Günümüzde gelişmiş ülkelerde hem yeni projelerin hem de yenileme/ dönüşüm projelerinin programlama, tasarım ve uygulama etaplarının ayrılmaz bir parçası haline gelmiş olan katılımcı planlama ve tasarım süreçlerinin teorik arka planı, uygulama örnekleri ve söz konusu süreçlerle ilgili güncel tartışmaların irdelenmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
DR. ÖĞR. ÜYESİ ZEYNEP AYŞE GÖKŞİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Pazartesi, 13:00-15:45, 5C-04-06
Görüşme Saatleri ve Yeri
Önceden randevu ile belirlenir. Öğrenciler z.goksin@iku.edu.tr adresine mail atarak randevu alabilirler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Konuların, öğrencilerin verilen okuma listesi içerisinden derse hazırlık olarak yaptıkları okumalar ve sınıfta görsel malzemeyle desteklenerek yapılan sunumlar çerçevesinde aktarılması ve tartışılması.
Öğrencilerin seçilen katılımcı planlama ve tasarım örneklerini araştırmaları, değerlendirmeleri ve örneklerin sınıfta yaptıkları sunumlar üzerinden tartışılması.
Temel Kaynaklar
Arnstein, S. 1969. “A ladder of citizen participation”, Journal of the American Institute of Planners, 35, 4, 216-44.
Davidoff, P. 1965. “Advocacy and pluralism in planning”, Journal of the American Institute of Planners, 31, 4, 331-338.
Lefebvre, H. 2016. Şehir Hakkı. Çev. I. Ergüden. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Marcuse, P., Mayer, M. & Brenner, N. 2014. Kar İçin Değil Halk İçin: Eleştirel Kent Teorisi ve Kent Hakkı. Çev.: A. Y. Öz & K. Kelebekoğlu. İstanbul: Sel Yayıncılık.
Rosa, M. & Wieland, U. (Eds.) 2013. Handmade Urbanism: From community initiatives to participatory models. Jovis.
Sanoff, H. 2000. Community Participation Methods in Design and Planning. USA: John Wiley & Sons, Inc.
Wates, N. 2014. The Community Planning Handbook: How People Can Shape Their Cities, Towns and Villages in Any Part of the World. 2nd Edition. London: Routledge.
Wates N. ve Knevitt C. 1987. Community Architecture. London: Penguin Books Ltd.
Diğer Kaynaklar
Jenkins, P. & Forsyth L. (Eds.) 2010. Architecture, Participation and Society. Oxon: Routledge .
Sanoff, H. 2010. Democratic Design: Participation Case Studies in Urban and Small Town Environments. VDM Verlag.
Styles, B.J. 1971.“Public participation - a reconsideration”, Journal of the Town Planning Institute, 57, 4, 163-167.
Walters, D. 2007. Designing Community- Charettes, Masterplans and Form-based Codes. USA: Architectural Press.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Dersin amacı ve kapsamı ile ilgili bilgilendirme, okuma listesinin paylaşılması
Anlatım ve tartışma
2. Hafta
Katılımcı yaklaşımların kavramsal çerçevesi: ‘katılım’ kavramı, temsili demokrasi-katılımcı demokrasi, toplum gelişimi ve kapasitenin geliştirilmesi kavramları
Konu anlatımı ve tartışma
3. Hafta
Dönem I: Başlangıç
Konu anlatımı ve tartışma
4. Hafta
Dönem II: Tepeden İnme Yaklaşımlar
Konu anlatımı ve tartışma
5. Hafta
Dönem III: Değişim Dönemi
Konu anlatımı ve tartışma
6. Hafta
Dönem IV: Birlikte Düşünme, Birlikte Çalışma Dönemi
Dönem V: Kriz Sonrası Dönem
Konu anlatımı ve tartışma
7. Hafta
Okuma üzerinden tartışma (Ara ödev hakkında açıklama)
Konu anlatımı ve tartışma
8. Hafta
Araştırma ödev konularının dağıtılması ve ödev hakkında bilgilendirme
Tartışma
9. Hafta
Araştırma ödevleri üzerinde tartışma (Ara ödev teslimeri)
Haftalık kritik
10. Hafta
Araştırma ödevleri üzerinde tartışma
Haftalık kritik
11. Hafta
Araştırma ödevlerinin teslimleri ve sunulması
Öğrenci sunumları ve tartışma
12. Hafta
Araştırma ödevlerinin sunulması
Öğrenci sunumları ve tartışma
13. Hafta
Araştırma makaleleri üzerinde tartışma
Haftalık kritik
14. Hafta
Yeni Yıl Tatili - 1 Ocak
-
15. Hafta
Araştırma makaleleri üzerinde tartışma
Haftalık kritik
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
60
Final Ödevi
1
40
ÖÇ-1
Katılımcı planlama ve mimarlık prensiplerinin farklı coğrafyalardaki yorumları, kullanılan yöntem ve teknikler ile kısıtlılıkları konularında kapsamlı bilgi ve kavrayışa sahip olunması.
ÖÇ-2
Türkiye’deki katılımcı planlama, kentsel tasarım ve mimarlık süreçlerinin tarihsel gelişimi ve güncel tartışmaları konularında kapsamlı bilgi ve kavrayışa sahip olunması.
ÖÇ-3
Seçilen katılımcı planlama, kentsel tasarım ve mimarlık örneklerine ilişkin yazılı ve görsel bilgi ve materyali toplama ve değerlendirme becerisinin kazanılması.
ÖÇ-4
Katılımcı mimarlık ve planlama yaklaşımlarının benimsendiği süreçler ve projelerin başarı ve kısıtlarını birbirleriyle ve katılımcı süreçlerle geliştirilmemiş proje süreçleriyle karşılaştırarak değerlendirebilme becerisinin kazanılması.
ÖÇ-5
Mimarlık ve kentsel tasarım projelerinde kullanıcı gereksinimlerinin belirlenmesi ve karşılanması süreçlerinde katılımcı planlama ve tasarım yöntem ve tekniklerinin sunduğu fırsatlara ilişkin kapsamlı bilgi sahibi olunması.
Program Çıktıları
PÇ-1
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,