Bu dersinin genel amacı, tasarımcının üretim sürecinde ki bilinmezliğinin, hangi veriler üzerinden şekillendiğini ve bu bilinmezliğin, tasarım metodolojileri üzerinden nasıl uygulandığını araştırmak ve deneyimlemektir. Öğrencilerin, yer, zaman, kimlik, erk, algı, duyu gibi kavramlar üzerinden, belirli yarışma ve uygulama projelerinde ki 'tasarım süreci' ni araştıran çalışmalar ortaya koyması ve tasarım öğretisi üzerine soru sorması hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Öğr. Gör. Ali Derya MUTLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Teorik konu anlatımı, davetli konuşmacılar ile konu anlatımı, saha gezisi, uygulama ödevleri, final projesine hazırlık.
Ders Kapsamında öğrenciler arası tartışma ortamı oluşumu ve katılım, hedeflenen yöntem için önemlidir.
Temel Kaynaklar
Jacques Ranciere, Cahil Hoca, Zihinsel Özgürleşme Üzerine Beş Ders, Metis Yayınları
Mimarlık ve Felsefe, Yapı Yayınları
Donald Schön, Educating the Reflective Practitioner
Douglas R. Hofstader, GÖDEL, ESCHER, BACH: bir Ebedi Gökçe Belik, Kabalcı Yayınları
Uğur Tanyeli, Yıkarak Yapmak Anarşist Bir Mimarlık Kuramı İçin Altlık
İlhan Tekeli, Tasarım, Mimarlık ve Mimarlar
J. Habraken, MIT çalışmalar
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin Tanıtımı - Ders süreç, yöntem ve değerlendirmelerin açıklanması.
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
2. Hafta
Tasarı ve Tasarım Üzerine Ödev- Ranciere Okuma
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
3. Hafta
Tasarım Sürecine Etki Eden Faktörler Ödev- Ranciere Okuma Devam
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
4. Hafta
Mimarlık ve Diğer Disiplinler Açısından Tasarım da Süreç Tartışması Ödev- Ranciere Okuma Devam
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
5. Hafta
Ödev kitap tartışması ve film izletisi Ara Teslim konusunun belirlenmesi
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
6. Hafta
Örnekler Üzerinden Mimarlıkta Tasarım Süreci Analizi
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
7. Hafta
(x) Mimarlık Ofisi Gezisi ve Proje Süreç İncelemeleri
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
8. Hafta
Öğrenci Sunumları ve Tartışma
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
9. Hafta
Mimari Tasarım da Kimlik, İdeoloji ve Erk Kavramlarının örnekler üzerinden incelenmesi
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
10. Hafta
Mimari Tasarım için, Yarışma - Uygulama - Kurallar ve Değerlendirme Üzerine
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
11. Hafta
Mimari Tasarımda Sürdürülebilirlik
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
12. Hafta
Mimari Tasarım Sürecine Metodolojik Yaklaşımlar - Habraken - Schön
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
13. Hafta
Final Araştırma Projesi Sunumları Final Metin Hazırlık
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
14. Hafta
Final Araştırma Projesi Sunumları Final Metin Teslim
Sunum ve öğrenciler ile tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Mimari Tasarım Sürecine İlişkin Bilgi Edinimi
ÖÇ-2
Mimari Yarışma ve Uygulama Proje Sürecine İlişkin Edinim
ÖÇ-3
Mimarlık ve diğer disiplinler açısından Tasarım İlişkisi Edinimi
ÖÇ-4
Mimari Tasarımda Araştırma ve Analiz Teknikleri Geliştirme
ÖÇ-5
Sürdürülebilirlik ve Mimarlık Kimliği Hakkında Edinim
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.