Günümüzde, enerji kaynaklarının daha akılcı biçimde kullanılması ve enerji giderlerinin azaltılması bina tasarımında göz önünde bulundurulması gereken en önemli konulardan bir tanesidir. Binalarda yapma aydınlatma enerjisi tüketimini minimize etmek, ancak tasarım aşamasında verilecek kararlarla olanaklı olmaktadır. Dersin amacı, yüksek lisans düzeyinde edinilmiş olan bilgilere sahip mimar ve mühendisleri aydınlatma enerjisi yönetimi konusunda bilgilendirmek ve bu konuda geliştirilmiş yöntemleri tanıtarak uygulama alanına aktarılmasını sağlamaktır.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
PROF. DR. ESRA BOSTANCIOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Teorik bilgi aktarımı, Öğrenci sunumları ve Sınav
Temel Kaynaklar
1.IESNA, Lighting Handbook, Reference&Application,2000, New York,IES of North America
2.IESNA,Standard Practice Subcommittee of the Office Lighting Committee,1993,American National Standard Practice for Office Lighting, ANSI,IESNA,RP-1-1993,New York,IES of North America
3.The IES Recommended Practice for Lighting Merchandising Areas, IES LEM-3-1985(2000).
4.IES, Design Consideration for Effective Building Lighting Energy Utilization, IES LEM-3-1987.
5.ASHRAE,1999,Energy Efficient Design of New Buildings Except New Low-rice Residential Buildings, ASHRAE/IESNA 90.1999, Atlanta.
6.IESNA,1991, Lighting Economics: An Intermediate Approach to Economics as Applied to the Lighting Practice, IES ED 50.9, New York.
7.IES Energy Management Committee,1987, IES Design Considerations for Effective Building Lighting Energy Utilization, IES LEM-3-1987, New York.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş
Teorik Bilgi Aktarımı
2. Hafta
Aydınlatma sistemlerine genel bakış
Teorik Bilgi Aktarımı
3. Hafta
Enerji kaynaklarının akılcı biçimde kullanılması ve enerji giderlerinin azaltılması
Teorik Bilgi Aktarımı
4. Hafta
Enerji tüketiminin minimize edilmesinde etkili olan değişkenler
Teorik Bilgi Aktarımı
5. Hafta
Gün ışığına duyarlı sistemler ve otomatik kontrol sistemlerinin enerji yönetimindeki rolleri
Teorik Bilgi Aktarımı
6. Hafta
Gün ışığına duyarlı sistemler ve otomatik kontrol sistemlerinin enerji yönetimindeki rolleri
Teorik Bilgi Aktarımı
7. Hafta
Aydınlatma enerjisi ve enerji yönetimi konularına ilişkin ulusal ve uluslararası yönetmelikler ve standartları
Teorik Bilgi Aktarımı
8. Hafta
Aydınlatma enerjisi ve enerji yönetimi konularına ilişkin ulusal ve uluslararası yönetmelikler ve standartları
Teorik Bilgi Aktarımı
9. Hafta
Aydınlatma sistemlerinin, enerji yönetimi açısından diğer alt sistemlerle entegrasyonu
Teorik Bilgi Aktarımı
10. Hafta
Aydınlatma sistemlerinin, enerji yönetimi açısından diğer alt sistemlerle entegrasyonu
Teorik Bilgi Aktarımı
11. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum
12. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum
13. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum
14. Hafta
Final Teslimi
Teslim
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
30
Projeler
1
30
Final
1
40
ÖÇ-1
Enerji yönetimi ve aydınlatma enerjisi yönetimi konularını kavrayabilme ve bu konuda geliştirilmiş yöntemleri uygulamaya aktarabilme.
ÖÇ-2
Enerji kaynaklarının akılcı biçimde kullanılması ve enerji giderlerinin azaltılması konularında bilgi sahibi olma ve bu doğrultuda binalar tasarlayabilme.
ÖÇ-3
Enerji tüketiminin minimize edilmesinde etkili olan değişkenleri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme.
ÖÇ-4
Günışığına duyarlı sistemler ve otomatik kontrol sistemlerinin enerji yönetimindeki rollerinin değerlendirmesini yapabilme.
ÖÇ-5
Aydınlatma enerjisi ve enerji yönetimi konularına ilişkin ulusal ve uluslararası yönetmelikler ve standartların analizini ve sentezini yapabilme.
ÖÇ-6
Aydınlatma sistemlerinin, enerji yönetimi açısından diğer alt sistemlerle entegrasyonunu sağlayabilme ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesine liderlik edebilme.
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi edinme ve kavrama
PÇ-2
Mimarlık alanında araştırma ve yayın yapma bağlamında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi edinme ve kavrama
PÇ-3
Mimarlık alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi edinme ve kavrama
PÇ-4
Mimarlık alanında araştırma ve/veya inovasyona yönelik olarak problem tanımlama, önemli problemleri çözme ve varolan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletme ve yeniden tanımlama için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olma
PÇ-5
Mimarlık alanında öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahip olma
PÇ-6
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-7
Mimarlık alanında araştırma, akademik bağlamda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyma
PÇ-8
Mimarlık alanında geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verip ve hareket edebilme
PÇ-9
Mimarlık alanında doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterebilme
PÇ-10
Mimarlık alanında yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyabilme; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrama
PÇ-11
Mimarlık alanında araştırma yaparken en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme,
PÇ-12
Mimarlık alanında özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunma
PÇ-13
Mimarlık alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterebilme
PÇ-14
Mimarlık alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme
PÇ-15
Mimarlık alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapma