Fiziksel Çevre Kontrolü dersinin özellikle akustikle ilgili bölümünün içerdiği temel bilgilerin kazanılmış olması, dersin işleyişi açısından önemlidir. Derslere %70 devam zorunluluğu vardır.
Öğretim Üyeleri
Prof.Dr. Filiz Bal KOÇYİĞİT(bu ders güz döneminde açılmıştır)
Doç. Dr. Esin Kasapoğlu, Önceden randevu alınarak belirlenir, AK-2-D-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-- Anlatım, tartışma
Temel Kaynaklar
-Barron, M., Auditorium acoustics and architectural design, E & Fn Sponan imprint of Routledge, London, 1998.
- Cavanaugh, W. J., Wilkes, J. A., Architectural Acoustics, John Willey and Sons, New York.
- Lawrence, A., Architectural acoustics, Elsevier publishing company limited, Oxford, 1970.
- Everest, F. A., The master handbook of acoustics, Tab books inc., 1981.
- Cremer, L., Müller, H. A., Principles and applications of room acoustics, Applied science publishers ltd., London, 1978.
Diğer Kaynaklar
- Demirkale, S. Y., Çevre ve Yapı Akustiği, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2007.
- Kurra, S., Çevre Gürültüsü ve Yönetimi, Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları, 2010.
- Özer, M., Yapı akustiği ve ses yalıtımı, Arpaz matbaacılık, İstanbul, 1979.
- Eriç, M., Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2002.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş – Ders içeriğinin öğrenciye aktarılması
Sözlü anlatım
2. Hafta
Akustik konusuna giriş; Ses kuramı; Sesle ilgili büyüklükler
Sözlü anlatım
3. Hafta
Serbest alanda sesin yayılması
Sözlü anlatım
4. Hafta
Sesin kapalı hacimlerde yayılması
Sözlü anlatım
5. Hafta
Hacim akustiği: Oditoryum tasarımı için gereken ihtiyaçlar
Sözlü anlatım
6. Hafta
Tiyatro ve konser salonlarında akustik tasarım
Sözlü anlatım, tartışma
7. Hafta
Opera ve çok amaçlı salonlarda akustik tasarım / Ödevlerin dağıtılması
Sözlü anlatım, tartışma
8. Hafta
Gürültünün insan üzerindeki etkileri, gürültü göstergeleri ve kriterleri
Sözlü anlatım, tartışma
9. Hafta
Yapılarda sesten korunmanın sağlanması
Sözlü anlatım, tartışma
10. Hafta
Ara sınav
sınav
11. Hafta
Bina tipolojisine bağlı kabul edilebilir gürültü düzeyleri. / Ödevlerin teslim edilmesi
Sözlü anlatım, tartışma
12. Hafta
Yapı elemanlarında hava doğuşlu sesin yayılması ve denetimi
Sözlü anlatım, tartışma
13. Hafta
Yapı elemanlarında katı doğuşlu sesin yayılması ve denetimi
Sözlü anlatım, tartışma
14. Hafta
Pencere ve kapıların ses yalıtımı; Ses yalıtımında kullanılan malzemeler ve elemanlar
Sözlü anlatım, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Mimari Akustik hakkında fikir ve bilgi sahibi olma, (BİLGİ)
ÖÇ-2
Hacim Akustiği ve Yapı Akustiği uygulama ilkeleri ile ilgili bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Hacim Akustiği ve Yapı Akustiği ilkelerini tanımlayabilme, yorumlayabilme ve değerlendirebilme (BECERİ)
ÖÇ-4
Mimari Akustikle ilgili temel kararları verebilme, çözüm önerileri geliştirebilme,(BECERİ)
ÖÇ-5
Mimari Akustikle ile ilgili uygulama önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.(YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.