Ders kapsamında öğrencilerin seçilen yer ve konuya göre ilgili kullanıcılar (halk) ve paydaşlarla (Belediye, yerel dernek, vakıf ve örgütlenmeler, meslek odaları vb.) birlikte çalışarak analizlerin ve ihtiyaç programının geliştirmesi hedeflenmektedir.
Ön Koşullar
Mimari Tasarım IV dersinden başarılı olmak.
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derste grup çalışması yapılmaktadır.
Öğretim Üyeleri
Dr.Öğr. Üyesi Emre ARSLAN(bu ders bahar döneminde açılmıştır)
Asistanlar
Arş. Gör. Ufuk KÜÇÜKYAZICI, Arş. Gör. Sevgi Pınar TURAN
Ders Gün,Saat ve Yeri
Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Alan ve atölye çalışması
Temel Kaynaklar
Bengtsson, B., & Ruonavaara, H. (2010). Introduction to the Special Issue: Path Dependence in Housign. Housign, Theory and Society, 27:3, 193-203
Cansu Korkmaz, Muzaffer Ali Yaygın ve Neslihan Serdaroğlu Sağ, 2019. “Kentsel Dönüşüm Projelerinde Sosyal Sürdürülebilirlik Performansının Değerlendirilmesi: Yeni Mamak Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Projesi”. Online Journal of Art and Design
volume 7, issue 3,37-61.
Chan, E. & Lee, G. K. L. 2007. “Critical factors for improving social sustainability of urban renewal projects”. Social Indicators Research (2008). 85. 243–256.
Churchman, A. & Ginosar, O. 1999. “A Theoretical Basis for the Post-Occupancy Evaluation of Neighborhoods”. Journal of Environmental Psychology (1999) 19, 267-276.
Colantonio, A. 2009. “Social sustainability: a review and critique of traditional versus emerging themes andassessment methods”. In Horner, M., Price, A., Bebbington, J. and Emmanuel, R., (eds.) SUE-Mot Conference 2009: Second International Conference on Whole Life Urban Sustainability and its Assessment: conference proceedings. Loughborough : Loughborough University, 2009, pp. 865-885.
Dixon T. & Woodcraft, S. 2013. “Creating strong communities –measuring social sustainability in new housing development”. Town & Country Planning.473-480.
Gibson, M. S. & Langstaff M. J. 1982. An Introduction to Urban Renewal. London:
Hutchinson.
Low, I., Altman, S. M. 1992. Place Attachment: A Conceptual Inquiry, Place Attachment, Low, I., Altman, S. M. (ed.) Place Attachment içinde (8-11 ss.), NewYork, London, Plenum Press.
Malpass P. (2011) Path Dependence and the Measurement of Change in Housing Policy, Housing, Theory and Society, 28:4, 305-319
Roberts, P. and Skyes, H. (Eds.), 2000. Urban Regeneration Handbook. SAGE Publications. London.
Seamon, D. (1979) A Geography of the Lifeworld: Movement, Rest, and Encounter. New York: St. Martin's Press, 1979
Woodcraft, S. 2015. “Understanding and measuring social sustainability”. Journal of Urban Regeneration & Renewal, 8(2), Winter, 2014-15, pp. 133-144.
Diğer Kaynaklar
Web Sayfaları: • Auburn Rural Studio www.ruralstudio.org • Dayanışma Mimarlığı Sergisi https://www.dayanismamimarligi.org/kitap.php?l=En • MEF Üniversitesi Tasarla-Yap Stüdyosu http://fada.mef.edu.tr/tr/2018
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin konusu, kapsamı ve çalışma alanı ilgili bilgilendirme,Kentsel dönüşüm kavramının irdelenmesi- Sürdürülebilirlik-Place attachment
Anlatım
2. Hafta
Analiz Çalışmaları: Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi tarihsel süreç-Kavramların tartışılması
Atölye Çalışması
3. Hafta
Alan Gezisi
Alan Gezisi
4. Hafta
Analiz Çalışmaları: Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi siyasal/ yasal/ resmi süreçlerin araştırılması- kavramların tartışılması
Analiz Çalışması
5. Hafta
Analiz Çalışmaları: Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi aktörlerin incelenmesi- kavramların tartışılması
Analiz Çalışması
6. Hafta
Ara Sunum- Fikirtepe Kentsel Dönüşüm Bölgesi projelerin dağıtılması
Ara Sunum
7. Hafta
Alan gezisi- projelerin gezilmesi
Alan Gezisi
8. Hafta
Öğrencilerin projelerini tanıtması
Atölye Çalışması
9. Hafta
Grupların kendi projeleri hakkında genel bilgi paylaşımı
Atölye Çalışması
10. Hafta
Kat planları/ kesitler üzerinden projelerin tartışılması- tipolojinin oluşturulması
Atölye Çalışması
11. Hafta
Tipolojilerden yola çıkarak kullanıcılar hakkında elde edilen bilgilerin sunulması
Atölyede öğrenci sunumları
12. Hafta
Projelerin kamusal ve ortak kullanım alanlarının tespiti, kullanım biçiminin değerlendirilmesi
Alanda öğrenci sunumları
13. Hafta
Final sunum çalışmaları- Kentsel dönüşüm-sürdürülebilirlik ve adiyet kavramları ve fikirtepe kentsel dönüşüm projelerinin bu kavram üzerinden değerlendirilmesi
Atölye Çalışması
14. Hafta
Final sunum çalışmaları
Atölye Çalışması
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara Sunum
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
Mimarlık mesleğinin kamu faydası yaratan bir araç olduğunu anlama (BİLGİ)
ÖÇ-2
Alanda ne tür bir fonksiyon yer alacağı ve nasıl bir kentsel/mimari tasarım yapılacağına dair araştırma ve tasarım sürecinde katılımcı bir anlayış benimsenme (BİLGİ)
ÖÇ-3
Alan araştırması sürecinde, toplumsal, mekânsal ve ekonomik yapıları, sorun, ihtiyaç ve talepleri anlamaya yönelik araştırma yapma ve derleme (BECERİ)
ÖÇ-4
Araştırma ve tasarım sürecinde gerek paydaşlarla, gerekse tasarım ekibiyle ortak çalışma yapabilme (BECERİ)
ÖÇ-5
Katılımcı tasarım yaklaşımlarını, mimarlık eğitiminin ve mesleğinin bir parçası olarak deneyimleme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Eleştirel Düşünme: Sorgulama, soyut düşünceleri ifade edebilme, karşıt görüşleri değerlendirme, ulaşılan sonuçları benzer ölçülerle irdeleme becerisi.
PÇ-2
İletişim: Amacına uygun okuma, yazma, fikirlerini ifade edebilme; tasarım düşüncesini aktarabilecek farklı temsil ortamlarını kullanabilme becerisi.
PÇ-3
Araştırma: Tasarım sürecine ilişkin elde ettiği bilgileri karşılaştırmalı olarak değerlendirme, belgeleme ve uygulama becerisi.
PÇ-4
Tasarlama: Yaratıcı düşünme sürecinde tasarım bilgisinin yeniden üretilmesi; sürdürülebilirlik ve erişilebilirlik gibi evrensel tasarım ilkeleri bağlamında yeni ve özgün sonuçlara ulaşabilme.
PÇ-5
Dünya Mimarlığı: Dünya mimarlığını tarihsel, coğrafi ve küresel ilişkiler bağlamında anlama.
PÇ-6
Yerel Mimarlık / Kültürel Çeşitlilik: İçinde bulunulan coğrafyaya ait mimarlık oluşumlarını ve örneklerini tarihsel ve kültürel ilişkiler bağlamında anlama. Değişik kültürleri tanımlayan değer yargılarının, davranış kalıplarının, sosyal ve mekânsal örüntülerinin farklılığını anlama.
PÇ-7
Kültürel Miras ve Koruma: Kültürel miras, koruma bilinci, çevresel duyarlılık ve etik sorumluluk konularını, koruma kuramlarını ve yöntemlerini anlama.
PÇ-8
Sürdürülebilirlik: Doğal ve yapılı çevre ile ilgili bilgileri kullanarak gelecek nesiller üzerindeki istenmeyen çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla çeşitli araçlardan yararlanarak sürdürülebilir tasarım yapma becerisi.
PÇ-9
Toplumsal Sorumluluk: Mimarın kamu yararını gözetme, tarihsel/kültürel ve doğal kaynaklara karşı saygılı olma ve yaşam kalitesini yükseltme konusundaki sorumluluğunu anlama.
PÇ-10
Doğa ve İnsan: Doğal sistemler ve yapılı çevrenin tasarımı ile insan arasındaki karşılıklı etkileşimi tüm yönleri ile anlama.
PÇ-11
Coğrafi Koşullar: Zemin koşulları, topoğrafya, bitki örtüsü, doğal afet riski vb. doğal özelliklerinin yanı sıra; kültürel, ekonomik, toplumsal özellikleri de dikkate alan yer seçimi, yerleşme ve bina tasarımı ilişkilerini anlama.
PÇ-12
Yaşam Güvenliği: Doğal afet, yangın, vb. koşullarda güvenlik ve acil durum sistemlerinin yapı ve çevre ölçeğinde temel ilkelerini anlama.
PÇ-13
Taşıyıcı Sistemler: Düşey ve yanal kuvvetlerle ayakta duran, statik ve dinamik taşıyıcı sistemlerin davranış ilkeleri ile gelişim ve uygulamalarını anlama.
PÇ-14
Yapı Fiziği ve Çevresel Sistemler: Fiziksel çevre sistemlerinin tasarımında, aydınlatma, akustik, iklimlendirme vb. yapı fiziği ve enerji kullanımı konularının temel ilkelerini ve uygun performans değerlendirme araçlarının kullanımının önemini anlama.
PÇ-15
Bina Kabuğu Sistemleri: Bina kabuğu malzemeleri ve sistemleri tasarımının temel ilkelerini uygulama yöntemlerini ve önemini anlama.
PÇ-16
Bina Servis Sistemleri: Su ve elektrik tesisatı, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma vb. servis sistemleri tasarımının temel ilkelerini anlama.
PÇ-17
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları: Yapı malzemelerinin teknolojik gelişimler bağlamında üretim, kullanım ve uygulamaları, çevresel etkileri ve yeniden kullanılabilirlikleri ile ilgili ilke ve standartları anlama.
PÇ-18
Bina Sistemlerinin Bütünleştirilmesi: Tasarımda, strüktürel, çevresel, güvenlik, bina kabuğu, bina servis sistemlerini değerlendirme, seçme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-19
Program Hazırlama ve Değerlendirme: Mimari proje programını kamu yararı gözetilerek işveren ve kullanıcı gereksinimlerine, uygun örneklere, mekânsal ve donanım gereksinimlerine, finansal sınırlandırmalara, arazi koşullarına, ilgili yasa, yönetmelik ve tasarım ölçütlerine göre hazırlama ve değerlendirme becerisi.
PÇ-20
Geniş Kapsamlı Proje Geliştirme: Çevre ve bina sistemleri ile bina teknolojilerini dikkate alarak, bir mimari projeyi farklı ölçeklerde geliştirme ve bütünleştirme becerisi.
PÇ-21
Bina Maliyetinin Gözetilmesi: Bina yapım ve kullanım maliyetine ilişkin temel etkenleri anlama.
PÇ-22
Mimar-İşveren İlişkisi: İşverenin, mal sahibinin ve kullanıcının gereksinimlerini saptama ve kamu yararıyla çelişmeyecek biçimde çözümleme sorumluluğunu anlama.
PÇ-23
Takım Çalışması ve İşbirliği: Tasarım ve uygulama projelerini başarıyla tamamlayabilmek amacıyla, proje takımı ve çok disiplinli ekiplerle işbirliği içinde çalışma becerisi.
PÇ-24
Proje Yönetimi: Mimari proje alma yöntemleri, danışmanların seçimi, proje ekiplerinin oluşturulması, proje teslim yöntemleri, hizmet sözleşmeleri vb. konuları anlama.
PÇ-25
Uygulama Yönetimi: Finans yönetimi, iş planlaması, kalite yönetimi, risk yönetimi, tartışma, uzlaşma vb. mimari uygulama sürecinin temel ilkelerini anlama.
PÇ-26
Liderlik: Toplumun çevresel, sosyal ve estetik duyarlılıklarını gözeterek, yapı tasarımı ve uygulama süreçlerini örgütleme ve geliştirme yöntemlerini anlama.
PÇ-27
Yasal Haklar ve Sorumluluklar: Mimarın mesleki haklarında, topluma ve işverenine karşı sorumluluklarında belirleyici rolü olan yasal çerçeveyi anlama.
PÇ-28
Meslek Pratiği: Mesleki gelişimde meslek öncesi pratiğin rolünü, işveren ve stajyerin karşılıklı hak ve sorumluluklarını anlama.
PÇ-29
Meslek Etiği: Mimari tasarım ve uygulamada toplumsal, politik ve kültürel öğelere ilişkin mesleki yargıların oluşumu için gereken etik yaklaşımları anlama.