Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Çevre Tasarımı
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Çevre Tasarımı Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Tarihi Çevrelerin Yenilenmesi ve Canlandırılması

Tarihi Çevrelerin Yenilenmesi ve Canlandırılması

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
İÇMY0226 Tarihi Çevrelerin Yenilenmesi ve Canlandırılması 3/0/0 SA Türkçe 6
Dersin Amacı
 12000 yıllık bir kültürel mirasa sahip olan Anadolu mimarlık ve kent mekanları konusunda sayısız örneğe ev sahipliği yapmaktadır. Geçmiş ile bugün arasında bağlantı kuran tarihi çevrelerin yenilenmesi ve canlandırılması ile bizden sonra gelecek nesillere aktarılması, koruma bilincinin geliştirilmesi ve bu amaçla tasarım çözüm önerilerinin geliştirilmesi bu dersin en önemli amaçlarındandır. Bu ders kapsamında tarihi çevrelerde görülen işlevsel, fiziksel ve ekonomik eskimenin ortadan kaldırılması, Türkiye ve yurt dışındaki uygulamaların araştırılması, çevresel ipuçları ile bu çevrelerin yeniden canlandırılması, çevresel kimliğin korunması ve sürekliliği doğrultusunda tasarım önerilerinde bulunulması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri  Anlatım, Görsel Sunum
Temel Kaynaklar  Ders yürütücüsünün hazırladığı powerpoint sunumlar
Diğer Kaynaklar  1)       A. Rapoport, Human Aspects of Urban Form, Oxford, Pergamon, 1977.

2)       A. Rapoport, Development, cultural change and supportive design, Habitat International, v.7, 249-268, 1983.

3)       A. Rapoport, History and Precedent in Environmental Design, Plenum Press, New York, 1990.

4)       S. Ryberg-Webster and K.L. Kinahan, Historic preservation and urban revitalization in the twenty-first century, Journal of Planning Literature, v.29, 2, pp:119-139, 2014.

5)       A. J. Lee (Ed.) Past meets Future, 1992, John Wiley & Sons

6)       M. J. Milligan, Buildings as History: The Place of Collective Memory in the Study of Historic Preservation, Symbolic Interation, v.30, 1, pp:105-123, 2007.

7)       V. Tosun, Environmental Cues: A methodology for studying meaning in built environment, TOJDAK, v.9, 2, pp:318-333, 2019.

8)       Ç. Karaaslan, Tarihi Kentlerde kimliksizleşme sorunu ve bir çözüm yolu olarak kentsel canlandırma projeleri, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2010.



9) V. Tosun, R. Kutlu and A. Erçetin, The importance of rehabilitation in Balat, 4th International Conference on New Trends in Architecture and Interior Design, St. Petersburg, Proceedings, 2018.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tarihsel Çevrelerin önemi ve koruma ilkeleri Anlatım, Görsel Sunum
2. Hafta Tarih sürecinde yapılanmış çevrenin gelişimi: Kurumsal ve Yöre Mimarlığı Anlatım, Görsel Sunum
3. Hafta Yurt dışı ve ülkemizden tarihi çevre örnekleri: Geçmiş, bugün ve proje uygulamaları Anlatım, Görsel Sunum
4. Hafta Kent ve Mekan: Bileşenler, Donatılar Anlatım, Görsel Sunum
5. Hafta Tarihi bir çevrenin seçimi için öneriler, metodoloji, tasarım ilkeleri ve değerlendirme Anlatım
6. Hafta Tarihi Çevrelerin Analizi ve Çevresel İpuçları Anlatım, Görsel Sunum
7. Hafta Çevre ve Kimlik Anlatım, Görsel Sunum
8. Hafta İşlevsel, fiziksel ve ekonomik yenileme stratejileri Anlatım, Görsel Sunum
9. Hafta Yenileme ve Canlandırma çalışmaları ile ilgili örnekler Anlatım, Görsel Sunum
10. Hafta Kritik/Temel öğelerin saptanmasında stratejiler Anlatım
11. Hafta Proje Geliştirme, Sunum ve Değerlendirme Sunum, Değerlendirme
12. Hafta Tasarım ilkelerinin geliştirilmesi, tarihi ve kültürel çevresel kodlar Anlatım, Görsel Sunum
13. Hafta Proje Geliştirme ve uygulama ilkeleri Anlatım
14. Hafta Proje Geliştirme, Sunum ve Değerlendirme Sunum, Değerlendirme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)


ÖÇ-1Türkiye ve yurtdışındaki tarihsel çevreler hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-2Farklı dönemlere ilişkin mekan karakteristikleri ve stiller hakkında bilgi edinir.
ÖÇ-3Kent mekanları, bileşenleri ve donatılarını öğrenir.
ÖÇ-4Çevre karakteristiklerini, farklı stil ve akımlar doğrultusunda tarihi ve kültürel perspektif içinde anlayıp yorumlayabilir.
ÖÇ-5Geleneksel ve yöre mimarlığının çevresel özelliklerinin analiz eder ve çevresel, kültürel kodlarını çıkartıp yorumlayabilir.
ÖÇ-6Yeniden işlevlendirme ve canlandırma stratejilerini öğrenir.
ÖÇ-7Çevresel kimliğin korunması ve sürekliliğin sağlanmasında, tasarım ilkeleri hakkında bilgi ve deneyim kazanır.
Program Çıktıları
PÇ-1Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10