Bugün, kültür ve yaratıcılık kentsel stratejilerde önemli rol oynamakta, özellikle Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’da kentlerin vizyonları bu kavramlar üzerinden oluşturulmaktadır. Bu bağlamda dersin amacı; sanayisizleşmeden bugüne kentlerin ekonomik, sosyo-kültürel ve mekânsal değişiminden hareketle, yeni kentsel ekonomiler arasından kültürün ve yaratıcılığın yükselişi ile kentlerde ortaya çıkan potansiyeller konusunda farkındalığın artırılması, bu potansiyellerin yönlendirilmesine ilişkin beceri ve yetkinlik kazandırmaktır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
PROF. DR. EVRİM TÖRE
Asistanlar
-
Ders Gün,Saat ve Yeri
5C0406 Çarşamba 13-16:00
Görüşme Saatleri ve Yeri
PROF.DR.EVRİM TÖRE , SALI 12:30-13:30, 2C05
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Sözlü anlatım
-Okuma parçalarının ve örnek projelerin tartışılması
-Konuyla ilgili özgün bir makale yazılması, sunulması ve tartışılması
Temel Kaynaklar
Adorno, T.W. (1991). The Culture Industry: Selected essays on mass culture. Ed. By J. M. Bernstein. Routledge.
DCMS (1998). “Creative Industries Mapping Document”, Department of Culture, Media and Sport, London.
_(2001). "Creative Industries Mapping Document 2001" London: Department for Culture, Media and Sport.
Florida, R. and Tinagli, I. (2004). "Europe in the Creative Age", Funding Provided by the Alfred P. Sloan Foundation, co-Published in Europe With DEMOS, http://www.institutumeni.cz/res/data/004/000573.pdf .
Gibson, C. (2003). “Cultures at work: why ‘culture’ matters in research on the ‘cultural’ industries”. Social & Cultural Geography. Vol. 4, No. 2, pp. 201-215.
Gibson, C. and Kong, L. (2005). "Cultural economy: a critical review", Progress in Human Geography. 29, 5, 541–561.
Landry, C. (2000) The Creative City: A Toolkit for Urban Innovators. COMEDIA Earthscan.
Landry, C. (2006) The Art of City Making. COMEDIA Earthscan.
Objective One (2004). Capitalising on Creativity: Cultural Industries Task Force Strategy 1st Revision.
Power, D. and Scott, A.J. (eds.) (2004). Cultural Industries and the Production of Culture.Routledge.
Pope, R. (2005). Creativity: Theory, History, Practice. Routledge.
Reeves, M. (2002). Measuring the Economic and Social Impact of the Arts: A Review, Arts Council England, London.
Scott, A.J. (1997). “The Cultural Economy of Cities”. International Journal of Urban and Regional Research. 21,2, 323-39.
Van Der Berg, L., Braun, E. and Van Winden, W. (2001). Growth Clusters in Metropolitan Cities. Ashgate Publishing.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Ders içeriği, akışı ve yöntemiyle ilgili bilgilendirme,
Sanayisizleşmeden bugüne kentlerin gelişimi (ekonomi ve mekan odaklı süreç aktarımı)
Sözlü anlatım
2. Hafta
Yeni kentsel ekonomiler ve kültürün bir tetikleyici olarak yükselişi
Yaratıcı kentin bileşenleri: yaratıcı endüstriler, yaratıcı sınıf, kültür mahalleleri, kentsel altyapı ve donatılar
Makale/SUNUM [1]: Yaratıcı kentlerle ilgili yapılmış önemli çalışmalar içerisinden makale seçimi
Sözlü anlatım
3. Hafta
Yaratıcı kentin bileşenleri: yaratıcı endüstriler, yaratıcı sınıf, kültür mahalleleri, kentsel altyapı ve donatılar
Sözlü anlatım
4. Hafta
Yaratıcı kentin bileşenleri: yaratıcı endüstriler, yaratıcı sınıf, kültür mahalleleri, kentsel altyapı ve donatılar
Sözlü anlatım
5. Hafta
Makale/SUNUM [1]: Yaratıcı kentlerle ilgili yapılmış önemli çalışmaların sunulması ve tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
6. Hafta
Makale/SUNUM [1]: Yaratıcı kentlerle ilgili yapılmış önemli çalışmaların sunulması ve tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
7. Hafta
Makale/SUNUM [1]: Yaratıcı kentlerle ilgili yapılmış önemli çalışmaların sunulması ve tartışılması
Makale/SUNUM [2] için konu belirlenmesi
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
8. Hafta
Makale/SUNUM [1]: Yaratıcı kentlerle ilgili yapılmış önemli çalışmaların sunulması ve tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
9. Hafta
Makale/SUNUM [1]: Yaratıcı kentlerle ilgili yapılmış önemli çalışmaların sunulması ve tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
10. Hafta
Makale/ SUNUM [2] Çalışma taslaklarının sunumlar üzerinden tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
11. Hafta
Makale/ SUNUM [2] Çalışma taslaklarının sunumlar üzerinden tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
12. Hafta
Makale/ SUNUM [2] Çalışma taslaklarının sunumlar üzerinden tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
13. Hafta
Makale/ SUNUM [2] Çalışma taslaklarının sunumlar üzerinden tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
14. Hafta
Makale/ SUNUM [2] Çalışma taslaklarının sunumlar üzerinden tartışılması
Öğrenci sunumları ve tartışma- CATS ONLINE
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
FİNAL TESLİM
1
100
ÖÇ-1
Sanayisizleşmeden bugüne kentlerin ekonomik, sosyo- kültürel ve mekansal gelişimi ve kültürün kentsel ekonomide bir tetikleyici olarak yükselişi hakkında bilgi edinme ve kavrama,
ÖÇ-2
Dünyada ve Türkiye'de yaratıcılık, yaratıcı endüstriler/kültür endüstrileri ile ilgili yapılmış olan çalışmalar hakkında bilgi edinme ve anlama,
ÖÇ-3
Kültür ve yaratıcılığın ekonomik, sosyal ve kültürel olarak öne çıktığı kentlere ilişkin mevcut olan kavramsal ve uygulamalı çalışmalardan örnekleri inceleme, analiz için uygun teknikleri kullanabilme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme,
ÖÇ-4
Kentleri yaratıcı kılan unsurları bir örnek çalışma özelinde ele alarak tasarıma girdi verecek müdahaleleri kararlaştırılma ve tartışma,
ÖÇ-5
Bu uygulamayı bilimsel bir çerçevede kurgulayarak yazma ve sunma,
Program Çıktıları
PÇ-1
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,