12000 yıllık bir kültürel mirasa sahip olan Anadolu mimarlık ve kent mekanları konusunda sayısız örneğe ev sahipliği yapmaktadır. Geçmiş ile bugün arasında bağlantı kuran tarihi çevrelerin yenilenmesi ve canlandırılması ile bizden sonra gelecek nesillere aktarılması, koruma bilincinin geliştirilmesi ve bu amaçla tasarım çözüm önerilerinin geliştirilmesi bu dersin en önemli amaçlarındandır. Bu ders kapsamında tarihi çevrelerde görülen işlevsel, fiziksel ve ekonomik eskimenin ortadan kaldırılması, Türkiye ve yurt dışındaki uygulamaların araştırılması, çevresel ipuçları ile bu çevrelerin yeniden canlandırılması, çevresel kimliğin korunması ve sürekliliği doğrultusunda tasarım önerilerinde bulunulması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Görsel Sunum
Temel Kaynaklar
Ders yürütücüsünün hazırladığı powerpoint sunumlar
Diğer Kaynaklar
1) A. Rapoport, Human Aspects of Urban Form, Oxford, Pergamon, 1977.
2) A. Rapoport, Development, cultural change and supportive design, Habitat International, v.7, 249-268, 1983.
3) A. Rapoport, History and Precedent in Environmental Design, Plenum Press, New York, 1990.
4) S. Ryberg-Webster and K.L. Kinahan, Historic preservation and urban revitalization in the twenty-first century, Journal of Planning Literature, v.29, 2, pp:119-139, 2014.
5) A. J. Lee (Ed.) Past meets Future, 1992, John Wiley & Sons
6) M. J. Milligan, Buildings as History: The Place of Collective Memory in the Study of Historic Preservation, Symbolic Interation, v.30, 1, pp:105-123, 2007.
7) V. Tosun, Environmental Cues: A methodology for studying meaning in built environment, TOJDAK, v.9, 2, pp:318-333, 2019.
8) Ç. Karaaslan, Tarihi Kentlerde kimliksizleşme sorunu ve bir çözüm yolu olarak kentsel canlandırma projeleri, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010.
9) V. Tosun, R. Kutlu and A. Erçetin, The importance of rehabilitation in Balat, 4th International Conference on New Trends in Architecture and Interior Design, St. Petersburg, Proceedings, 2018.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tarihsel Çevrelerin önemi ve koruma ilkeleri
Anlatım, Görsel Sunum
2. Hafta
Tarih sürecinde yapılanmış çevrenin gelişimi: Kurumsal ve Yöre Mimarlığı
Anlatım, Görsel Sunum
3. Hafta
Yurt dışı ve ülkemizden tarihi çevre örnekleri: Geçmiş, bugün ve proje uygulamaları
Anlatım, Görsel Sunum
4. Hafta
Kent ve Mekan: Bileşenler, Donatılar
Anlatım, Görsel Sunum
5. Hafta
Tarihi bir çevrenin seçimi için öneriler, metodoloji, tasarım ilkeleri ve değerlendirme
Anlatım
6. Hafta
Tarihi Çevrelerin Analizi ve Çevresel İpuçları
Anlatım, Görsel Sunum
7. Hafta
Çevre ve Kimlik
Anlatım, Görsel Sunum
8. Hafta
İşlevsel, fiziksel ve ekonomik yenileme stratejileri
Anlatım, Görsel Sunum
9. Hafta
Yenileme ve Canlandırma çalışmaları ile ilgili örnekler
Anlatım, Görsel Sunum
10. Hafta
Kritik/Temel öğelerin saptanmasında stratejiler
Anlatım
11. Hafta
Proje Geliştirme, Sunum ve Değerlendirme
Sunum, Değerlendirme
12. Hafta
Tasarım ilkelerinin geliştirilmesi, tarihi ve kültürel çevresel kodlar
Anlatım, Görsel Sunum
13. Hafta
Proje Geliştirme ve uygulama ilkeleri
Anlatım
14. Hafta
Proje Geliştirme, Sunum ve Değerlendirme
Sunum, Değerlendirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Türkiye ve yurtdışındaki tarihsel çevreler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2
Farklı dönemlere ilişkin mekan karakteristikleri ve stiller hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-3
Kent mekanları, bileşenleri ve donatılarını öğrenir.
ÖÇ-4
Çevre karakteristiklerini, farklı stil ve akımlar doğrultusunda tarihi ve kültürel perspektif içinde anlayıp yorumlayabilir.
ÖÇ-5
Geleneksel ve yöre mimarlığının çevresel özelliklerinin analiz eder ve çevresel, kültürel kodlarını çıkartıp yorumlayabilir.
ÖÇ-6
Yeniden işlevlendirme ve canlandırma stratejilerini öğrenir.
ÖÇ-7
Çevresel kimliğin korunması ve sürekliliğin sağlanmasında, tasarım ilkeleri hakkında bilgi ve deneyim kazanır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3
Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4
Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8
Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9
Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10
Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.