Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çevre Tasarımı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Çevre ve Davranış İlişkileri

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
İÇMY0225 Çevre ve Davranış İlişkileri 3/0/0 SA Türkçe 6
Dersin Amacı

İnsan ve fiziksel çevresi arasındaki karşılıklı etkileşimler, bireyin çevresini değiştirirken aynı zamanda insanın davranış ve deneyimlerinin çevre tarafından değiştirildiği bu nedenle tasarım çözüm önerilerinin geliştirilmesi sürecinde insan-çevre ilişkilerinin bir girdi olarak tasarım sürecine katılması gerekmektedir. Bu ders kapsamında çevresel psikoloji ve davranış bilimleri alanında yapılan çalışmalar anlatılarak, farklı çevre ölçeklerinde araştırma yöntemleri, uygulamalar, tasarım kriterleri ve önerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar -
Öğretim Üyeleri Öğr. Gör. Dr. Vehbi Tosun
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Salı, 13:00-16:00 Ders CATS üzerinden verilecektir. Öğencilerden sömestr boyunca bir veya iki kere okula gelmeleri istenebilir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Salı 16:00-17:00 CATS üzerinden
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatım , Sunum, Tartışma
Temel Kaynaklar Ders yürütücüsünün hazırladığı powerpoint sunumlar, Environment and Behaviour, (an interdisciplinary journal), Sage Publications, Beverly Hills, US.
Diğer Kaynaklar 1)       K. Lewin, Field Theory in Social Science, Harper and Row, New York, 1951

2)       C. Alexander, Notes on the Synthesis of Form, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1964

3)       A. Rapoport, Environmental Quality and environmental Quality Profiles, in N. Wilkinson (ed.) Quality in the Built Environment, Newcastle upon Tyne, Urban International Press, 1990

4)       A. Rapoport, Thirty Three Papers in environment-behaviour research, New castle upon Tyne, Urban International Press, 1995.

5)       R. Sommer, Personal Space, Englewood Cliffs, N.J., Prentice Hall, 1969.

6)       E. T. Hall, The Hidden Dimension, Garden City, N.Y. Doubleday, 1966.

7)       W. Michelson, Man and his Urban Environment: A Sociological Approach, Addison Wesley Publishing Company, Menlo Park, CA., 1976

8)       D. Canter, The Psychology of Place, The Architectural Press, London, 1977.

9)       I. Altman, A. Rapoport and J. F. Wohlwill, Human Behavior and Environment: Advances in Theory and Research V.4 Environment and Culture, Plenum Press, New York, 1980.

10)   D. Stokols, Perspectives on Environment and Behavior: Theory, Research and Applications, Plenum Press, New York, 1977.

G. T. Moore and R. G. Golledge (Eds.), Environmental Knowing, Stroudsburg, Pa.: Dowden, Hutchinson & Ross, 1976.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin tanıtımı, İnsan-Çevre ilişkilerine giriş Anlatım, Görsel Sunum
2. Hafta Bir filmin Analizi: The Flight of the Phoenix Tartışma
3. Hafta Çevre ve Davranış alanında teoriler, modeller Anlatım
4. Hafta Çevre ve Davranış ilişkilerinde araştırma alanları, yöntem ve değerlendirme Anlatım
5. Hafta Kişisel ve Grup özellikleri Anlatım
6. Hafta Algı, Biliş ve Kültür Anlatım
7. Hafta Farklı çevre ölçeklerinde Mekanlar ve Biliş Anlatım; Görsel Sunum
8. Hafta Araştırma konusu önerisi ve değerlendirme Sunum, Değerlendirme
9. Hafta Kentsel/Kamusal Mekan-Kişisel Mekan Anlatım; Görsel Sunum
10. Hafta Sosyal ve Kültürel Çevre Anlatım; Görsel Sunum
11. Hafta Katılmalı Tasarım, Çevresel Simulasyon, Değişkenler ve Analiz Anlatım
12. Hafta Çevresel Değerlendirme: Çevre Kalitesi Profilleri Anlatım; Görsel Sunum
13. Hafta Davranış Araştırmalarının Çevresel Tasarıma Uygulamaları Anlatım
14. Hafta Araştırma Sunumu ve Değerlendirme Sunum, Değerlendirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 40
Derse Devam / Katılım 1 20
Final Ödev Teslimi 1 40


ÖÇ-1Çevre ve Davranış İlişkileri etkileşiminin anlaşılması
ÖÇ-2İnsan-Çevre ilişkileri alanında Teori ve Modellerin tanıtılması
ÖÇ-3Çevre ve Davranış ilişkileri ile ilgili araştırma yöntemleri
ÖÇ-4Sosyal ve Kültürel Çevre, Sosyal Gruplar, Çevre Kalitesi Profilleri
ÖÇ-5Çevre kalitesi kodlarının analizi ve farklı gruplarca yorumlanması
ÖÇ-6Tasarım Süreci: Katılmalı Tasarım, Çevresel Simülasyon ve Değerlendirme
ÖÇ-7Çevrenin farklı ölçeklerde insan ve davranış üzerindeki etkileri
Program Çıktıları
PÇ-1Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5          
ÖÇ 6          
ÖÇ 7