Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Kentsel Tasarım (Tezli)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


KONUT, KONUT ALANLARI VE KENT

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMY0423 KONUT, KONUT ALANLARI VE KENT 3/0/0 SA TÜRKÇE 6
Dersin Amacı
Derste, konut alanlarının planlanması, tasarımı ve yenilenmesine ilişkin farklı bağlamlarda geliştirilen politika, program ve yaklaşımların kavramsal ve kuramsal okumalar ile örnek incelemeleri üzerinden tartışılması amaçlanmaktadır.
Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri DR. ÖĞR. ÜYESİ ZEYNEP AYŞE GÖKŞİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 09:00-11:50, CATS Meeting
Görüşme Saatleri ve Yeri Önceden randevu ile belirlenir. Öğrenciler z.goksin@iku.edu.tr adresine mail atarak randevu alabilirler.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Konuların, öğrencilerin verilen okuma listesi içerisinden derse hazırlık olarak yaptıkları okumalar ve sınıfta görsel malzemeyle desteklenerek yapılan sunumlar çerçevesinde aktarılması ve tartışılması.

Öğrencilerin seçilen örnekleri araştırmaları, değerlendirmeleri ve örneklerin sınıfta yaptıkları sunumlar üzerinden tartışılması.

Temel Kaynaklar  Jacobs, J. 1961. The Death and Life of Great American Cities. New York: Penguin.

Keller, S. 1968. The Urban neighbourhood: A Sociological Perspective. Random House.

Turner, J. 1976. Housing by people: towards autonomy in building environments. London: Marion Boyars.

Silver, C. 1985. “Neighborhood Planning in Historical Perspective”. Journal of the American Planning Association, 51:2, 161-174.

Marcus, C. C. 1986. Housing as if people mattered: site design guidelines for medium-density family housing. California: University of California Press.

Carmon, N. (Ed.), 1990. Neighbourhood Policy and Programmes: Past and Present. USA: Palgrave Macmillan.

Alterman R. and Cars, G. (Eds.), 1991. Neighbourhood Regeneration: An International Evaluation. London: Mansel Publishing.

Katz, P. (Ed.) 1994. The New Urbanism: Towards an Architecture of Community, McGraw-Hill: New York.

Hamdi, N. 1995. Housing without houses: participation, flexibility, enablement. London : Intermediate Technology Publication.

Davis. M. 2007. Gecekondu Gezegeni. İstanbul: Metis.

Larice M. & Macdonald, E. (Eds.) 2007. The Urban Design Reader. Routledge: London.

Özbek Eren, İ. 2017. Mahalle. Tuti Kitap, İstanbul.

Turkington, R. & Watson, C. 2014. Renewing Europe’s Housing. Bristol: Policy Press.

UN-Habitat. 2003. The Challenge of Slums: Global Report on Human Settlements. Available at: https://www.un.org/ruleoflaw/files/Challenge%20of%20Slums.pdf [23.12.2020].

Ward, P. 2015. “Editorial: Housing rehab for consolidated informal settlements: A new Policy agenda for 2016 UN-Habitat III”. Habitat International 50 (2015) 373-384.

Ward, P. M,, Jimenez Huerta, E. R. & di Virgilio, M. M. (Eds.) 2015. Housing Policy in Latin American Cities: A New Generation of Strategies and Approaches for 2016 UN-HABITAT III. USA: Routledge.

Engels, F. 2013. Konut Sorunu. Ankara: Alter Yayıncılık.

Madden, D. ve Marcuse, P. (Çev. Şerife Geniş). 2021. Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak. Ankara: İdealkent Yayınları.

Olgun, H. 2022. Konut Politikaları. Ankara: İdealkent Yayınları

Diğer Kaynaklar  NHBC Foundation, 2015. Homes through the decades: The making of modern housing – Guide. Available at https://www.nhbcfoundation.org/wp-content/uploads/2016/05/NF62-Homes-through-the-decades.pdf [22.11.2022].

CNU, 2001. The Charter of the New Urbanism. Available at https://www.cnu.org/who-we-are/charter-new-urbanism [22.11.2022].
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Ders hakkında bilgilendirme ve tanışma -
2. Hafta Konut ve konuta ilişkin kavramlar Konu anlatımı ve tartışma
3. Hafta Konut Esaslı Dönüşüme Yönelik Politika ve Programların Gelişimi: Gelişmiş ülkeler Konu anlatımı ve tartışma
4. Hafta Konut Esaslı Dönüşüme Yönelik Politika ve Programların Gelişimi: Gelişmiş ülkeler (devam) Konu anlatımı ve tartışma
5. Hafta Konut Esaslı Dönüşüme Yönelik Politika ve Programların Gelişimi: Gelişmekte olan ülkeler Konu anlatımı ve tartışma
6. Hafta ‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz – Giriş ve Bölüm I Tartışma (Analiz teslimi)
7. Hafta ‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Bölüm II ve III Tartışma (Analiz teslimi)
8. Hafta ‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Bölüm IV Tartışma (Analiz teslimi)
9. Hafta ‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Bölüm V Tartışma (Analiz teslimi)
10. Hafta ‘Aşırı Metalaşma Çağında Konutu Savunmak’ Kitap okuma-tartışma-analiz –Sonuç Tartışma (Analiz teslimi)
11. Hafta Araştırma sunumları üzerinde kritikler tartışma / kritik
12. Hafta Araştırma sunumları üzerinde kritikler tartışma / kritik
13. Hafta Araştırma sunumları Öğrenci sunumları ve tartışma
14. Hafta Araştırma sunumları Öğrenci sunumları ve tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 70
Final Ödevi 1 30


ÖÇ-1Konut alanlarının planlanması, tasarımı ve yenilenmesine ilişkin politika, program ve yaklaşımların öncelikleri, hedefleri, içerikleri ve uygulama yöntemleri ile farklı politik, ekonomik ve sosyal bağlamların bunlar üzerindeki etkilerine ilişkin bilgi sahibi olacaktır. (BİLGİ)
ÖÇ-2Konut alanlarının planlanması, tasarımı ve yenilenmesine ilişkin politika, program ve yaklaşımların dayandığı ve/veya tartışmaya açtığı/ürettiği kavramlara ilişkin bilgi sahibi olacaktır. (BİLGİ).
ÖÇ-3Konut alanlarındaki planlama, tasarım ve yenileme süreçlerini yönlendiren tarihsel ve güncel dinamikler kapsamında uygulama örneklerini karşılaştırmalı ve eleştirel biçimde değerlendirme becerisini geliştirecektir. (BECERİ)
ÖÇ-4Güncel örneklere ilişkin araştırma kapsamında yazılı ve görsel bilgi ve materyali toplama, kavramsal ve kuramsal tartışmalar ışığında değerlendirme becerisini kazanacaktır (BECERİ).
ÖÇ-5Güncel örneklere ilişkin yapılan araştırmayı sözlü ve yazılı biçimde aktarma yetkinliğini kazanacaktır. (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1Kentsel tasarım ihtiyacını ortaya çıkaran ve aynı zamanda tasarım projesinin temel çıktıları arasında olan sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçler hakkında bilgi edinme ve kavrama,
PÇ-2Kentsel tasarımın; mimarlık, planlama, ekonomi, sosyoloji gibi diğer çalışma alanlarıyla ilişkileri ve bu ilişkilerden doğacak tehdit ve potansiyeller konusunda bilgi edinme ve eleştirel farkındalığa sahip olma,
PÇ-3Bir kentsel tasarım projesini ya da tasarım alanındaki araştırmasını, çok disiplinli bir süreçte, kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi altyapısını kullanarak ve yeni yöntem ve bilgiler geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma,
PÇ-4Sosyo-ekonomik ve mekânsal unsur ve süreçleri kentsel tasarım süreci içerisinde yönlendirebilme becerisine sahip olma,
PÇ-5Akademik bilgi ve tasarım süreçleri alanında araştırma, inceleme, eleştirel değerlendirme yapabilme, uygun teknikleri kullanabilme ve özgün sonuçlar üretebilme becerisine sahip olma,
PÇ-6Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı bireysel olarak sürdürme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-7Kentsel tasarım alanında gerçekleştirdiği bir çalışmayı grup içerisinde bireysel sorumluluk alarak ortaya koyabilme ve karmaşık süreçleri çözebilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-8Edindiği bilgi ve becerileri bir yabancı dilde sözlü, yazılı ve görsel olarak, çağdaş bilgisayar programları ve tekniklerini kullanarak aktarabilme yetkinliğine sahip olma,
PÇ-9Özgün bir akademik / bilimsel çalışma yapma, sunma ve diyalektik çerçevede tartışma yetkinliğine sahip olma,
PÇ-10Bir kentsel tasarım projesinin gerektirdiği stratejik kararları alabilme ve etik değerlerin bilincinde olarak, özgün çözümler üretebilme yetkinliğine sahip olma,
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10