This course will be a survey of contemporary architecture. Key figures, significant buildings, major movements and styles will be investigated to understand the principles that have shaped our understanding and approach to architecture in the past five decades. In this course the aim is to furnish students with a set of questions, techniques, and tools for architectural criticism. Architectural theory will be used as a vehicle of thought, as a platform for discussion, and as a guide to analyse architectural projects. Emphasis of discussions will be primarily on buildings and works of individual architects.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr.Gör. Dr. Suzan Sanlı Esin (bu ders güz döneminde açılmıştır)
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sunumlar ile ilgili öğrencilere dünya kentlerindeki önemli mimari yapıları ve mimarlığın önemli aktörleri konusunda bilgilendirmek ve öğrencilerin gerçekleştirdiği ödevler üzerinden tartışarak mimarlığa ait bazı kavram ve problemlerin anlaşılmasını sağlamak.
Temel Kaynaklar
-Adjimi, M. (1991). Aldo Rossi Architecture 1981-1991, Princeton Architectural Press, New York.
Amsoneit, W. (1991). Contemporary European Architects, Benedikt Taschen, Köln.
Baker, H.B. (1996). Design Strategies in Architecture, Routledge, London and New York.
Ching, F. (1979). Architecture: Form, Space, & Order, Van Nostrand Reinhold Company, New York.
Dubost, J., Gonthier, J. (1996). Architecture for The Future, Editions Pierre Terrail, Paris.
Fajardo, J. (2010). Star Architects:Visionary Architects of the Twenty-first Century, Collins Design and Loft Publications, New York.
Frampton,K.,1995, Studies in Tectonic Culture, Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, Chicago.
Furuyama,M. (2006). Tadao Ando, Taschen, Köln.
Futagawa,Y. (1987). Tadao Ando, GA Architect, 8, A.D.A.Edita, Tokyo.
Gössel,P., Leuthauser, G. (1991). Architecture in the Twentieth Century, Benedikt Taschen, Köln.
Jodidio,P. (1996). Contemporary European Architects, Volume IV, Benedikt Taschen, Köln.
Jodidio,P. (1998). Contemporary European Architects, Volume VI, Benedikt Taschen, Köln.
MODERNISM AND HIGH-TECH
(Le Corbusier, Mies Van Der Rohe, Gropius, Frank Llyod Wright, Eero Saarinen, Jorn Utzon, Renzo Piano, Richard Rogers, Norman Foster, Jean Nouvel)
Presentation-Discussion
Lecture 1
3. Hafta
Presentation-Discussion
Lecture 1
4. Hafta
LATE MODERNISM
(Tadao Ando, Richard Meier and the New York Five-Peter Eisenman, Michael Graves, Charles Gwathmey, John Hejduk)
Presentation-Discussion
Lecture 2
Selection of an architect for midterm submission
5. Hafta
Presentation-Discussion
Lecture 2
6. Hafta
POSTMODERNISM
(Michael Graves, Robert Venturi and Denise Scott Brown, Mario Botta, Aldo Rossi)
Presentation-Discussion
Lecture 3
7. Hafta
Presentation-Discussion
Lecture 3
8. Hafta
MIDTERM PRESENTATIONS
Presentation-Discussion
(MIDTERM SUBMISSION)
9. Hafta
MIDTERM PRESENTATIONS
Presentation-Discussion
(MIDTERM SUBMISSION)
10. Hafta
Holiday
11. Hafta
DECONSTRUCTION AND NEW
MODERNS
(Peter Eisenman, Frank Gehry,)
Presentation-Discussion
Lecture 4
12. Hafta
Presentation-Discussion
Lecture 4
13. Hafta
Holiday
14. Hafta
PLURALISM
(Zaha Hadid, Daniel Libeskind)
Presentation-Discussion
Lecture 5
15. Hafta
Presentation-Discussion
Lecture 5
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
20
Ara Teslim
1
40
Final
1
40
ÖÇ-1
Mimarlık, Peyzaj ve kentsel tasarımda mimarlığın kuralları konusunda bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Önemli yapılar ve mimarları konusunda bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-3
Mimariyi şekillendiren ve sürdüren iklimsel, teknolojik, sosyo-ekonomik ve diğer kültürel faktörler konusunda bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-4
Mimariyi şekillendiren unsurlar ile edinilmiş bilgileri örnekler üzerinden yorumlayabilme (BECERİ)
ÖÇ-5
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri yaptığı sunuşlar ve ödevler çerçevesinde eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.