Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Okul Öncesi Eğitimi (Tezli)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Okul Öncesi Eğitimi (Tezli) Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / Erken Çocuklukta Bilimsel Araştırma ve Etik

Erken Çocuklukta Bilimsel Araştırma ve Etik

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
OYL1002 1 Erken Çocuklukta Bilimsel Araştırma ve Etik 3/0/0 Z Türkçe 8
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; çocuklarla yürütülen araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi, ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve öğrencilerin erken çocukluk eğitimiyle ilgili belirli bir konu hakkında araştırma yaparken takip etmeleri gereken etik ilkeleri kavramalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar Yok.
Eş Koşullar Yok.
Özel Koşullar Yok.
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşmebe 18.00-20.50 Ataköy Yerleşkesi
Görüşme Saatleri ve Yeri Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos, Perşembe 17.00-18.00 Basınekspres Yerleşkesi Kat 10
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, soru-cevap, bireysel etkinlikler
Temel Kaynaklar APA (2021), APA style publication manual. (7th Ed.), New York: APA

Arıkan, R. (2000). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. (3. Baskı), Ankara: Gazi Kitabevi.

Büyüköztürk, Ş. Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Karasar, N.(2007). Araştırmalarda rapor hazırlama. (14. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık

Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.

Kurbanoğlu, S. (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara:ÜNAK. Mukherji, P. & Albon, D. (2010).Research methods in early childhood education: an introductory guide. London: Sage Publications.

Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: SeçkinYayınevi.

Fraenkel, J. R and Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.).Boston: McGraw Hill.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme, izlencenin paylaşımı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2. Hafta Bilim, bilimsel araştırma ve temel etik kavramlar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3. Hafta Temel etik kavramlar, etik türleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4. Hafta Araştırmada sürdürülebilir etik tasarımı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5. Hafta Araştırma sürecinin aşamaları, araştırma konusu belirleme Etik ilkeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6. Hafta İKU etik kurul formunu inceleme ve araştırma konusuna uygun hazırlama Onam formu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7. Hafta Veri kaynakları, örneklem/çalışma grubu ve etik ilkeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8. Hafta Ara değerlendirme
9. Hafta Çocukların araştırmalara dahil edilmesi Etik ilkeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10. Hafta Çocukların araştırmalara dahil edilmesi Etik ilkeler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11. Hafta Etik ihlal türleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12. Hafta YÖK etik yönergesi Bilimsel yayınlarla ilgili etik kurallar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13. Hafta Verilerin toplanması, saklanması ve sunulması Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14. Hafta Genel yazım kuralları, raporlaştırma ve değerlendirme sürecinde etik Değerlendirme-yayın süreci Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15. Hafta Dönem sonu ödevinin raporlaştırılması
16. Hafta Dönem sonu ödevinin raporlaştırılması
17. Hafta Dönem sonu ödevinin raporlaştırılması
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 50
Projeler 1 50


ÖÇ-1Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavram, terim ve tanımları açıklar.
ÖÇ-2Araştırmalarda karşılaşılan etik konuları değerlendirir.
ÖÇ-3Araştırmalarda karşılaşılan etik ihlallere dikkat eder.
ÖÇ-4Araştırmalarda yer alan katılımcıların haklarını korur.
ÖÇ-5Erken çocukluk dönemiyle ilgili bir araştırma projesi önerisi hazırlamaya yönelik süreçleri planlar ve bir araştırma projesi önerisi oluşturur.
Program Çıktıları
PÇ-1Bilimsel çalışmalar yapabilmek için araştırma sürecinin her aşamasında gerekli olan bilimsel yöntem ve teknikleri, istatistiksel araçları ve ölçme değerlendirme yöntemlerini etkin bir şekilde bilir ve kullanır.
PÇ-2Araştırma sürecinde elde edilen bulguların, bilimsel yöntem ve tekniklerin kuralları ve standartları çerçevesinde detaylı bir şekilde değerlendirir ve analiz eder.
PÇ-3Okul öncesi eğitimi disiplinin içerisinde yer alan ve sürekli olarak yenilenen bilgi birikimini hem ulusal hem de uluslararası çapta gerçekleşen güncel gelişmeleri, araştırmaları ve yayınları alanın önde gelen akademik dergileri, konferans bildirileri, çeşitli eğitim politikaları ve uygulamalarına dair raporlar gibi çeşitli kaynaklardan sürekli bir şekilde izler ve değerlendirir.
PÇ-4Ulusal ve uluslararası alanda okul öncesi eğitim için geliştirilmiş olan çeşitli eğitim programlarının temellerini, prensiplerini ve uygulamalı yönlerini kapsamlı bir şekilde tanır.
PÇ-5Çağdaş eğitim biliminde yer alan öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramları ve metodolojileri detaylı bir biçimde öğrenir ve farklı pedagojik yaklaşımların, teorilerin ve eğitim stratejilerinin özelliklerini, avantajlarını ve potansiyel zorluklarını birbirleriyle kapsamlı bir şekilde karşılaştırır.
PÇ-6Okul öncesi eğitim kapsamında, bilimsel yöntem ve tekniklerin rehberliğinde, pedagojik teorileri ve çocuk gelişimi üzerine yapılan güncel araştırmaları temel alıp, bu bilgileri pratikte uygulayarak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal becerilerini destekleyen, etkileşimli ve öğrenmeye teşvik edici ortamlar ve programlar oluşturur.
PÇ-7Okul öncesi eğitim disiplinin sınırlarını genişleterek, farklı akademik disiplinlerden gelen teorik bilgiler ve uygulamalı teknikler ile çocukların sosyal, duygusal, bilişsel ve fiziksel becerilerini eş zamanlı olarak geliştirecek yenilikçi eğitim stratejileri ve materyalleri geliştirirler.
PÇ-8Okul öncesi eğitim alanında karşılaşılan zorlukları ve problemleri tanımlama ve analiz etme konusunda pedagojik teorileri, çocuk gelişimi ile ilgili en güncel araştırmaları ve iyi uygulama örneklerini temel alarak çok boyutlu bir bakış açısı geliştirir ve çözümler üretir.
PÇ-9Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi konusunda yapılan bilimsel araştırmaların ve elde edilen kanıtların kapsamlı bir analizini gerçekleştirme ve bilimsel kanıtları değerlendirebilme becerisine dayanarak uygun çalışmalar yürütür.
PÇ-10Okul öncesi eğitim alanında aile katılımını teşvik eden çeşitli modelleri ve stratejileri geniş bir perspektifte inceler ve bu bilgilere dayanarak, eğitim süreçlerinde ailelerin aktif rol almasını sağlayacak çalışmaları tasarlar ve uygular.
PÇ-11Ulusal ve uluslararası alanda uygulanan okul öncesi eğitim programlarını, çeşitli pedagojik yaklaşımlar ve teorik çerçeveler ışığında kapsamlı bir şekilde inceleyip analiz eder.
PÇ-12Eğitim alanında hızla ilerleyen dijital dönüşüm süreci içerisinde, çocukların hem dijital becerilerini hem de genel öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek, sağlıklı ve güvenli bir teknoloji kullanım alışkanlığı kazanmalarını teşvik etmek için çeşitli yöntemlerden faydalanır.
PÇ-13Okul öncesi eğitimi alanında edinilen bilgi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda farklı alanlardan gelen uzmanlarla işbirliği yaparak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimini destekleyecek yenilikçi ve bütüncül eğitim stratejileri geliştirir ve uygular.
PÇ-14Toplumsal sorumluluk bilinci ile toplumun farklı kesimlerinin ihtiyaçlarını ve beklentilerini dikkate alarak toplumsal farkındalık yaratmaya, sosyal çevrenin sorunlarına yönelik bilgi birikiminin artmasına ve pozitif değişiklikler sağlamaya ve toplumun bu sorunlar karşısında daha donanımlı hale gelmesine katkıda bulunur.
PÇ-15Okul öncesi eğitim alanında eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevcut sorunları etkili bir şekilde ele alıp, bu sorunlara karşı yenilikçi çözümler üreterek, eğitim kalitesinin artırılması ve çocukların daha iyi bir eğitim deneyimi yaşaması yönünde önemli adımlar atar.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5