Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Dijital Etkileşim ve Kullanıcı Deneyimi

Dijital Etkileşim ve Kullanıcı Deneyimi

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
IEM0301 Dijital Etkileşim ve Kullanıcı Deneyimi 3/0/0 SA İngilizce 9
Dersin Amacı
 Günümüzde kurumsal başarı için dijital sistemlerin etkili yönetimi şarttır. Bu açıdan, dijital sistemlerin tasarımı ve yönetimi, modern endüstri mühendisliğinin yeni bir boyutu haline gelmiştir.

Dijital sistemlerin başarısında kullanıcı performansı ve memnuniyeti kilit rol oynar. Bu başarı için, insan-bilgisayar etkileşimi prensiplerinin etkili şekilde uygulanması şarttır. Yeni bir kavram olan "kullanıcı deneyimi" de, "kullanıcı-dostu" dijital sistemler geliştirmenin yollarını sunmaktadır. Bu bağlamda, insan-bilgisayar etkileşimi ve kullanıcı deneyimi, geleneksel ergonominin dijital dünyaya uygulanmasıdır.

Bu dersin amacı, öğrencilere insan bilgisayar etkileşimi ve kullanıcı deneyimi konusunda, üretim, servis veya bilişimde çalışacak bir endüstri mühendisinin sahip olamsı gereken teorik ve uygulamalı altyapıyı kazandırmaktır. 

Ders boyunca öğrenciler insan-bilgisayar etkileşimi ve kullanıcı deneyiminin temel prensiplerini öğrenecek, kullanıcı performansını ve memnuniyetini artıracak yönde dijital sistemlerin analiz etme ve iyileştirme yöntemlerini  uygulama becerisi kazanacaktır

Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Gergin
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Görüşme Saatleri ve Yeri Ders bu yarıyıl açılmamıştır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, soru-cevap, tartışma, problem çözme, sınıf uygulamaları
Temel Kaynaklar -Jenny Preece, Helen Sharp, Yvonne Rogers, Interaction Design:Beyond Human-Computer           Interaction, 4th Edition, Wiley, (2015).                      

Jesse James Garrett, The Elements of User Experience, New Riders, (2011).
Diğer Kaynaklar -Donald Norman, The design of everyday things, Basic Books, (2013)

Emrah Yayıcı, UX Design and usability mentor book, UXServices, (2014) 

Jeff Sauro, James Lewis, Quantifying the user experience, Morgan Kaufmann, (2012)

Tom Tullis, Bill Albert, Measuring the user experience, Morgan Kaufmann, (2008) 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Genel giriş: dijital sistemlere giriş, insan-bilgisayar etkileşimi (HCI) ve kullanıcı deneyimi (UX) kavramları, HCI ve UX'in temeli olarak ergonomi ve insan-makine etkileşimi, kurumsal başarıda HCI ve UX'in rolü Anlatım, soru-cevap, tartışma
2. Hafta Etkileşim kavramı, etkileşim türleri, inovatif etkileşimlisistemler Anlatım, soru-cevap, tartışma
3. Hafta Bilişsel boyut: insanın bilişsel sistemi, bilgi işleme süreci, Fitt yasası, Hick-Hyman yasası, Gestalt prensipleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
4. Hafta Kullanılabilirlik: kullanılabilirliğin bileşenleri, TeknolojiKabul Modeli, Nielsen sezgiselleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
5. Hafta Kullanıcı Dneeyimi (UX): etkileşimin duygusal boyutu, müşteri deneyiminde UX'in rolü, Garret'in 5-bileşen modeli Anlatım, soru-cevap, tartışma
6. Hafta UX Stratejisi, kullanıcı profilinin tespitinde persona yöntemi Anlatım, soru-cevap, tartışma, uygulama
7. Hafta UX için değerlendirme: genel bakış, sayısal ve sözel yöntemler, performans ölçütleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
8. Hafta Uygulamalı sezgisel UX değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
9. Hafta Öznel UX değerlendirme araçları, uygulamaları ve istatistiksel analiz Anlatım, uygulama, problem çözümü
10. Hafta Kullanıcı testleri, metodolojisi, veri toplama ve veri analizi, göz izleme yöntemi Anlatım, uygulama, problem çözümü
11. Hafta Mobil UX Anlatım, soru-cevap, tartışma
12. Hafta HCI ve UX'in geleceği Anlatım, soru-cevap, tartışma
13. Hafta HCI ve UX vaka analizleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
14. Hafta Dönem projesi sunumları Tartışma
15. Hafta Final sınavı
16. Hafta Final sınavı
17. Hafta Final sınavı
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 35
Final 1 35


ÖÇ-1Modern endüstride dijital sistemlerin önemini açıklar, HCI ve UX kavramlarını ve ergonomi ile aralarındaki ilişkiyi açıklar, kurumsal performans için HCI ve UX'in önemine yönelik örnekler verir.
ÖÇ-2 İnsanın bilişsel yapısını ve bilgi işleme sürecini açıklar, Fitt ve Hick-Hyman yasalarının uygulamalarına örnekler verir, Gestalt prensiplerine örnekler verir.
ÖÇ-3 Kullanılabilirlik kavramını tanımlar, kullanılabilirliğin bileşenlerini açıklar, Teknoloji Kabul Modelini açıklar, Nielsen sezgisellerine örnekler verir.
ÖÇ-4Kullanıcı Deneyimi (UX) kavramını tanımlar, UX stratejisini yorumlar, Sayısal, sözel, sezgisel ve öznel UX değerlendirme yöntemlerini, performans ölçütlerini açıklar, gerekli istatistiksel veri analizlerini uygular
ÖÇ-5Kullanıcı test metodolojisini açıklar, kullanıcı testlerinde veri toplama ve istatistiksel analiz uygulamaları için örnekler verir, göz izleme yöntemini açıklar.
Program Çıktıları
PÇ-1PÇ-1: Yönetim süreçleri ve Yöneticilik konularında bilgi birikimi
PÇ-2PÇ-2: Mühendislik problemlerinin çözümü için gereken yöntem ve yetkinlikler ile ilgili bilgi birikimi ve uygulama becerisi
PÇ-3PÇ-3: Üretim ve hizmet sektörlerinin gelişen alanlarına yönelik bilgi birikimi
PÇ-4PÇ-4: Multi-disiplinli mühendislik ekiplerinde çalışabilme becerisi
PÇ-5PÇ-5: Akademik etik kuralları çerçevesinde bilimsel araştırma ve yayın yapma bilgisi ve tecrübesi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5
ÖÇ 1     
ÖÇ 2     
ÖÇ 3     
ÖÇ 4     
ÖÇ 5