Vernaküler mimari, yerel halkın katılımıyla meydana getirilen mimari ürünlerin, ait olduğu bölgeye dair karakteristik özellikleri barındırması olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda yerel mimariyi konu alan vernaküler sözcüğü, insan- çevre ve kültür arasındaki iletişimin bir yansıması olarak ifade bulmaktadır. Bu ders kapsamında geleneksel yöntemlerle meydana getirilen mimari eserlerin sosyal, çevresel ve kültürel etmenler üzerinden tartışılmasını ve farklı bölgelere özgü yapıların analiz edilmesini amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım Tartışma
Temel Kaynaklar
Oliver, P. (2006). Built to Meet Needs: Cultural Issues in Vernacular Architecture. Architectural Press.
Diğer Kaynaklar
Aran, K. (2000). Barınaktan Öte Anadolu Kır Yapıları. Ankara: Tepe Mimarlık Kültürü Merkezi.
Erzen, J. (2006). Çevre Estetiği. Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim.
Norberg-Schulz, C., (1971). Existence, Space & Architecture. London: Studio Vista.
Norberg-Schulz, C. (1980). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. London: Academy Editions.
Rapoport, A. (1990). The Meaning Of The Built Environment, A Nonverbal Communication Approach. Tucson: The University of Arizona Press.
Rapoport, A. (2004). Kültür Mimarlık Tasarım. (Çev. Selçuk Batur). İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi.
Rudofsy, B. (1964). Architecture Without Architects. New York: The Museum of Modern Art.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Vernaküler Mimarinin Tanımı, Kapsamı ve İçeriği
Anlatım Tartışma
2. Hafta
Vernaküler Mimariye İlişkin Kavramlar
Anlatım Tartışma
3. Hafta
Vernaküler mimariye dair dünyadan örnekler
Anlatım Tartışma
4. Hafta
Vernaküler mimariye dair Anadolu’dan örnekler
Anlatım Tartışma
5. Hafta
Çevre ve kültür
Anlatım Tartışma
6. Hafta
Çevre ve estetik
Anlatım Tartışma
7. Hafta
“Türk evi” kavramı, tipolojisi ve mekansal örgütlenme
Anlatım Tartışma
8. Hafta
Konuta gelişimine dair zamansal okuma
Anlatım Tartışma
9. Hafta
Belirlenen örnek üzerinden değerlendirme
Sunum
10. Hafta
Belirlenen örnek üzerinden değerlendirme
Sunum
11. Hafta
Belirlenen örnek üzerinden değerlendirme
Sunum
12. Hafta
Belirlenen örnek üzerinden değerlendirme
Sunum
13. Hafta
Teslime yönelik çalışmalar
Görüşme
14. Hafta
Teslime yönelik çalışmalar
Görüşme
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Vernaküler mimari kapsamında kültürel, sosyal, çevresel etmenlerin analiz edilmesi
ÖÇ-2
İnsan-çevre ve kültür arasındaki ilişkilerin analizi
ÖÇ-3
Çevre ve estetik konularının tasarım kriterlerine olan etkisi
ÖÇ-4
Topografyaya bağlı olarak biçimlenen yerel mimari örneklerin analizi
ÖÇ-5
Toplumsal davranış kalıplarının tasarıma olan etkileri
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3
Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4
Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8
Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9
Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10
Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.