Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Bilgisayar Mühendisliği
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.

Bilgisayar Mühendisliği Programı Ana Sayfası / Program Ders Planı / İnsan Bilgisayar Etkileşimi (Ders bu dönem açılmayacktır.)

İnsan Bilgisayar Etkileşimi (Ders bu dönem açılmayacktır.)

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
CSE0551 İnsan Bilgisayar Etkileşimi (Ders bu dönem açılmayacktır.) 3/0/0 SA Türkçe 9
Dersin Amacı
İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (İBE), kullanışlılık çalışması ve pratiğidir. Bilgi teknolojisinin kullanışlılığı (kullanıcı dostu veya kullanımı kolay) ve daha kullanıcı merkezli tasarım süreçlerinin geliştirilmesi İBE'nin odaklandığı bir alandır. İBE tabanlı teoriler, prensipler ve metotların anlaşılmasına dönük bir ses, kendi ve kendi kuruluşun çalışma uygulamaları için teknolojik destek belirleyen konularda kritik karar vermede bu nedenle oldukça önemli olacaktır. Ayrıca, İBE multidisipliner bir uzamnlık alanı içinde insan ve bilgi teknolojisinin sosyal yönleri ile ilgilenenler için bir kariyer yolu sunmaktadır. Aynı zamanda bu derste öğrenciler Quest Atlantist, Sim City, Second Life ve Avatar gibi sanal oyun dünyasındaki arayüzleri tasarlamak, uygulamak ve değerlendirmek için hem bireysel hem de takım projelerinde çalışacaklardır.
Ön Koşullar YOK
Eş Koşullar YOK
Özel Koşullar YOK
Öğretim Üyeleri Prof.Dr. Servet BAYRAM
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri -
Görüşme Saatleri ve Yeri -
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım ve Tartışma
Temel Kaynaklar J. M. Carroll, “Human - Computer Interaction in the New Millennium, 752 pages, Addison-Wesley, 2002, ISBN: 978-0201704471
Diğer Kaynaklar J. Preece, Y. Rogers, H. Sharp, D. Benyon, S. Holland, T. Carey, “Human-Computer Interaction: Concepts And Design”, 816 pages, Addison-Wesley, 1994, ISBN: 978-0201627695

Y. Rogers, H. Sharp, J. Preece, "Interaction Design: Beyond Human - Computer Interaction, 3rd Edition", 602 pages, Wiley, 2011, ISBN: 978-0470665763
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta İBE Bilgisinin Etkin ve Yeniden Kullanımı (Bölüm 1); Etkileşim Sitemleri İçin Makroteori (Bölüm 2); İBE'nin Bileşenleri Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
2. Hafta İBE'nin Bilişsel Çerçevesi; MoRAS'ta Tasarım (Bölüm 3); Yayılmış Biliş (Bölüm 4); Karmaşık Bilgisayar Sistemlerinin Stratejik Kullanımı (Bölüm 5); Kullanışlılık Lab. Örnek Çalışmaları: Göz İzleme (SMI / Tobii ve Noldus Gözlemi) Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
3. Hafta Etkileşim Stilleri; Kullanıcı Arayüzü Değerlendirmesi (Bölüm 6); Kullanışılık Lab Çalışmaları: Göz İzleme Örnekleri; Sanal Dünya Oyun Örnekleri (Re-mission, River City, Arden, Avatar, SMILE) Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
4. Hafta Etkileşim Tasarımı; Küresel Bilgi Tabanlı Ekonomide İBE (Bölüm 7); İBE için Referans Görev Gündemi (Bölüm 8); Sanal Dünya Oyunu Örneği: SimCity Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
5. Hafta İBE'nin Olgunlaşması (Bölüm 9); Kullanıcı Arayüz Yazılım Araçlarının Dünü, Bugünü ve Geleceği (Bölüm 10); Sanal Dünya Oyunu Örneği: SimCity Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
6. Hafta Yaratıcılık Oluşturma (Bölüm 11); Etkileşim Alanları (Bölüm 12); Sanal Dünya Oyunu Örnekleri: SimCity ve Quest Atlantis Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
7. Hafta Vize Sınavı Yazılı Sınav
8. Hafta Grup Desteği İçin Bilgisayar Aracılı İletişimler (Bölüm 13); CSCW Fikri Yarışması (Bölüm 14); Sanal Dünya Oyunu Örneği: Quest Atlantis Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
9. Hafta Sosyal Yarısaydamlık (Bölüm 15); Bireysel İnsan Zihnini Aşma (Bölüm 16); İşbirliğinin Geliştirilmesi (Bölüm 17); Uzaklık Konuları (Bölüm 18); Sanal Dünya Oyunu Örneği: Quest Atlantis Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
10. Hafta Medya ve Enformasyon (Bölüm 19, 20); Değerlendirme Konuları. Sanal Dünya Oyunu Örnekleri: Quest Atlantis ve Second Life Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
11. Hafta Medya ve Enformasyon (Bölüm 21, 22); Entegre Bilgi İşlem ve Gerçek Ortamlar (Bölüm 23, 24); Sanal Dünya Oyunu Örneği: Second Life Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
12. Hafta Her Yerde Olan Sayısal Hesaplama; Situated Computing ve Roomware (Bölüm 25, 26); İBE ve Toplum: Öğrenci Merkezli Tasarım; İBE Gerçek Dünya İle Tanışıyor (Bölüm 27, 28, 29); Sanal Dünya Oyunu Örneği: Second Life Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
13. Hafta Öğrenci Proje Sunumları Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
14. Hafta Öğrenci Proje Sunumları; Genel Gözden Geçirme ve Değerlendirme Sözlü Anlatım, Vaka Analizi ve Proje
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 30
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 25
Derse Devam / Katılım 1 5
Final 1 40


ÖÇ-1Kullanıcı arayüzleri tasarlamak için insan bilgi süreçlerinin ve uygulamalarının bilgilerini kazanırlar
ÖÇ-2Sanayideki bu prensipleri ve pratikleri uygulamak, bu alanda daha fazla eğitim ve araştırmaya devam etmek için yeterli altyapıya sahip olurlar
ÖÇ-3Belirli bir bilgisayar uygulama için hedef kullanıcıları, fonksiyonel ve arayüz gereksinimlerini oluşturur
ÖÇ-4Kullanıcı arayüzü tasarım ilkelerini tanımlar, açıklar ve onları bir arayüze uygular
ÖÇ-5Hızlı prototipleme yöntemleri kullanarak süratli ve basit arayüz tasarımları geliştirir
ÖÇ-6Kullanışlılık denetleme ve kullanıcı modelleri ile kulalnıcı arayüz tasarımlarını değerlendirir
ÖÇ-7Kullanıcı çalışmaları geliştirir ve kullanıcılar, görevler ve arayüz tasarımları hakkında bilgi toplamak için çalışma verilerini analiz eder.
ÖÇ-8Spesifik amaçlar için uygun İBE metorları seçer ve seçimini doğruluğunu kanıtlar
ÖÇ-9İBE araştırma sahasındaki bazı güncel konuları tanımlar
Program Çıktıları
PÇ-1lisans ve lisansüstü mühendislik ve diğer disiplinlerden edinilen bilgiyi belirleme, ifade etme ve uzmanlık alanında ileri seviye bilgi gerektiren yeni ve karmaşık bilgisayar mühendisliği problemlerini çözme becerisi
PÇ-2bilgisayar mühendisliğinin en az iki alt-disiplininde ileri konularda bilgi
PÇ-3uzmanlık alanındaki yeni bilgiyi anlama ve birleştirme becerisi
PÇ-4çoklu bağlamlarda ileri teknik bilgileri uygulama becerisi
PÇ-5 hayat boyu öğrenmenin önemini kavrama ve hayat boyu öğrenmeyi uygulama becerisi
PÇ-6uzmanlık alanındaki önemli bir konuda düzenli ve sistematik çalışma planlama ve uygulama becerisi
PÇ-7teknik materyalleri kabul gören standartlara uygun yazılmış resmi raporlar ile nakletme becerisi
PÇ-8varolan literatürü analiz etme ve kullanma becerisi
PÇ-9etkin sözlü komünikasyon becerisi
PÇ-10bilgisayar mühendisliği alanındaki gelişmelere ayak uydurma becerisi
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10
ÖÇ 1          
ÖÇ 2          
ÖÇ 3          
ÖÇ 4          
ÖÇ 5          
ÖÇ 6          
ÖÇ 7          
ÖÇ 8          
ÖÇ 9