Önceki kursta edinilen temel kavramları kullanarak Evren dediğimiz muazzam(!) yapıya matematikle nasıl bakabileceğimizi görmek ve çıkan sonuçları, sadece inanmak yerine, sürekli deneyebildiğimiz bir yaşam felsefesi haline getirmek
Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-
Temel Kaynaklar
-General Relativity, An Introduction for Physicists, M. P. Hobson, G. P. Efstathiou and A. N. Lasenby, Cambridge Univ. Press , 2006
Diğer Kaynaklar
-An Introduction to General Relativity and Cosmology, J. Plebanski and A. Krasinski, Cambridge Univ. Press, 2006
-Exploring Black Holes, Introduction to General Relativity, E. F. Taylor and J. A. Wheeler, Addison-Wesley Longman,2000
-Gravity from the Ground Up, B. Schutz, Cambridge Univ. Press, 2003
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Kuvvetin Geometrileştirilmesi olarak Einstein’in Genel Relativite Kuramı
2. Hafta
Riemann Geometrisinin Matematik Temelleri
3. Hafta
Paralel Transport ve Eğrisellik
4. Hafta
Eğrilik Tensörü, Ricci Tensörü ve Eğrisellik, Einstein Uzayları
5. Hafta
Eğrilik Tensörünün Cebirsel Özellikleri ve Bağımsız Bileşenleri
6. Hafta
Schwartz-Christoffel Sembollerinin Afin Bağlar olarak tanımlanması, Genel Relativite Kuramının Bir Ayar(Gauge) Kuramı olarak Tanımlanması
7. Hafta
Metrik Tensörün Spin-2 Graviton alanı olarak tanımlanması
8. Hafta
Einstein’in Alan Denklemlerinin Metrik Bağımlılığı
9. Hafta
Linearleştirilmiş Genel Relativite ve Parçacık Tefsirini anlamak
10. Hafta
Metrik Tanımlamalarıyla Yerel Geometrileri Nasıl tanımlarız
11. Hafta
Genel Relativite Kuramının Geçerliliğini sağlayan bazı özel çözümlemeler
12. Hafta
Küresel Geometrilerin Tanımlanması
13. Hafta
Schwarzschild Metriği ve Black Hole Çözümlemesi
14. Hafta
Kerr Geometrisi, Friedmann–Robertson–Walker Geometrisi, Gravitasyonel Dalga Kavramını anlamak
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Kısa sınav(lar)
3
10
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
3
10
Derse Devam / Katılım
10
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Temel amacımız öğrenciyi Genel Relativite gibi muazzam bir kuramın sahiline getirerek manzaranın nasıl bir okyanus olduğunu hissetirebilmektir
ÖÇ-2
Genel Relativite ve Matematiğin nasıl içiçe girmiş iki dost olduğunu gösterebilmek ve Riemann Geometrisini bir nebze olsun duyurabilmektir
ÖÇ-3
Einstein Denklemlerini çözmeye başlamadan önce bu denklemlerin temel yapısını canlandırmaktır
ÖÇ-4
Programa bakılınca amacın kozmolojiye ilerlemek yerine kuramın, bugün çok önem verilen, Parçacık Fiziği ile ilişkilendirilmek istendiği açıkca görülecektir
ÖÇ-5
Sonuç olarak, matematik ayrıntılar zamanla unutulsa da bu dersin, yaşının ilerlediği yıllarda, okuyana çok temel bir evren kavramı dolayısıyla bir yaşam felsefesi kazandırmak istediği kolaylıkla görülecektir. Aradan geçen yaklaşık 100 seneye ve defalarca denemelere karşın hala bu felsefenin insanoğlunu yanılttığı görülememiştir
Program Çıktıları
PÇ-1
Fizik bilgi ve deneyimini genişleterek fiziksel kavramları derinden anlama becerisini kazanmak
PÇ-2
Disiplinler arası ilişkileri kavrayarak yorumlayabilmek ve sentez yapabilmek
PÇ-3
Alan bilgisini diğer çalışma gruplarına yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilmek
PÇ-4
Farklı veri tabanları ve kaynakları kullanarak uzmanlık alanındaki problemleri tanımlayabilmek ve değerlendirebilmek
PÇ-5
Uzmanlaşma alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bilişim teknolojilerinden faydalanarak kullanabilmek
PÇ-6
Fizik biliminin temellerini ileri düzeyde kavramak ve problem çözme yetisini kazanmak
PÇ-7
Bilim etiğine uygun hareket etmeyi benimsemek
PÇ-8
En az bir yabancı dilde bilimsel okuma ve yazma yetisini kazanmak
PÇ-9
Uzmanlık alanındaki gelişmeleri kapsamlı literatür taramaları yaparak izleyebilmek
PÇ-10
Bağımsız karar alabilme ve yaratıcılık becerilerini geliştirebilmek