Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


MİMARLIK TARTIŞMALARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
MIMD0127 MİMARLIK TARTIŞMALARI 3/0/0 SA TÜRKÇE 7
Dersin Amacı

Ders kapsamında mimarlık teorisine ilişkin altyapının kurulmasına yönelik ilgili temel okumalar yapılması ve güncel mimarlık tartışma ortamının bağlamının anlaşılması hedeflenmektedir.

Öğrenciler tarafından hazırlanan çalışmaların geliştirilerek okuma metinleri ile bağlantılarının kurulması dersin temel kurgusunu oluşturur.

Ön Koşullar XXX Ders Adı...
Eş Koşullar XXX Ders Adı...
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri DOÇ. DR. ASİYE AKGÜN GÜLTEKİN
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Pazartesi, 13:00-15:45, 3.Kat B2
Görüşme Saatleri ve Yeri Randevu ile
Öğretim Yöntem ve Teknikleri

Mimarlık teorileri üzerine güncel okuma metinlerinin tartışılarak yorumlanması, interdisipliner çalışmalar ile mimarlık pratiği arasında ilişkilerin kurulması

Öğrenciler tarafından hazırlanan çalışmaların geliştirilerek okuma metinleri ile bağlantılarının kurulması

Temel Kaynaklar -

 

Allen, S., (1999), 'Field Conditions', Points+Lines: Diagrams and Projects for the City, Princeton Architectural Press, NY, pp. 90-103.

Auge, M. (1997), Yerlerden Yerolmayanlara, Yer Olmayanlar, Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş, Kesit Yayıncılık.

Banham, R. (2009). Los Angeles: The Architecture of Four Ecologies. University of California Press.

Berger, J., (1986), Görme Biçimleri (çev.Y. Salman), Metis yayınları, İstanbul.

Benjamin, W., (1975) Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapısı, Pasajlar (çev. A. Cemal), Yapı Kredi Yayınları, 1992, s.45-76, Istanbul.

Braidotti, R. (2011). Nomadic Theory: The Portable Rosi Braidotti, Columbia University Press.

Bürger, P. (2017). Avangard Kuramı. İletişim Yayınevi.

De Landa, M. (2019). Çizgisel Olmayan Tarih. Metis Yayınları.

Deleuze, G., (1993), “The Fold – Leibniz and the Baroque, The Pleats of Matter”, AD, 3/4:17-21

Eisenman, P., (1992), “Visions' unfolding: architecture in the age of electronic media”, Domus, 734:17-24.

Eisenman, P., (1986), “Moving arrows, Eros and Other Errors”, AA files, 12:76-84

Foucault, M., (2006), Kelimeler ve Şeyler, İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul.

Foster, H. (2015). Tasarım ve Suç. İletişim Yayınları.

Frampton, K. (1983). “Towards a Critical Regionalism: Six points for an architecture of resistance” in The Anti-Aesthetic. Seattle: Bay Press.

Hall, S. (2005). “Cultural Studies and its Theoretical Legacies” in Stuart Hall: Critical Dialogues in Cultural Studies, ed. David Morley and Kuan-Hsing Chen. London: Routledge.

Harraway, D. (2006). Siborg Manifestosu. Agora Kitaplığı.

Hays, M. (2009). Architecture's Desire: Reading the Late Avant-Garde. MIT Press.

Koolhaas, R. (1997). Delirious New York: A Retroactive Manifesto for Manhattan. The Monacelli Press.

Koolhaas, R., (ed.) (2004), Content, Tashen, Köln.

Latour, B. (2005).Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford University Press.

Pallasmaa, J. (2005), The Eyes of the Skin. Architecture and the Senses. John Wiley: New York.

Rendell,J., Penner, B., Borden, I. (ed.) (2003). Gender Space in Architecture An Interdisciplinary Introduction. Routledge.

Schulz, C. N. (1980), Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture Rizzoli, New York.

Somol, R., (1993), “Accidents Will Happen”, 73-77, Re: Working Eisenman, A. Betella (Derl.), Academy Group Ltd., Londra.

Sykes, A. K. (ed.) (2010). Constructing A New Agenda Architectural Theory 1993-2009. Princeton Press.

Tafuri, M.(1978). The Sphere and The Labyrinth Avant-Gardes and Architecture from Piranesi to the 1970s. MIT Press.

Tschumi, B., (1994), Manhattan Transcripts, Academy Editions, London.

Van Berkel, B., Bos, C. (2002), 'Diagrams, Interactive Instruments in Operation', This is Not Architecture: Media Constructions, (ed.) Kester Rattenbury, Routledge, NY, pp. 99-109

Vidler, A. (1994).The Architectural Uncanny: Essays in the Modern Unhomely. MIT Press.

Vidler, A. (2008). Histories of the Immediate Present: Inventing Architectural Modernism. MIT Press.

Wigley, M., (1997), The Architecture of Deconstruction Derrida’s Haunt, MIT Press, Cambridge

 

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Derse genel giriş
2. Hafta Mimari Eğrisellik Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
3. Hafta Tarih/teori Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
4. Hafta Spekülatif Mimarlık Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
5. Hafta Üretimler I Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
6. Hafta Yer/özne Kent Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
7. Hafta Temsil/diyagram Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
8. Hafta Yeni Materyalizm Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
9. Hafta Üretimler II Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
10. Hafta Faillik/Aktör Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
11. Hafta Makale Konu Önerileri/Kavram Haritası Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
12. Hafta Makale Strüktürünün Oluşturulması Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
13. Hafta Makale Sunumları Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
14. Hafta Makale Sunumları Sözlü anlatım, makale-kitap okuma, tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 2 30
Final 1 70


ÖÇ-1Mimari tasarım alanındaki güncel kavramlar hakkında bilgi edinme. (BİLGİ)
ÖÇ-2Elde ettiği bilgilere eleştirel gözle bakabilme becerisine sahip olma
ÖÇ-3Araştırmasını yeni bir yöntem geliştirerek ortaya koyabilme becerisine sahip olma.
ÖÇ-4Araştırmasını bireysel ve/veya grup olarak tamamlama yetkinliğine sahip olma
ÖÇ-5Hazırladığı bir akademik çalışmayı gerekli araçları kullanarak sunma yetkinliğine sahip olma
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi edinme ve kavrama
PÇ-2Mimarlık alanında araştırma ve yayın yapma bağlamında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi edinme ve kavrama
PÇ-3Mimarlık alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi edinme ve kavrama
PÇ-4Mimarlık alanında araştırma ve/veya inovasyona yönelik olarak problem tanımlama, önemli problemleri çözme ve varolan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletme ve yeniden tanımlama için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olma
PÇ-5Mimarlık alanında öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahip olma
PÇ-6Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-7Mimarlık alanında araştırma, akademik bağlamda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyma
PÇ-8Mimarlık alanında geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verip ve hareket edebilme
PÇ-9Mimarlık alanında doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterebilme
PÇ-10Mimarlık alanında yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyabilme; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrama
PÇ-11Mimarlık alanında araştırma yaparken en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme,
PÇ-12Mimarlık alanında özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunma
PÇ-13Mimarlık alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterebilme
PÇ-14Mimarlık alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme
PÇ-15Mimarlık alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapma
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5