Bu ders ile öğrencilere sosyal bilimlerde temel istatistiksel süreçler ve uygulanan analiz teknikleri (parametrik/nonparametrik) hakkında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Derse devam zorunluluğu vardır ve 13.07.2023 tarih ve 2022-2023/04-01 sayılı Fakülte Kurulu Kararı gereğince teorik derslerin %70'ine devam zorunludur. Derse devam ile ilgili bu koşulu yerine getirmeyen öğrenciler dönem sonunda akademik takvimde belirlenen son ders günü ilan edilir ve F (Başarısız) notu verilir.
1) Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
2) Göçer, Ş. ve Buluş, M. (2021). Adım Adım Uygulamalı İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar
1) Can, A. (2014). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi.
2) Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö. ve Köklü, N. (2019). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. Ankara: Pegem Akademi.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma, Dersin İçeriği, İşleyişi, Kullanılacak Kaynaklar ve Değerlendirme Yöntemleri ile İlgili Bilgilendirme
Anlatım, tartışma, soru-cevap,
2. Hafta
İstatistikte Temel Kavramlar, SPSS’e Giriş; SPSS’te Verilerin Düzenlenmesi, Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
3. Hafta
Verilerin Betimlenmesi; Frekans Dağılımı, Merkezi Eğilim ve Değişkenlik Ölçüleri, Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
4. Hafta
İstatistikte Hipotez Kavramı; SPSS ile Normalliğin İncelenmesi, Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
5. Hafta
Ölçüm Ortalamalarını Bir Parametre ile Karşılaştırma (Tek Örneklem T-Testi); İlişkisiz Ölçümlerde Ortalama Puanların Karşılaştırılması (İlişkisiz Örneklemler t-Testi), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
6. Hafta
İlişkisiz Ölçümlerde Ortalama Puanların Karşılaştırılması (Tek Faktörlü Varyans Analizi), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
7. Hafta
İlişkili Ölçümlerde Ortalama Puanların Karşılaştırılması (İlişkili Örneklemler t-Testi), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
8. Hafta
Ara Sınav
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
9. Hafta
İlişkili Ölçümlerde Ortalama Puanların Karşılaştırılması (Tek Faktörlü ANOVA), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
10. Hafta
Parametrik Olmayan İstatistikler (Tek Örneklem Kay-Kare Testi, İki Değişken İçin Kay Kare Testi, Mann Whitney U Testi), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
11. Hafta
Parametrik Olmayan İstatistikler (Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi, Kruskal Wallis Testi), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
12. Hafta
İki Ölçüme İlişkin Ölçme Sonuçları Arası Karşılıklı İlişkiyi İnceleme (Korelasyon Analizleri), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
13. Hafta
Birbiriyle İlişkili Olan İki Değişkenden Birisindeki Değişime Göre Diğerinin Alacağı Değeri Yordama, Örnek Uygulamalar
(Basit Doğrusal Regresyon Analizi)
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
14. Hafta
Bir Ölçme Aracının Yapısal Özelliklerini Belirleme
(Açımlayıcı Faktör Analizi), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
15. Hafta
Bir Ölçme Aracıyla Yapılan Ölçümün Güvenirliğini Belirleme (Cronbach Alfa Güvenirlik Katsayısı), Örnek Uygulamalar
Anlatım, tartışma, soru-cevap, demonstrasyon
16. Hafta
Final Sınavı
Sınav
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
30
Final
1
70
ÖÇ-1
İstatistikle ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2
SPSS'e veri girişi ve verilerin düzenlenmesini yapar.
ÖÇ-3
Verilere ait betimsel istatistikleri hesaplar ve açıklar.
ÖÇ-4
Hipotez testlerini yapar ve sonuçları açıklar.
ÖÇ-5
Korelasyon ve regresyon kavramlarını kullanarak verileri yorumlar.
ÖÇ-6
Verilerin güvenirliğini inceler ve yorumlar.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eğitim yönetimi ve planlaması alanında geliştirilmiş olan kuramları açıklar ve uygular.
PÇ-2
EYP’ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygular.
PÇ-3
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanında etkin rol alabilir, liderlik görevi üstlenir.
PÇ-4
Eğitim ve eğitim yönetimi alanıyla ilgili bilimsel gelişmeleri ve değişimi takip edebilir ve analiz eder.
PÇ-5
EYP alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm önerileri geliştirerek, uygular.
PÇ-6
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve kuramları şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-7
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanındaki sorunların çözümünde Eğitim Bilimleri, Sosyoloji, Felsefe, Psikoloji, İşletme-İktisat, Tarih gibi ilişkili disiplinlerden yararlanır.
PÇ-8
Farklı ülkelerin eğitim sistemleri ve yönetim alanındaki uygulamalarından Türkiye’deki eğitimin sorunlarına çözüm önerileri geliştirmek için yararlanır.
PÇ-9
Etik ilkelerin farkında olur ve bu ilkeleri alandaki uygulamalara yansıtır.
PÇ-10
Temel istatistikleri uygular ve yorumlar.
PÇ-11
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili bağımsız akademik çalışmalar yapar.