Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Kentsel Tasarım (Tezli)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KATILIMCI MİMARLIK VE PLANLAMA

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0420 KATILIMCI MİMARLIK VE PLANLAMA 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
 Günümüzde gelişmiş ülkelerde hem yeni projelerin hem de yenileme/ dönüşüm projelerinin programlama, tasarım ve uygulama etaplarının ayrılmaz bir parçası haline gelmiş olan katılımcı planlama ve tasarım süreçlerinin teorik arka planı, uygulama örnekleri ve  söz konusu süreçlerle ilgili güncel tartışmaların irdelenmesi.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri DR. ÖĞR. ÜYESİ ZEYNEP AYŞE GÖKŞİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 13:00-15:45, 5C-04-06
Görüşme Saatleri ve Yeri Önceden randevu ile belirlenir. Öğrenciler z.goksin@iku.edu.tr adresine mail atarak randevu alabilirler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Konuların, öğrencilerin verilen okuma listesi içerisinden derse hazırlık olarak yaptıkları okumalar ve sınıfta görsel malzemeyle desteklenerek yapılan sunumlar çerçevesinde aktarılması ve tartışılması.

Öğrencilerin seçilen katılımcı planlama ve tasarım örneklerini araştırmaları, değerlendirmeleri ve örneklerin sınıfta yaptıkları sunumlar üzerinden tartışılması.

Temel Kaynaklar Arnstein, S. 1969. “A ladder of citizen participation”, Journal of the American Institute of Planners, 35, 4, 216-44.

Davidoff, P. 1965. “Advocacy and pluralism in planning”, Journal of the American Institute of Planners, 31, 4, 331-338.

Lefebvre, H. 2016. Şehir Hakkı. Çev. I. Ergüden. İstanbul: Sel Yayıncılık.

 

Marcuse, P., Mayer, M. & Brenner, N. 2014. Kar İçin Değil Halk İçin: Eleştirel Kent Teorisi ve Kent Hakkı. Çev.: A. Y. Öz & K. Kelebekoğlu. İstanbul: Sel Yayıncılık.

 

Rosa, M. & Wieland, U. (Eds.) 2013. Handmade Urbanism: From community initiatives to participatory models. Jovis.

Sanoff, H. 2000. Community Participation Methods in Design and Planning. USA: John Wiley & Sons, Inc.

Wates, N. 2014. The Community Planning Handbook: How People Can Shape Their Cities, Towns and Villages in Any Part of the World. 2nd Edition. London: Routledge.

 

Wates N. ve Knevitt C. 1987. Community Architecture. London: Penguin Books Ltd.

Diğer Kaynaklar Jenkins, P. &  Forsyth L. (Eds.) 2010.  Architecture, Participation and Society. Oxon: Routledge .

 

Sanoff, H. 2010. Democratic Design: Participation Case Studies in Urban and Small Town Environments.  VDM Verlag.

 

Styles, B.J. 1971.“Public participation - a reconsideration”, Journal of the Town Planning Institute, 57, 4, 163-167.

 

Walters, D. 2007. Designing Community- Charettes, Masterplans and Form-based Codes. USA: Architectural Press.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin amacı ve kapsamı ile ilgili bilgilendirme, okuma listesinin paylaşılması Anlatım ve tartışma
2. Hafta Katılımcı yaklaşımların kavramsal çerçevesi: ‘katılım’ kavramı, temsili demokrasi-katılımcı demokrasi, toplum gelişimi ve kapasitenin geliştirilmesi kavramları Konu anlatımı ve tartışma
3. Hafta Dönem I: Başlangıç Konu anlatımı ve tartışma
4. Hafta Dönem II: Tepeden İnme Yaklaşımlar Konu anlatımı ve tartışma
5. Hafta Dönem III: Değişim Dönemi Konu anlatımı ve tartışma
6. Hafta Dönem IV: Birlikte Düşünme, Birlikte Çalışma Dönemi Dönem V: Kriz Sonrası Dönem Konu anlatımı ve tartışma
7. Hafta Okuma üzerinden tartışma (Ara ödev hakkında açıklama) Konu anlatımı ve tartışma
8. Hafta Araştırma ödev konularının dağıtılması ve ödev hakkında bilgilendirme Tartışma
9. Hafta Araştırma ödevleri üzerinde tartışma (Ara ödev teslimeri) Haftalık kritik
10. Hafta Araştırma ödevleri üzerinde tartışma Haftalık kritik
11. Hafta Araştırma ödevlerinin teslimleri ve sunulması Öğrenci sunumları ve tartışma
12. Hafta Araştırma ödevlerinin sunulması Öğrenci sunumları ve tartışma
13. Hafta Araştırma makaleleri üzerinde tartışma Haftalık kritik
14. Hafta Yeni Yıl Tatili - 1 Ocak -
15. Hafta Araştırma makaleleri üzerinde tartışma Haftalık kritik
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 60
Final Ödevi 1 40


ÖÇ-1Katılımcı planlama ve mimarlık prensiplerinin farklı coğrafyalardaki yorumları, kullanılan yöntem ve teknikler ile kısıtlılıkları konularında kapsamlı bilgi ve kavrayışa sahip olunması.
ÖÇ-2Türkiye’deki katılımcı planlama, kentsel tasarım ve mimarlık süreçlerinin tarihsel gelişimi ve güncel tartışmaları konularında kapsamlı bilgi ve kavrayışa sahip olunması.
ÖÇ-3Seçilen katılımcı planlama, kentsel tasarım ve mimarlık örneklerine ilişkin yazılı ve görsel bilgi ve materyali toplama ve değerlendirme becerisinin kazanılması.
ÖÇ-4Katılımcı mimarlık ve planlama yaklaşımlarının benimsendiği süreçler ve projelerin başarı ve kısıtlarını birbirleriyle ve katılımcı süreçlerle geliştirilmemiş proje süreçleriyle karşılaştırarak değerlendirebilme becerisinin kazanılması.
ÖÇ-5Mimarlık ve kentsel tasarım projelerinde kullanıcı gereksinimlerinin belirlenmesi ve karşılanması süreçlerinde katılımcı planlama ve tasarım yöntem ve tekniklerinin sunduğu fırsatlara ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olunması.
Program Çıktıları
PÇ-1Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5