Mimari tasarımda önemli bir girdi olan kentleri oluşturan bileşenler ile ilgili tarihsel ve çağdaş mimari yaklaşımların öğrencilere anlatılması.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Evren ENGİNÖZ (bu ders güz döneminde açılmıştır)
-Dersde işlenen konular, ilgili makale ve slaytlar yardımıyla desteklenerek aktarılacaktır. Öğrencilerden seçtikleri konu başlığı altında sunum yapması ve yazılı olarak dönem sonunda teslim etmesi beklenmektedir.
Temel Kaynaklar
-
Lee J.H.,2009. Celebrating the City Urban Facilities, C3 Publishing
Lee J.H.,2009. Public Space for Amusement &Achievement,C3 Publishing
Proceedings of Revitalising Built Environments- Requalifying Old Places for New Uses, IAPS-CSBE & Housing Network, International Symposium 12-16 October 2009,İstanbul
Enginöz,E.B., a New Approach to the Use of Communal Gardens and Spaces in Cities: a Design Studio Experiences., Livenarch , IV International Congress, KTÜ, Trabzon, 2009
Lee J.H.,2008. Urban Facilities, C3 Publishing
Lee J.H.,2008. Architecture for Public, C3 Publishing
Lee J.H.,2008. Commercial Space, C3 Publishing
Kamusal Alan, Editör Meral Özbek, Hil yayınevi, ISBN: 9789757638247, 2005 Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme, Tarih Vakfı Yayınları, 1996
Tschumi,B., 1994. Theoretical Projects: The Manhattan Transcripts, Academy Editions, GB
Etchells, F., The City of Tomorrow and its Planning by Le Corbusier, The Architectural Press, London,1987
Norberg-Schultz, C., The Concept of Dwelling, On the Way to Figurative Architecture, Architectural Documents, Electa/Rizzolli, Newyork,1985
Lynch, K., 1960. The Image of the City, Cambridge, Mass: MIT Press
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin kapsamıyla ilgili genel tanıtıcı bilgilerin verilmesi.
Dersin süreci (anlatım-arasınav-ödev) hakkında bilgi verilmesi.
2. Hafta
Kentlerin tarihsel gelişimine genel bir bakış
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
3. Hafta
Kamusal alan nedir? Örgütlenmesi. (meydanın tanımı ve kullanıma bağlı olarak tarihsel gelişimi)
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
4. Hafta
Kamusal alan nedir? (avlu-sokak -çıkmaz sokak tanımı ve kullanıma bağlı olarak tarihsel gelişimi)
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
5. Hafta
Parkların kentlerdeki varlığı ve tarihsel gelişimi,
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
6. Hafta
Park tasarım çeşitleri : Rönesans/Barok -İngiliz- Fransız- Japon/Çin park türleri (Çağdaş park türleri: temalı park, kent parkları, anıtsal parklar, vb.)
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
7. Hafta
Pazar alanlarının ve Alışveriş mekanlarının tarihsel gelişimi (avrupa, anadolu ve ortadoğu pazar ve alışveriş örgütlenmeleri)
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
8. Hafta
Çağdaş Alışveriş mekanları
Kent imgeleri (Kevin Lynch) nedir?
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
9. Hafta
ARA SINAV
YAZILI SINAV
10. Hafta
Kent içi ulaşım noktaları. ( tren garı, otobüs istasyon ve durakları, vapur iskeleleri, vb.)
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
11. Hafta
Kentsel dönüşüm uygulamaları. (Türkiye ve Dünya’daki örnekler)
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
12. Hafta
Dünya kent gelişim tarihinde Konutun önemi ve etkisi.
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
13. Hafta
Tarihsel süreçte farklı ülkelerde gerçekleştirilen konut politikaları.
Dersin slaytlar yardımıyla anlatımı ve tartışma.
14. Hafta
Dersin değerlendirilmesi
Öğrencilerle anlatılan konular ile ilgili tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Kamusal alanın tanımı ve örgütlenmesi konusunda bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Meydan, sokak, çıkmaz sokak tanımı ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olmak (BİLGİ)
ÖÇ-3
Kent parklarının gelişimini ve tipolojilerini öğrenme (BİLGİ)
ÖÇ-4
Tarihsel süreç bağlamında pazar ve alışveriş mekanları hakkında bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-5
Kent içi ulaşım ağı ve duraklarıyla ilgili bilgilenme (BİLGİ)
ÖÇ-6
Kentsel dönüşüm uygulamaları hakkında bilgi sahibi olma(BİLGİ)
ÖÇ-7
Konut politikaları hakkında bilgi sahibi olma (BİLGİ)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.