Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MEKAN-MİMARİ KAVRAMLAR

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMD0126 MEKAN-MİMARİ KAVRAMLAR 3/0/0 SA TÜRKÇE 7
Dersin Amacı
Ders kapsamında belirlenecek mimari tasarım alanındaki farklı kavramların metin - bina üzerinden okumalar yaparak tartışılması amaçlanmıştır. 
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri DOÇ. DR. YASEMİN ERKAN YAZICI
Asistanlar -
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe 9.00-12.00
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma 13.00-14.00
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Anlatım, tartışma, sunum
Temel Kaynaklar
“Mimarlıkta Tasarım Bilgisi”, Prof. Dr. Erdem Aksoy, Hatipoğlu Yayınevi, 1987 “Tasarlama Düşünme Biçimlendirme”, Doç. Dr. Türkan Ulusu Uraz, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1993. “Bina Tasarımının Temel İlkeleri”, Prof. Dr. Mete Ünügür, İTÜ Mimarlık Fakültesi Yayını, 1989. “Mimarlık Kavramları”, Prof. Dr. Doğan Kuban, YEM Yayınevi, 1992. “Mimarlık Sözlüğü”, YEM Yayınevi, 1975. “Mimari Akımlar I”, YEM Yayınevi, İstanbul, 1996. “Mimari Akımlar II”, YEM Yayınevi, İstanbul, 1996. “Mimarlıkta Karmaşıklık ve Çelişki”, Robert Venturi, Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları, 1991. “Mimarlık Kavramları ve Tasarım Süreci”, Sencer Ayhan, Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayınları, İzmir, 1985. “Mimarlıkta Tasarım, İletim ve Denetim”, Erdem Aksoy, KTÜ Yayınları, İstanbul, 1975. “Biçimlendirme”, Erdem Aksoy, KTÜ Yayınları, İstanbul, 1975. “Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen”, Francis D.K. Ching, Yapı Yayın, 2004. Berger, J., (1986), Görme Biçimleri (çev.Y. Salman), Metis yayınları, İstanbul. Braudel, F., Akdeniz: Kültür ve Mekan, Metis Yayınları, 1990, İstanbul. Pallasmaa, J. (2005), The Eyes of the Skin. Architecture and the Senses. John Wiley: New York. Rapoport, A. (2004), Kültür, Mimarlık, Tasarım, YEM Yayınevi, İstanbul. Schulz, C. N. (1980), Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York. Van Berkel, B., Bos, C. (2002), 'Diagrams, Interactive Instruments in Operation', This is Not Architecture: Media Constructions, (ed.) Kester Rattenbury, Routledge, NY, pp. 99-109 Wigley, M., (1997), The Architecture of Deconstruction Derrida’s Haunt, MIT Press, Cambridge Yürekli, F., 1983, Mimari Tasarımda BELİRSİZLİK, Esneklik, Uyabilirlik İhtiyacının Kaynakları Üzerine bir araştırma, İ.T.Ü., Baskı Atölyesi, İstanbul. Zumthor, P., Thinking Architecture, Birkhauser.

 

Diğer Kaynaklar

Avcıoğlu, G. (2001). Mimarlık Üzerine Notlar. XXI Dergisi, 7, 104-109.

Bergson, H. (2007; © 1939). Madde ve Bellek, Tasarımın İmgeleri Ayıklamasına Dair: Bedenin İşlevi. Ankara: Dost Kitabevi.

Bilgin, N. (1996). İnsan İlişkileri ve Kimlik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.

Bingöl, Ö. (2007). Mimarlıkta tip kavramı ve tipoloji. (Doktora tezi). T.C. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Ekinci, B. (2005). Doğayı Saran Konutlar (Can Çinici ile Birlikte). XXI Dergisi, 36, 64-67.

Ekinci, B. (2008a). Açık Koridorlarda Yaşam. XXI Dergisi, 69, 70-73.

Günal, B. (2006). İnsan-mekan iletişim modeli bağlamında konutta psiko-sosyal kalitenin irdelenmesi. (Doktora tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Güvenç, B. (1979). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.

Hasgül, E. & Özsoy, A. (2016). Konut tasarımında esnekliğin farklı konut tipolojileri üzerinden tartışılması. Tasarım+Kuram Dergisi, 22, 69-79.

İlhan, C. (2008). Tüketici odaklı konut arzında esneklik ve yalınlık yaklaşımları. (Doktora tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

 

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi Açıklama ve tanışma
2. Hafta Sempozyum Sempozyum
3. Hafta Mimari Tasarımda Işık-Gölge Etkisi Konu ile ilgili seçilen makalenin okunması, tartışılması. Konu ile ilgili sunum.
4. Hafta Konu ile ilgili özet-strüktür teslimi (1) Çalışmanın amacı, kapsamı, yöntemi, araştırma sorusu (varsa hipotez) ve olası sonuçları içeren özet. Minimum 200-300 kelime olmalı. Olası makalenin başlığı ve strüktürüne de karar verilmeli.
5. Hafta Mimari Tasarımda Duyum ve Algı Konu ile ilgili seçilen makalenin okunması, tartışılması. Konu ile ilgili sunum.
6. Hafta Konu ile ilgili özet-strüktür teslimi (2) Çalışmanın amacı, kapsamı, yöntemi, araştırma sorusu (varsa hipotez) ve olası sonuçları içeren özet. Minimum 200-300 kelime olmalı. Olası makalenin başlığı ve strüktürüne de karar verilmeli.
7. Hafta Kentte Mekansal Ayrışmaya Neden Olan “Sınır”(lar)…Sınırın İki Yüzü Konu ile ilgili seçilen makalenin okunması, tartışılması. Konu ile ilgili sunum.
8. Hafta Konu ile ilgili özet-strüktür teslimi (3) Çalışmanın amacı, kapsamı, yöntemi, araştırma sorusu (varsa hipotez) ve olası sonuçları içeren özet. Minimum 200-300 kelime olmalı. Olası makalenin başlığı ve strüktürüne de karar verilmeli.
9. Hafta Film Okumak Konu ile ilgili seçilen makalenin okunması, tartışılması. Konu ile ilgili sunum.
10. Hafta Konu ile ilgili özet-strüktür teslimi (4) Çalışmanın amacı, kapsamı, yöntemi, araştırma sorusu (varsa hipotez) ve olası sonuçları içeren özet. Minimum 200-300 kelime olmalı. Olası makalenin başlığı ve strüktürüne de karar verilmeli.
11. Hafta Sunum ve tartışma Teslim edilen 4 özetten birinin makale yazımı için seçilmesi. Seçilen başlık, özet, araştırma sorusu ve/veya hipotez ve strüktürün yeniden düzenlenmesi. Kaynakçanın oluşturulması.
12. Hafta Sunum ve tartışma Kaynak okumaları, makale için çıkarımlar
13. Hafta Sunum ve tartışma Makale formatında sunum
14. Hafta *Final ödevi ile ilgili deneme teslimi teslim
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 4 40
Final 1 60


ÖÇ-1I. Mimari tasarım alanındaki güncel kavramlar hakkında bilgi edinme. (BİLGİ)
ÖÇ-2II. Elde ettiği bilgilere eleştirel gözle bakabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
ÖÇ-3III. Araştırmasını yeni bir yöntem geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma. (BECERİ)
ÖÇ-4IV. Araştırmasını bireysel ve/veya grup olarak tamamlama yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
ÖÇ-5V. Hazırladığı bir akademik çalışmayı gerekli araçları kullanarak sunma yetkinliğine sahip olma. (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi edinme ve kavrama
PÇ-2Mimarlık alanında araştırma ve yayın yapma bağlamında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi edinme ve kavrama
PÇ-3Mimarlık alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi edinme ve kavrama
PÇ-4Mimarlık alanında araştırma ve/veya inovasyona yönelik olarak problem tanımlama, önemli problemleri çözme ve varolan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletme ve yeniden tanımlama için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olma
PÇ-5Mimarlık alanında öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahip olma
PÇ-6Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-7Mimarlık alanında araştırma, akademik bağlamda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyma
PÇ-8Mimarlık alanında geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verip ve hareket edebilme
PÇ-9Mimarlık alanında doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterebilme
PÇ-10Mimarlık alanında yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyabilme; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrama
PÇ-11Mimarlık alanında araştırma yaparken en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme,
PÇ-12Mimarlık alanında özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunma
PÇ-13Mimarlık alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterebilme
PÇ-14Mimarlık alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme
PÇ-15Mimarlık alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapma
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5