Isıtmada kulanılan enerji kaynaklarına duyulan ihtiyaca karşın bu kaynakların maliyetlerinin artması ve yarattığı çevre kirliliği nedeni ile çevreyi kirletmeyen ve maliyeti minimum olan güneş enerjisinin ısıtıcı etkisinin yapılarda kullanımı ve ısıtma enerjisi harcamalarını minimize eden yapıların ve yapı bileşenlerinin tasarlanması gerekli olmaktadır. Dolayısı ile bu tür yapıların tasarlanabilmesi için tasarım aşamasında yapılması gereken hesaplamaların öğrencilere aktarılması zorunludur.
Ön Koşullar
Eş Koşullar
Özel Koşullar
Öğretim Üyeleri
PROF. DR. ESRA BOSTANCIOĞLU
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Görüşme Saatleri ve Yeri
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Teorik bilgi aktarımı, Öğrenci sunumu ve sınav
Temel Kaynaklar
1.S. Yannas, Solar Energy and Housing Design, Department of trade and Industry by Architectural Association Publication, London, 1994.
2.Home Plans for Solar Living, B. Beckstrom, H. Farmington, Home Planners, 1989.
3.S. Yannas, Passive and Low Energy Architecture, Pergamon Press, 1987.
4.S. Sodha, N.K. Bansal, A. Kumar, Solar Passive Building, Pergamon Press, 1985.
5.Kılıç, A. Öztürk, Güneş Enerjisi, İstanbul, 1983.
6.Berköz, E. Güneş Işınımı ve Yapı Dizaynı, Profesörlük tezi, İ.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, 1983.
7.Palz, T.C., Steemers, Solar Houses in Europe, Pergamon International Library, 1981.
8.Isıtma Enerjisi Tasarrufu Açısından Bina Kabuğu Isı Yalıtım Değerinin Bina Formuna Bağlı Olarak Belirlenmesi. Proje no:985, Prof. Dr. Zerrin Yılmaz, Doç. Dr. Gül Koçlar Oral, Araş. Gör. Gülten Manioğlu.
Diğer Kaynaklar
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş
Teorik Bilgi Aktarımı
2. Hafta
Çevreyi kirletmeyen ve maliyeti minimum olan güneş enerjisinin yapılarda kullanabilmesi
Teorik Bilgi Aktarımı
3. Hafta
Çevreyi kirletmeyen ve maliyeti minimum olan güneş enerjisinin yapılarda kullanabilmesi
Teorik Bilgi Aktarımı
4. Hafta
Isıtma enerjisi harcamalarını minimize eden yapılar ve yapı bileşenleri
Teorik Bilgi Aktarımı
5. Hafta
Isıtma enerjisi harcamalarını minimize eden yapılar ve yapı bileşenleri
Teorik Bilgi Aktarımı
6. Hafta
Güneş enerjisinin ısıtıcı etkisinden yarar sağlayan yapıya ilişkin dizayn parametreleri
Teorik Bilgi Aktarımı
7. Hafta
Güneş enerjisinin ısıtıcı etkisinden yarar sağlayan yapıya ilişkin dizayn parametreleri
Teorik Bilgi Aktarımı
8. Hafta
Yapının enerji maliyetlerini hesabı ve değerlendirmesi
Teorik Bilgi Aktarımı
9. Hafta
Güneş evi türlerini örnekleri ve tasarım ilkeleri
Teorik Bilgi Aktarımı
10. Hafta
Güneş evi türlerini örnekleri ve tasarım ilkeleri
Teorik Bilgi Aktarımı
11. Hafta
Ulusal ve uluslararası yönetmelikler ve standartlar
Teorik Bilgi Aktarımı
12. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum
13. Hafta
Öğrenci Sunumları
Sunum
14. Hafta
Final Teslimi
Teslim
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Çevreyi kirletmeyen ve maliyeti minimum olan güneş enerjisini yapılarda kullanabilme.
ÖÇ-2
Isıtma enerjisi harcamalarını minimize eden yapıları ve yapı bileşenlerini tasarlayabilme.
ÖÇ-3
Güneş enerjisinin ısıtıcı etkisinden yarar sağlayan yapıya ilişkin dizayn parametrelerinin optimum değerlerini belirleyebilme.
ÖÇ-4
Yapının enerji maliyetlerini hesaplayabilme ve değerlendirebilme.
ÖÇ-5
Güneş evi türlerini örnekler üzerinden analiz edebilme ve güneş evi dizayn ilkelerini uygulamaya aktarabilme.
ÖÇ-6
Ulusal ve uluslararası yönetmelikler ve standartların analizini ve sentezini yapabilme.
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi edinme ve kavrama
PÇ-2
Mimarlık alanında araştırma ve yayın yapma bağlamında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi edinme ve kavrama
PÇ-3
Mimarlık alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi edinme ve kavrama
PÇ-4
Mimarlık alanında araştırma ve/veya inovasyona yönelik olarak problem tanımlama, önemli problemleri çözme ve varolan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletme ve yeniden tanımlama için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olma
PÇ-5
Mimarlık alanında öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahip olma
PÇ-6
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-7
Mimarlık alanında araştırma, akademik bağlamda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyma
PÇ-8
Mimarlık alanında geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verip ve hareket edebilme
PÇ-9
Mimarlık alanında doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterebilme
PÇ-10
Mimarlık alanında yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyabilme; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrama
PÇ-11
Mimarlık alanında araştırma yaparken en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme,
PÇ-12
Mimarlık alanında özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunma
PÇ-13
Mimarlık alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterebilme
PÇ-14
Mimarlık alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme
PÇ-15
Mimarlık alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapma