Lisans
Mimarlık Fakültesi
Mimarlık İngilizce
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık İngilizce Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / TÜRKİYE'DE KONUT ÜRETİM MODELLERİ

TÜRKİYE'DE KONUT ÜRETİM MODELLERİ

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ARC0128 TÜRKİYE'DE KONUT ÜRETİM MODELLERİ 3/0/0 SA English 4
Dersin Amacı
Tarihsel gelişim sürecinde Türkiye’de üretilen konut modelleri mekansal, yapısal okumalar ve evrensel mimarlık kavramları ile tartışmaya açılması dersin amacını ifade eder. Bu süreç yüzyıllar boyunca Anadolu’daki geleneksel ve toplumsal yaşantıya uygun şekilde biçimlenmiş Türk Evi’nin kısa tanıtımı ile başlar, Cumhuriyet Dönemi öncesinde apartman yaşamına geçiş, Cumhuriyet sonrası konutun gelişimi, sanayileşmenin konut üzerindeki etkileri, kooperatifler ve gecekondulaşma ile devam eder. 1980 sonrasında konut üretimi ise siyasi ve ekonomik politikalardaki değişimler çerçevesinde ele alınırken toplu konut projeleri incelenir, gecekondu alanlarının dönüşümü tartışılır. Son olarak rezidans projeleri ve kapalı konut siteleri üzerinde durulur.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Suzan SANLI
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri -
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım ve öğrenci sunumları üzerinden tartışma
Temel Kaynaklar

Akın, N. (2011). 19.Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera,  Literatür Yayınları, İstanbul.

Akcan, E. (2009). Çeviride Modern Olan. Şehir ve Konutta Türk-Alman İlişkileri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

Alsaç, Ü. (1993). Türk Kent Düzenlemesi ve Konut Mimarlığı, İletişim Yayınları, İstanbul.

Aslaboğlu,İ. (2010). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı 1923-1938, Bilge Kültür Sanat, İstanbul.

Bektaş, C. (2013). Türk Evi, YEM Yayınları, İstanbul.

Bertram, C. (2012). Türk Evini Hayal Etmek, İletişim Yayıncılık, İstanbul.

Bilgin, İ. (1992). Konut Üretiminin Karşılaştırmalı Analizi, YTÜ Yayınları, İstanbul.

Bozdoğan, S. (2002). Modernizm ve Ulusun İnşası, Metis Yayınları, İstanbul.

Bozdoğan, S., Özkan, S., Yenal, E. (2005). Sedad Hakkı Eldem, Literatür Yayınları, İstanbul.

Candan, A.B., Özbay,C. (2014).Yeni İstanbul Çalışmaları Sınırlar, Mücadeleler, Açılımlar, Metis Yayınları, İstanbul.

Cansever, T. (2013). İslam’da Şehir ve Mimari, Timaş Yayınları, İstanbul.

Gerçek,C. (1982). Sedad Hakkı Eldem: Büyük Konutlar, Yaprak Kitabevi, Ankara.

Gür, Ş.Ö. (2000). Doğu Karadeniz Örneğinde Konut Kültürü, YEM Yayınları, İstanbul.

Gürel, M.Ö.(2016). Mid-Century Modernism in Turkey, Routledge, New York.

Holod, R., Evin, A., Özkan, S.(2007). Modern Türk Mimarlığı, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara.

Keleş, R. (2014). Türkiye’de Kentleşme, Konut ve Gecekondu, Cem Yayınevi, İstanbul.

Korkmaz, T. (2007). 2000’lerde Türkiye’de Mimarlık: Söylem ve Uygulamalar, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara.

Kuban, D. (1996). İstanbul Bir Kent Tarihi, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul.

Kuban, D. (1995), The Turkish Hayat House, Eren Yayıncılık ve Kitapçılık Ltd.Şti., İstanbul.

Kuban, D. (2015), Sanat, Mimarlık, Toplum Kültürü Üzerine Makaleler,  Boyut Yayıncılık, İstanbul.

Küçükerman, Ö. (1996). Kendi Mekanının Arayışı İçinde Türk Evi, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul.

Öncel, A.D. (2010). Apartman Galata’da Yeni Bir Konut Tipi, Kitap Yayınevi Ltd., İstanbul.

Perouse, J.F. (2011). İstanbul’la Yüzleşme Denemeleri; Çeperler, Hareketlilik ve Kentsel Bellek, İletişim Yayınları, İstanbul.

Sey, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme, Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi, İstanbul.

Sözen, M. (1984). Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı (1923-1983), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara.

Tekeli, İ.,(2012). Türkiye'de Yaşamda ve Yazında Konut Sorununun Gelişimi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. 

Tekeli, İ.,(2009). Konut Sorununu Konut Sunum Biçimleriyle Düşünmek, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. 

Yürekli, H., Yürekli, F. (2007). Türk Evi Gözlemler-Yorumlar, YEM Yayın, İstanbul.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı ve Türk Evi sunumuna giriş Ders anlatımı ve tartışma
2. Hafta Türk Evi üzerinde mekansal/ yapısal okumalar Ders anlatımı ve tartışma
3. Hafta Modernleşme sürecinde ortaya çıkan yeni konut tipleri (sıra ev, apartman) Ders anlatımı ve tartışma
4. Hafta Osmanlı konut kültüründe geleneksel konut ve yeni parametreler bağlamında karşılaştırmalı analiz Ders anlatımı ve tartışma
5. Hafta Erken Cumhuriyet Dönemi’nde Türkiye’de konut üretimi (Birinci Ulusal Üslup) Ders anlatımı ve tartışma
6. Hafta Modern Mimari etkisinde konut üretimi (kübizm ve işlevsellik) Ders anlatımı ve tartışma
7. Hafta Kübik apartmanlara karşı yerel geleneklere sahip çıkma (İkinci Ulusal Üslup ve Sedad Hakkı Eldem) Ders anlatımı ve tartışma
8. Hafta Mimarlıkta Liberalizm Ders anlatımı ve tartışma
9. Hafta Ara ödev teslimi ve öğrenci sunumları Ders anlatımı ve tartışma
10. Hafta Gelenekten Cumhuriyet’e Türkiye’de Mimarlık Ders anlatımı ve tartışma
11. Hafta 1950’ler sonrasında sanayileşmenin etkisinde konut gelişimi (gecekondu sorunu, kooperatifler) Ders anlatımı ve tartışma
12. Hafta İlk Toplu Konut örnekleri ve tarihsel gelişimi Ders anlatımı ve tartışma
13. Hafta 1980 sonrası apartmanın gelişimi ve Toplu Konut projeleri (TOKİ) Ders anlatımı ve tartışma
14. Hafta Kapalı konut yerleşkeleri (kentten uzak lüks yaşam) Ders anlatımı ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Kısa sınav(lar) 3 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 40
Final 1 40


ÖÇ-1Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme, iyi sorgulanmış sonuçlara ulaşabilme ve bunları benzer ölçüt ve standartlarla test edebilme becerisi.
ÖÇ-2Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim, istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekansal örüntülerin farklılığını anlama
ÖÇ-3Mimari süreçlerde ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme, kayıt etme ve uygulama becerisi
ÖÇ-4Eleştirel düşünme
ÖÇ-5Mekansal okuma
Program Çıktıları
PÇ-1Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29
ÖÇ 1                             
ÖÇ 2                             
ÖÇ 3                             
ÖÇ 4                             
ÖÇ 5