Konut mekan tasarımında esneklik temelli yaklaşımların anlatılması ve örnekler üzerinden uygulamaların tartışılması.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
-
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 16:00-18:45, Online Sınıf
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 15.00-16.00, Online Sınıf
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Konuların görsel malzeme yardımıyla desteklenerek aktarılması.
- Öğrenci sunumları ve üretimleri üzerinden araştırma ve tartışma.
Temel Kaynaklar
- Altaş, E. and Özsoy, A. 1998. Spatial Adaptability and Flexibility as Parameters of User Satisfaction for Quality Housing. Building and Environment 33 (5), pp. 315-323.
- Altman, I. 1975. The Environment and Social Behavior: Privacy, Personal Space, Territory, Crowding. Monterey, Calif: Brooks/Cole Publishing Co.
- Arias, E.G. 1993. The Meaning and Use of Housing: International Perspectives, Approaches and Their Applications. Aldershot: Avebury.
- Caan, S. 2011. Rethinking Design and Interiors: Human Beings in the Built Environment. London: Laurence King Publishing.
- Danko, M. R. 2013. Designing Affordable Housing for Adaptability-Principles, Practices & Application, Bachelor of Arts Degree in Environmental Analysis. Senior Thesis, Pitzer College Claremont, Bachelor of Arts Degree in Environmental Analysis.
- Habraken, N. J., 1972. Supports: An Alternative to Mass Housing. London: The Architectural Press.
- Hamdi, N. 1990. Housing Without Houses: Participation, Flexibility, Enablement. London: Intermediate Technology Publications.
- Heidegger, M. 1971. Building, Dwelling and Thinking, Poetry, Language and Thought. New York: Harper Colophon Books.
-Kendall, S. 2004-2006. Open Building Concepts [online]. Available at: http://open-building.org/ob/concepts.html/ [Accessed: 04 March 2016].
- Lawrence, R. J. 1987. Housing, Dwellings and Homes: Design Theory, Research and Practice. Canada: John Wiley & Sons.
- Leupen, B. and Mooij, H. 2008. Housing Design: A Manual. Rotterdam: NAi Publishers.
- Özsoy, A. 1994. Konutu Anlamak. Kuram Kitap Dizisi (6), s. 5-9.
- Rapoport, A. 1990. The Meaning of the Built Environment: A Nonverbal Communication Approach. USA: The University of Arizona Press.
- Riley, T. 1999. The Un-Private House. New York: The Museum of Modern Art.
- Rissealada, M. 1988. Raumplan vs. Plan Libre. Netherlands: Delft University Press.
- Schneider, T. and Till, J. 2005. Flexible Housing: Opportunities and Limits. Architectural Research Quarterly 9 (2). pp. 157-166.
- Slaughter, S. E. 2001. Design Strategies to Increase Building Flexibility. Building Research &Information 29 (3), pp. 208-217.
- Sommer, R. 1969. Personal Space: The Behavioral Basis of Design. N. J.: Englewood Cliffs.
- Sposito, C. 2012. Identity, Flexibility and Sustainability For The New Social Housing. Techne: Journal of Technology for Architecture & Environment (4), pp. 153-159.
- Teige, K. 2002. The Minimum Dwelling. Cambridge: MIT Press. Orijinal dilde basım: Nejmensi Byt (Vaclav Petr, Prague 1932).
- Turner, J. F. C. 1976. Housing By People: Towards Autonomy in Building Environments. London: Marion Boyars.
- Yürekli, F. 1983. Mimari Tasarımda Belirsizlik: Esneklik/Uyabilirlik İhtiyacının Kaynakları ve Çözümü Üzerine Bir Araştırma. Doçentlik Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi.
Tasarım Temelli Yaklaşımlar (temel kavramlar): Özgür mekan, minimum mekan, endüstriyel mekan, tipoloji ve çeşitlenme
Konu anlatımı ve tartışma
5. Hafta
Konut mekanında hız -zaman- değişim kavramları ve esneklik olgusu
Konu anlatımı ve tartışma
6. Hafta
Ara ödev teslimi
Tartışma
7. Hafta
Proje örneklerinin dağıtılması ve sunum tekniği üzerine tartışma
Tartışma
8. Hafta
Öğrenci sunumlarının yapılması
Sunum ve tartışma
9. Hafta
Öğrenci sunumlarının yapılması
Sunum ve tartışma
10. Hafta
Öğrenci sunumlarının yapılması
Sunum ve tartışma
11. Hafta
Öğrenci sunumlarının yapılması
Sunum ve tartışma
12. Hafta
Workshop/ alan gezisi/ davetli konuşmacı
Tartışma
13. Hafta
Final sunumlarının yapılması
Sunum ve tartışma
14. Hafta
Final sunumlarının yapılması
Sunum ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
20
Ara Sunum
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Konut tasarımında esneklik temelli uygulamaların amaç, kapsam ve prensiplerini projelerin tasarım yaklaşımlarını karşılaştırarak değerlendirme becerisinin kazanılması
ÖÇ-2
Esnek konut mekan tasarımına ilişkin okuma, araştırma yapılması ve değerlendirme sunuşları, maket, poster gibi farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisinin kazanılması
ÖÇ-3
Konutta esneklik kavramının yer alma biçiminin farklı ölçeklerdeki karşılığının araştırılması ve sorgulanması becerisinin kazanılması
ÖÇ-4
Seçilen örnek araştırması ve değerlendirmesi üzerine mekânsal bir okuma yapılarak yeni bir tasarım bilgisi ortaya konulması
ÖÇ-5
Konut tasarımında gereksinim, kullanım, anlam, aidiyet, katılım gibi alt bileşenlerin dahil edilerek konutun farklı sosyal ve kültürel örüntüler üzerinden ele alınmasının farkındalığının oluşturulması
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.