Bu dersin amacı; çocuklarla yürütülen araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi, ve sonuçları yorumlama) incelemek, belli başlı araştırma yöntemlerini gözden geçirmek ve öğrencilerin erken çocukluk eğitimiyle ilgili belirli bir konu hakkında araştırma yaparken takip etmeleri gereken etik ilkeleri kavramalarını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Yok.
Eş Koşullar
Yok.
Özel Koşullar
Yok.
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşmebe 18.00-20.50 Ataköy Yerleşkesi
Görüşme Saatleri ve Yeri
Dr. Öğr. Üyesi Emine Hande Aydos, Perşembe 17.00-18.00 Basınekspres Yerleşkesi Kat 10
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatım, tartışma, beyin fırtınası, soru-cevap, bireysel etkinlikler
Temel Kaynaklar
APA (2021), APA style publication manual. (7th Ed.), New York: APA
Arıkan, R. (2000). Araştırma teknikleri ve rapor hazırlama. (3. Baskı), Ankara: Gazi Kitabevi.
Büyüköztürk, Ş. Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri.Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Karasar, N.(2007). Araştırmalarda rapor hazırlama. (14. Baskı), Ankara: Nobel Yayıncılık
Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Kurbanoğlu, S. (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara:ÜNAK. Mukherji, P. & Albon, D. (2010).Research methods in early childhood education: an introductory guide. London: Sage Publications.
Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Baskı). Ankara: SeçkinYayınevi.
Fraenkel, J. R and Wallen, N. E. (2008). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.).Boston: McGraw Hill.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme, izlencenin paylaşımı
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2. Hafta
Bilim, bilimsel araştırma ve temel etik kavramlar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3. Hafta
Temel etik kavramlar, etik türleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
4. Hafta
Araştırmada sürdürülebilir etik tasarımı
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
5. Hafta
Araştırma sürecinin aşamaları, araştırma konusu belirleme
Etik ilkeler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
6. Hafta
İKU etik kurul formunu inceleme ve araştırma konusuna uygun hazırlama
Onam formu
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
7. Hafta
Veri kaynakları, örneklem/çalışma grubu ve etik ilkeler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
8. Hafta
Ara değerlendirme
9. Hafta
Çocukların araştırmalara dahil edilmesi
Etik ilkeler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10. Hafta
Çocukların araştırmalara dahil edilmesi
Etik ilkeler
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
11. Hafta
Etik ihlal türleri
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
12. Hafta
YÖK etik yönergesi
Bilimsel yayınlarla ilgili etik kurallar
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13. Hafta
Verilerin toplanması, saklanması ve sunulması
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14. Hafta
Genel yazım kuralları, raporlaştırma ve değerlendirme sürecinde etik
Değerlendirme-yayın süreci
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15. Hafta
Dönem sonu ödevinin raporlaştırılması
16. Hafta
Dönem sonu ödevinin raporlaştırılması
17. Hafta
Dönem sonu ödevinin raporlaştırılması
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
2
50
Projeler
1
50
ÖÇ-1
Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavram, terim ve tanımları açıklar.
Araştırmalarda karşılaşılan etik ihlallere dikkat eder.
ÖÇ-4
Araştırmalarda yer alan katılımcıların haklarını korur.
ÖÇ-5
Erken çocukluk dönemiyle ilgili bir araştırma projesi önerisi hazırlamaya yönelik süreçleri planlar ve bir araştırma projesi önerisi oluşturur.
Program Çıktıları
PÇ-1
Bilimsel çalışmalar yapabilmek için araştırma sürecinin her aşamasında gerekli olan bilimsel yöntem ve teknikleri, istatistiksel araçları ve ölçme değerlendirme yöntemlerini etkin bir şekilde bilir ve kullanır.
PÇ-2
Araştırma sürecinde elde edilen bulguların, bilimsel yöntem ve tekniklerin kuralları ve standartları çerçevesinde detaylı bir şekilde değerlendirir ve analiz eder.
PÇ-3
Okul öncesi eğitimi disiplinin içerisinde yer alan ve sürekli olarak yenilenen bilgi birikimini hem ulusal hem de uluslararası çapta gerçekleşen güncel gelişmeleri, araştırmaları ve yayınları alanın önde gelen akademik dergileri, konferans bildirileri, çeşitli eğitim politikaları ve uygulamalarına dair raporlar gibi çeşitli kaynaklardan sürekli bir şekilde izler ve değerlendirir.
PÇ-4
Ulusal ve uluslararası alanda okul öncesi eğitim için geliştirilmiş olan çeşitli eğitim programlarının temellerini, prensiplerini ve uygulamalı yönlerini kapsamlı bir şekilde tanır.
PÇ-5
Çağdaş eğitim biliminde yer alan öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramları ve metodolojileri detaylı bir biçimde öğrenir ve farklı pedagojik yaklaşımların, teorilerin ve eğitim stratejilerinin özelliklerini, avantajlarını ve potansiyel zorluklarını birbirleriyle kapsamlı bir şekilde karşılaştırır.
PÇ-6
Okul öncesi eğitim kapsamında, bilimsel yöntem ve tekniklerin rehberliğinde, pedagojik teorileri ve çocuk gelişimi üzerine yapılan güncel araştırmaları temel alıp, bu bilgileri pratikte uygulayarak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal becerilerini destekleyen, etkileşimli ve öğrenmeye teşvik edici ortamlar ve programlar oluşturur.
PÇ-7
Okul öncesi eğitim disiplinin sınırlarını genişleterek, farklı akademik disiplinlerden gelen teorik bilgiler ve uygulamalı teknikler ile çocukların sosyal, duygusal, bilişsel ve fiziksel becerilerini eş zamanlı olarak geliştirecek yenilikçi eğitim stratejileri ve materyalleri geliştirirler.
PÇ-8
Okul öncesi eğitim alanında karşılaşılan zorlukları ve problemleri tanımlama ve analiz etme konusunda pedagojik teorileri, çocuk gelişimi ile ilgili en güncel araştırmaları ve iyi uygulama örneklerini temel alarak çok boyutlu bir bakış açısı geliştirir ve çözümler üretir.
PÇ-9
Erken çocukluk gelişimi ve eğitimi konusunda yapılan bilimsel araştırmaların ve elde edilen kanıtların kapsamlı bir analizini gerçekleştirme ve bilimsel kanıtları değerlendirebilme becerisine dayanarak uygun çalışmalar yürütür.
PÇ-10
Okul öncesi eğitim alanında aile katılımını teşvik eden çeşitli modelleri ve stratejileri geniş bir perspektifte inceler ve bu bilgilere dayanarak, eğitim süreçlerinde ailelerin aktif rol almasını sağlayacak çalışmaları tasarlar ve uygular.
PÇ-11
Ulusal ve uluslararası alanda uygulanan okul öncesi eğitim programlarını, çeşitli pedagojik yaklaşımlar ve teorik çerçeveler ışığında kapsamlı bir şekilde inceleyip analiz eder.
PÇ-12
Eğitim alanında hızla ilerleyen dijital dönüşüm süreci içerisinde, çocukların hem dijital becerilerini hem de genel öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek, sağlıklı ve güvenli bir teknoloji kullanım alışkanlığı kazanmalarını teşvik etmek için çeşitli yöntemlerden faydalanır.
PÇ-13
Okul öncesi eğitimi alanında edinilen bilgi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinlerarası çalışmalarda farklı alanlardan gelen uzmanlarla işbirliği yaparak, çocukların bilişsel, duygusal ve sosyal gelişimini destekleyecek yenilikçi ve bütüncül eğitim stratejileri geliştirir ve uygular.
PÇ-14
Toplumsal sorumluluk bilinci ile toplumun farklı kesimlerinin ihtiyaçlarını ve beklentilerini dikkate alarak toplumsal farkındalık yaratmaya, sosyal çevrenin sorunlarına yönelik bilgi birikiminin artmasına ve pozitif değişiklikler sağlamaya ve toplumun bu sorunlar karşısında daha donanımlı hale gelmesine katkıda bulunur.
PÇ-15
Okul öncesi eğitim alanında eğitimle ilgili ulusal ve uluslararası mevcut sorunları etkili bir şekilde ele alıp, bu sorunlara karşı yenilikçi çözümler üreterek, eğitim kalitesinin artırılması ve çocukların daha iyi bir eğitim deneyimi yaşaması yönünde önemli adımlar atar.