Bu dersin amacı öğrencilerin bilimsel bir araştırmayı (yüksek lisans tezi ya da dönem projesi) gerçekleştirebilmeleri için gerekli tüm bilgi, beceri, tutum ve değerleri kazanmalarını sağlamaktır.
Salı 11:00-16:00 Basın Ekspres Yerleşkesi Basın Ekspres B Blok 9.Kat
h.leblebici@iku.edu.tr
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
Grup tartışması, soru-cevap,
Temel Kaynaklar
Büyüköztürk, S., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S., & Demirel, F. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar
-Karasar, N. (2020). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Şen, S. ve Yıldırım, İ. (Ed.). (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Yılmaz, K. ve Arık. R. S. (Ed) (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Anı, Ankara.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
İzlencenin incelenmesi, giriş
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2. Hafta
Eğitim Araştırmaları ile İlgili Temel Kavramlar-Bilimsel araştırmanın Temelleri-Ders İçeriği
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3. Hafta
Bilimsel Araştırma Süreci ve Eğitim Sorunları (Hipotez Geliştirme)
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
4. Hafta
Veri Türleri, Literatür Taraması
Grup tartışması, soru-cevap, (Makale Okuması)
5. Hafta
Araştırma Türleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
6. Hafta
Nicel Araştırmalar-Nitel Araştırmalar-Karma Araştırmalar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
Grup tartışması, soru-cevap, (Makale İncelemesi)
7. Hafta
Nicel Araştırmalar-Nitel Araştırmalar-Karma Araştırmalar
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
Grup tartışması, soru-cevap, (Makale İncelemesi)
8. Hafta
Bilimsel Araştırmalarda Etik
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
9. Hafta
ARA SINAV
ARA SINAV
10. Hafta
Örnekleme Yöntemleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
11. Hafta
Veri Toplama Araçları
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
12. Hafta
Veri Analiz Yöntemleri
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
13. Hafta
Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik
Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14. Hafta
Raporlaştırma
Raporların teslim edilmesi
15. Hafta
FİNAL SINAVI
FİNAL SINAVI
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
25
Projeler
1
25
Final
1
50
ÖÇ-1
Bilim ve bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramları açıklar.
ÖÇ-2
Kapsamlı bir literatür taraması yapar.
ÖÇ-3
Bir araştırma problemi belirleyerek, buna uygun araştırma modelini saptar.
ÖÇ-4
Uygun örneklem alma yöntemlerini kullanır.
ÖÇ-5
Uygun teknikleri kullanarak ihtiyaç duyduğu konularda veri toplar.
ÖÇ-6
Topladığı verileri uygun teknikleri kullanarak çözümler.
ÖÇ-7
Araştırma bulgularını yorumlar.
ÖÇ-8
Raporlaştırma kurallarını çalışmalarına uygular.
ÖÇ-9
Araştırma sürecinde etik kuralları dikkate alır.
Program Çıktıları
PÇ-1
Eğitim yönetimi ve planlaması alanında geliştirilmiş olan kuramları açıklar ve uygular.
PÇ-2
EYP’ye ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygular.
PÇ-3
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanında etkin rol alabilir, liderlik görevi üstlenir.
PÇ-4
Eğitim ve eğitim yönetimi alanıyla ilgili bilimsel gelişmeleri ve değişimi takip edebilir ve analiz eder.
PÇ-5
EYP alanına ilişkin sorunlara yönelik kuram ve yaklaşımlardan yola çıkarak çözüm önerileri geliştirerek, uygular.
PÇ-6
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili varsayım, düşünce ve kuramları şüpheci, mantıksal, analitik ve bağımsız bir bakış açısıyla ele alarak eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÇ-7
Eğitim Yönetimi ve Planlaması alanındaki sorunların çözümünde Eğitim Bilimleri, Sosyoloji, Felsefe, Psikoloji, İşletme-İktisat, Tarih gibi ilişkili disiplinlerden yararlanır.
PÇ-8
Farklı ülkelerin eğitim sistemleri ve yönetim alanındaki uygulamalarından Türkiye’deki eğitimin sorunlarına çözüm önerileri geliştirmek için yararlanır.
PÇ-9
Etik ilkelerin farkında olur ve bu ilkeleri alandaki uygulamalara yansıtır.
PÇ-10
Temel istatistikleri uygular ve yorumlar.
PÇ-11
Eğitim yönetimi ve planlaması alanıyla ilgili bağımsız akademik çalışmalar yapar.