Derste, konut alanlarının planlanması, tasarımı ve yenilenmesine ilişkin farklı bağlamlarda geliştirilen politika, program ve yaklaşımların kavramsal ve kuramsal okumalar ile örnek incelemeleri üzerinden tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
DR. ÖĞR. ÜYESİ ZEYNEP AYŞE GÖKŞİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 09:00-11:50, CATS Meeting
Görüşme Saatleri ve Yeri
Önceden randevu ile belirlenir. Öğrenciler z.goksin@iku.edu.tr adresine mail atarak randevu alabilirler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Konuların, öğrencilerin verilen okuma listesi içerisinden derse hazırlık olarak yaptıkları okumalar ve sınıfta görsel malzemeyle desteklenerek yapılan sunumlar çerçevesinde aktarılması ve tartışılması.
Öğrencilerin seçilen örnekleri araştırmaları, değerlendirmeleri ve örneklerin sınıfta yaptıkları sunumlar üzerinden tartışılması.
Temel Kaynaklar
Jacobs, J. 1961. The Death and Life of Great American Cities. New York: Penguin.
Keller, S. 1968. The Urban neighbourhood: A Sociological Perspective. Random House.
Turner, J. 1976. Housing by people: towards autonomy in building environments. London: Marion Boyars.
Silver, C. 1985. “Neighborhood Planning in Historical Perspective”. Journal of the American Planning Association, 51:2, 161-174.
Marcus, C. C. 1986. Housing as if people mattered: site design guidelines for medium-density family housing. California: University of California Press.
Carmon, N. (Ed.), 1990. Neighbourhood Policy and Programmes: Past and Present. USA: Palgrave Macmillan.
Alterman R. and Cars, G. (Eds.), 1991. Neighbourhood Regeneration: An International Evaluation. London: Mansel Publishing.
Katz, P. (Ed.) 1994. The New Urbanism: Towards an Architecture of Community, McGraw-Hill: New York.
Hamdi, N. 1995. Housing without houses: participation, flexibility, enablement. London : Intermediate Technology Publication.
Davis. M. 2007. Gecekondu Gezegeni. İstanbul: Metis.
Larice M. & Macdonald, E. (Eds.) 2007. The Urban Design Reader. Routledge: London.
Özbek Eren, İ. 2017. Mahalle. Tuti Kitap, İstanbul.
Turkington, R. & Watson, C. 2014. Renewing Europe’s Housing. Bristol: Policy Press.
UN-Habitat. 2003. The Challenge of Slums: Global Report on Human Settlements. Available at: https://www.un.org/ruleoflaw/files/Challenge%20of%20Slums.pdf [23.12.2020].
Ward, P. 2015. “Editorial: Housing rehab for consolidated informal settlements: A new Policy agenda for 2016 UN-Habitat III”. Habitat International 50 (2015) 373-384.
Ward, P. M,, Jimenez Huerta, E. R. & di Virgilio, M. M. (Eds.) 2015. Housing Policy in Latin American Cities: A New Generation of Strategies and Approaches for 2016 UN-HABITAT III. USA: Routledge.
Engels, F. 2013. Konut Sorunu. Ankara: Alter Yayıncılık.
Madden, D. ve Marcuse, P. (Çev. Şerife Geniş). 2021. Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak. Ankara: İdealkent Yayınları.
Olgun, H. 2022. Konut Politikaları. Ankara: İdealkent Yayınları
Konut Esaslı Dönüşüme Yönelik Politika ve Programların Gelişimi: Gelişmiş ülkeler
Konu anlatımı ve tartışma
4. Hafta
Konut Esaslı Dönüşüme Yönelik Politika ve Programların Gelişimi: Gelişmiş ülkeler (devam)
Konu anlatımı ve tartışma
5. Hafta
Konut Esaslı Dönüşüme Yönelik Politika ve Programların Gelişimi: Gelişmekte olan ülkeler
Konu anlatımı ve tartışma
6. Hafta
‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz – Giriş ve Bölüm I
Tartışma (Analiz teslimi)
7. Hafta
‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Bölüm II ve III
Tartışma (Analiz teslimi)
8. Hafta
‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Bölüm IV
Tartışma (Analiz teslimi)
9. Hafta
‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Bölüm V
Tartışma (Analiz teslimi)
10. Hafta
‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Sonuç
Tartışma (Analiz teslimi)
11. Hafta
Araştırma sunumları üzerinde kritikler
tartışma / kritik
12. Hafta
Araştırma sunumları üzerinde kritikler
tartışma / kritik
13. Hafta
Araştırma sunumları
Öğrenci sunumları ve tartışma
14. Hafta
Araştırma sunumları
Öğrenci sunumları ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
70
Final Ödevi
1
30
ÖÇ-1
Konut alanlarının planlanması, tasarımı ve yenilenmesine ilişkin politika, program ve yaklaşımların öncelikleri, hedefleri, içerikleri ve uygulama yöntemleri ile farklı politik, ekonomik ve sosyal bağlamların bunlar üzerindeki etkilerine ilişkin bilgi sahibi olacaktır. (BİLGİ)
ÖÇ-2
Konut alanlarının planlanması, tasarımı ve yenilenmesine ilişkin politika, program ve yaklaşımların dayandığı ve/veya tartışmaya açtığı/ürettiği kavramlara ilişkin bilgi sahibi olacaktır. (BİLGİ).
ÖÇ-3
Konut alanlarındaki planlama, tasarım ve yenileme süreçlerini yönlendiren tarihsel ve güncel dinamikler kapsamında uygulama örneklerini karşılaştırmalı ve eleştirel biçimde değerlendirme becerisini geliştirecektir. (BECERİ)
ÖÇ-4
Güncel örneklere ilişkin araştırma kapsamında yazılı ve görsel bilgi ve materyali toplama, kavramsal ve kuramsal tartışmalar ışığında değerlendirme becerisini kazanacaktır (BECERİ).
ÖÇ-5
Güncel örneklere ilişkin yapılan araştırmayı sözlü ve yazılı biçimde aktarma yetkinliğini kazanacaktır. (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2
Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3
Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4
Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5
Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7
Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8
Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9
Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10
Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,