Moleküler işaretleyicilerin bitki ıslahında kullanımı
Ders Kodu
Yarıyıl
Ders Adı
T/U/L
Türü
Öğrenim Dili
AKTS
FMGD0031
Moleküler işaretleyicilerin bitki ıslahında kullanımı
3/0/0
SA
Türkçe/İngilizce
8
Dersin Amacı
Moleküler İşaretleyicilerin tanımı, tipleri, ıslah çalışmalarında moleküler markörlerin önemi, uygulamalarında kullanılan tekniksel yaklaşımların (Nükleik asit izolasyonu, Polimeraz Zincir Reaksiyonu, PAGE, Kapiler elektroforez, Dizi analizi) incelenmesi, PZR’a dayalı moleküler işaretleyici AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları, SSR(Simple Sequence Repeats, Mikrosatellit) prensibi ve metot uygulamaları, SNP (Single Nucleotid Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları, SSR tespit yöntemleri ve SNP tespit yöntemleri
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
-
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Çimen Atak
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
-
Görüşme Saatleri ve Yeri
-
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Temel Kaynaklar
-
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Moleküler İşaretleyicilerin tanımı ve tipleri
Sözlü anlatım
2. Hafta
Bitki ıslah çalışmalarında moleküler markörlerin önemi
Sözlü anlatım
3. Hafta
Uygulamalarında kullanılan tekniksel yaklaşımlar
Sözlü anlatım
4. Hafta
Nükleik asit izolasyonu, Polimeraz Zincir Reaksiyonu
Sözlü anlatım
5. Hafta
PAGE, Kapiler elektroforez
Sözlü anlatım
6. Hafta
Dizi analizi
Sözlü anlatım
7. Hafta
Ara Sınav
Sınav
8. Hafta
PZR’a dayalı moleküler işaretleyici metodları
Sözlü anlatım
9. Hafta
AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları
Sözlü anlatım
10. Hafta
AFLP (Amplified Fragment Length Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları
Sözlü anlatım
11. Hafta
SSR(Simple Sequence Repeats, Mikrosatellit) prensibi ve metot uygulamaları,
Sözlü anlatım
12. Hafta
SSR(Simple Sequence Repeats, Mikrosatellit) prensibi ve metot uygulamaları,
Sözlü anlatım
13. Hafta
SNP (Single Nucleotid Polymorphism) prensibi ve metot uygulamaları
Sözlü anlatım
14. Hafta
SSR tespit yöntemleri
Sözlü anlatım
15. Hafta
Final Sınavı
Sınav
16. Hafta
Final Sınavı
Sınav
17. Hafta
Final Sınavı
Sınav
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Projeler
1
20
Final
1
60
ÖÇ-1
Moleküler İşaretleyiciler hakkında bilgi edinilmesi
ÖÇ-2
Bitki ıslah çalışmalarında moleküler markırların kullanımı hakkında bilgi sahibi olunması
ÖÇ-3
Moleküler markır analizlerinde kullanılan teknik uygulamalar hakkında fikir sahibi olunması
ÖÇ-4
AFLP metodunun prensibi ve uygulamaları hakkıında bilgi edinilmesi
ÖÇ-5
SSR metodunun prensibi ve uygulamaları hakkında bilgi kazanılması
ÖÇ-6
SNP metodu ve uygulamaları hakkında bilgi edinilmesi
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans ve yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri
düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde
geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak.
PÇ-2
Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık
fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak
özgün sonuçlara ulaşmak.
PÇ-3
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek.
PÇ-4
Bilime yenilik getiren bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi
farklı bir alana uygulayabilmek.
PÇ-5
Alanı ile ilgili yaygın etkisi olan bilimsel çıktıları elde edebilme ve değerlendirme
yetisi kazanan birey yetiştirmek.
PÇ-6
Uzmanlık alanında üretmiş olduğu bilimsel çıktıları yorumlayabilmek ve işlevsel
etkileşim stratejileri ile sunabilmek.
PÇ-7
Bilimsel sorun çözmede stratejik karar verebilmek ve çözümü üretebilmek.
PÇ-8
Alanında ve ilgili sektörde karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm
üretebilmek ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilmek.
PÇ-9
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde, yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek ("European Language Portfolio Global Scale", Level C1).
PÇ-10
Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik
yapabilmek.
PÇ-11
Alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek.
PÇ-12
Özgün bir konuyu araştırabilmek, tasarlayabilmek, kavrayabilmek ve uygulayabilmek.