçimde sunmaları beklenir. Çalışma metodumuzun etkileşimli olması dolayısıyla öğrencilerin kendi dünya görüşleri, yönelimleri ve kişiliklerini yansıttıkları bireysel katılımları dersin başarısı için önemlidir. Ders, katılanların kentin dinamiklerini araştırmaya ve kavramsal yaklaşımlar için yeni boyutlar açarak mimari tasarımı destekleyecek haritalar oluşturmaya yönelik potansiyellerini ortaya koyabildikleri bir atölyedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
-
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dönem haritalama ve mekansal okuma üzerine teorik tartışmalar ve seminerlerle başlar. Belirli bir yer mekansal olarak okunur ve mevcut ağlar keşfedilir. Yere ait bilgilerin final sunumu için öğrenci tarafından toplanan verinin paylaşılmasına yönelik bir dil geliştirilir. Ders atölye çalışması üzerine kuruludur. İstanbul içi ve dışı ya da Türkiye dışı geziler düzenlenebilir. Değerlendirme atölye süreci ve final ürün üzerinden yapılır. Bireysel ve ekip çalışması deneyimlenir.
Temel Kaynaklar
-
Burdett, R., & Sudjic, D.
2011
Living in the Endless City
Phaidon
de Certeau, M., & Rendall, S.
2011
The Practice of Everyday Life
University of California Press
Derviş, P., & Öner, M.
2009
Mapping Istanbul
Garanti Galeri
Foucault, M.
2012
The Order of Things
Taylor & Francis
Hensel, M., Hensel, D. S., & Ertas, H.
2011
Turkey At the Threshold: Architectural Design
Wiley
Diğer Kaynaklar
Lefebvre, H.
2002
A Critique of Everyday Life
Verso Books
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin tanıtımı
Seminer ve tartışma
2. Hafta
Mimarinin sosyal boyutları
Seminer ve tartışma
3. Hafta
Mekansal okuma teknikleri/ağ araştırması
Seminer ve tartışma
4. Hafta
Haritalama/sunum teknikleri
Seminar and discussion
5. Hafta
Belirli bir çevrede ağ deneyimi
Alan çalışması
6. Hafta
Sunum ve tartışma
Sunum ve tartışma
7. Hafta
Proje: Belirli bir alanın tasarımı
Sunum ve tartışma
8. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
9. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
10. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
11. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
12. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
13. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
14. Hafta
Proje teslimi
Sunum ve tartışma
15. Hafta
Proje teslimi
Final sunum ve tartışma
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
6
60
Final
1
40
ÖÇ-1
Farklı yöntemler kullanarak, kentsel yaşamla ilgili analiz ve sentez yapabilme becerisi
ÖÇ-2
Kentsel yaşam ve bireyler arası ilişkilere ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve tasarıma uyarlama becerisi.
ÖÇ-3
Sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme becerisi.
ÖÇ-4
Mimarın kentsel tasarım aracılığıyla yaşam kalitesini yükseltmedeki rolünü anlama.
ÖÇ-5
Takım Çalışması ve İşbirliği yapabilme becerisi
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.