Lisans
Mimarlık Fakültesi
Mimarlık İngilizce
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Mimarlık İngilizce Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / TASARIMDA YENİLİKÇİ VE GİRİŞİMCİ YAKLAŞIMLAR I

TASARIMDA YENİLİKÇİ VE GİRİŞİMCİ YAKLAŞIMLAR I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
ARC0139 TASARIMDA YENİLİKÇİ VE GİRİŞİMCİ YAKLAŞIMLAR I 3/0/0 SA English 6
Dersin Amacı Ders kapsamında öğrencilerin seçilen yer ve konuya göre ilgili kullanıcılar (halk) ve paydaşlarla (Belediye, yerel dernek, vakıf ve örgütlenmeler, meslek odaları vb.) birlikte çalışarak analizlerin ve ihtiyaç programının geliştirmesi hedeflenmektedir.
Ön Koşullar Mimari Tasarım IV dersinden başarılı olmak.
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Derste grup çalışması yapılmaktadır.
Öğretim Üyeleri Dr.Öğr. Üyesi Emre ARSLAN(bu ders bahar döneminde açılmıştır)
Asistanlar Arş. Gör. Ufuk KÜÇÜKYAZICI, Arş. Gör. Sevgi Pınar TURAN
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Alan ve atölye çalışması
Temel Kaynaklar

Bengtsson, B., & Ruonavaara, H. (2010). Introduction to the Special Issue: Path Dependence in Housign. Housign, Theory and Society, 27:3, 193-203

Cansu Korkmaz, Muzaffer Ali Yaygın ve Neslihan Serdaroğlu Sağ, 2019. “Kentsel Dönüşüm Projelerinde Sosyal Sürdürülebilirlik Performansının Değerlendirilmesi: Yeni Mamak Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Projesi”. Online Journal of Art and Design

volume 7, issue 3,37-61.

Chan, E. & Lee, G. K. L. 2007. “Critical factors for improving social sustainability of urban renewal projects”. Social Indicators Research (2008). 85. 243–256.

 

Churchman, A. & Ginosar, O. 1999. “A Theoretical Basis for the Post-Occupancy Evaluation of Neighborhoods”. Journal of Environmental Psychology (1999) 19, 267-276.

Colantonio, A. 2009. “Social sustainability: a review and critique of traditional versus emerging themes andassessment methods”.  In Horner, M., Price, A., Bebbington, J. and Emmanuel, R., (eds.) SUE-Mot Conference 2009: Second International Conference on Whole Life Urban Sustainability and its Assessment: conference proceedings. Loughborough : Loughborough University, 2009, pp. 865-885.

 

Dixon T. & Woodcraft, S. 2013. “Creating strong communities –measuring social sustainability in new housing development”. Town & Country Planning.473-480.

Gibson, M. S. & Langstaff M. J. 1982. An Introduction to Urban Renewal. London:

Hutchinson.

 

Low, I., Altman, S. M. 1992. Place Attachment: A Conceptual Inquiry, Place Attachment, Low, I., Altman, S. M. (ed.) Place Attachment içinde (8-11 ss.), NewYork, London, Plenum Press.

Malpass P. (2011) Path Dependence and the Measurement of Change in Housing Policy, Housing, Theory and Society, 28:4, 305-319

Nesbitt, C. (2019) A neighbourhood-scale post-occupancy evaluation: developing a framework for vancouver’s southeast false creek neıghbourhood. UBC Sustainability Scholars Report. Available at: https://sustain.ubc.ca/about/resources/neighbourhood-scale-post-occupancy-evaluation-developing-framework-vancouvers

Roberts, P. and Skyes, H. (Eds.), 2000. Urban Regeneration Handbook. SAGE Publications. London.

 

Seamon, D. (1979) A Geography of the Lifeworld: Movement, Rest, and Encounter. New York: St. Martin's Press, 1979

Woodcraft, S. 2015. “Understanding and measuring social sustainability”. Journal of Urban Regeneration & Renewal, 8(2), Winter, 2014-15, pp. 133-144.

Diğer Kaynaklar Web Sayfaları: • Auburn Rural Studio www.ruralstudio.org • Dayanışma Mimarlığı Sergisi https://www.dayanismamimarligi.org/kitap.php?l=En • MEF Üniversitesi Tasarla-Yap Stüdyosu http://fada.mef.edu.tr/tr/2018
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin konusu, kapsamı ve çalışma alanı ilgili bilgilendirme,Kentsel dönüşüm kavramının irdelenmesi- Sürdürülebilirlik-Place attachment Anlatım
2. Hafta Analiz Çalışmaları: Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi tarihsel süreç-Kavramların tartışılması Atölye Çalışması
3. Hafta Alan Gezisi Alan Gezisi
4. Hafta Analiz Çalışmaları: Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi siyasal/ yasal/ resmi süreçlerin araştırılması- kavramların tartışılması Analiz Çalışması
5. Hafta Analiz Çalışmaları: Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi aktörlerin incelenmesi- kavramların tartışılması Analiz Çalışması
6. Hafta Ara Sunum- Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi projelerin dağıtılması Ara Sunum
7. Hafta Alan gezisi- projelerin gezilmesi Alan Gezisi
8. Hafta Öğrencilerin projelerini tanıtması Atölye Çalışması
9. Hafta Grupların kendi projeleri hakkında genel bilgi paylaşımı Atölye Çalışması
10. Hafta Kat planları/ kesitler üzerinden projelerin tartışılması- tipolojinin oluşturulması Atölye Çalışması
11. Hafta Tipolojilerden yola çıkarak kullanıcılar hakkında elde edilen bilgilerin sunulması Atölyede öğrenci sunumları
12. Hafta Projelerin kamusal ve ortak kullanım alanlarının tespiti, kullanım biçiminin değerlendirilmesi Alanda öğrenci sunumları
13. Hafta Final sunum çalışmaları- Kentsel dönüşüm-sürdürülebilirlik ve adiyet kavramları ve fikirtepe kentsel dönüşüm projelerinin bu kavram üzerinden değerlendirilmesi Atölye Çalışması
14. Hafta Final sunum çalışmaları Atölye Çalışması
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara Sunum 1 40
Final 1 60


ÖÇ-1Mimarlık mesleğinin kamu faydası yaratan bir araç olduğunu anlama (BİLGİ)
ÖÇ-2Alanda ne tür bir fonksiyon yer alacağı ve nasıl bir kentsel/mimari tasarım yapılacağına dair araştırma ve tasarım sürecinde katılımcı bir anlayış benimsenme (BİLGİ)
ÖÇ-3Alan araştırması sürecinde, toplumsal, mekânsal ve ekonomik yapıları, sorun, ihtiyaç ve talepleri anlamaya yönelik araştırma yapma ve derleme (BECERİ)
ÖÇ-4Araştırma ve tasarım sürecinde gerek paydaşlarla, gerekse tasarım ekibiyle ortak çalışma yapabilme (BECERİ)
ÖÇ-5Katılımcı tasarım yaklaşımlarını, mimarlık eğitiminin ve mesleğinin bir parçası olarak deneyimleme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15PÇ 16PÇ 17PÇ 18PÇ 19PÇ 20PÇ 21PÇ 22PÇ 23PÇ 24PÇ 25PÇ 26PÇ 27PÇ 28PÇ 29
ÖÇ 1                             
ÖÇ 2                             
ÖÇ 3                             
ÖÇ 4                             
ÖÇ 5