Bu ders kapsamında farklı felsefi görüşlere temellenen algılama kuramları tanıtılarak mimarlık ve yapısal çevre açısından irdelenmektedir.
Mimari çevrenn değerlendirilmesi bağlamında ele alınan çevresel algı ve çevresel biliş kavramları, bu konuda üretilmiş olan bilgilerin araştırılması, değerlendirilmesi ve yorumlanmasıyla öğrenciye tanıtılmaktadır.
Algı ve biliş kaynaklı, psikoloji ve sosyoloji temelli araştırma yöntem ve teknikleri, örnek çalışmalar aracılığıyla iletilmektedir.
Çevrenin agılanmasından ve değerlendirilmesinde bireylerin, belirli parametrelere bağlı olarak farklılaştığını ve bu farklılığın mimarlık eğitimiyle ilişksi vurgulanmaktadır.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Yok
Öğretim Üyeleri
Doç. Dr. Burak Evren Enginöz
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
SALI, 17:00, ONLİNE,CATS
Görüşme Saatleri ve Yeri
SALI, 10:00-12:00, ATAKÖY YERLEŞKESİ, 2C-11
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-bilgi aktarımı, öğrenci sunuşları ve ödevler
Temel Kaynaklar
Lang, J. and et all. (eds.) (1974), Designing for Human Behaviour, Dowden, Hutchison and Ross, Inc., Pennsylvania.
Hooper, K., (1980), Perceptual Aspects of Architecture, Carterette and Freedman (eds.), Handbook of Perception, vol.10., USA.
Zusne, L., (1970), Visual Perception of Form, Academic Press, London.
Gibson, J.J., (1950), The Perception of the Visual World, Boston, Houghton-Mifflin, USA.
Gibson, J.J., (1968), The Senses Considered as Perceptual Systems, George Allen and Unwin Ltd., London.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Giriş, Tanıtım, Ödev Konuları
Bilgi aktarımı
2. Hafta
Algılama / Tanımlar, Kuramlar
Bilgi aktarımı
3. Hafta
Algılama Psikolojisi ve Çevre
Bilgi aktarımı
4. Hafta
Literal Algı / Şematik Algı
Bilgi aktarımı
5. Hafta
Çevresel Algı
Bilgi aktarımı
6. Hafta
Çevresel Biliş ve Değerlendirme
Bilgi aktarımı
7. Hafta
Çevresel Algı Araştırmaları ve Yaklaşımlar
Bilgi aktarımı
8. Hafta
Çevresel Algı Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler
Bilgi aktarımı
9. Hafta
Çevre Algısında Farklılıkların Doğası
Bilgi aktarımı
10. Hafta
Kullanıcı x Mimar Farklılaşması ve Mimarlık Eğitimi
Bilgi aktarımı
11. Hafta
Öğrenci Sunuşları / Tartışma
Sunuş ve Tartışma
12. Hafta
Öğrenci Sunuşları / Tartışma
Sunuş ve Tartışma
13. Hafta
Öğrenci Sunuşları / Tartışma
Sunuş ve Tartışma
14. Hafta
Genel Tartışma
Tartışma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
ÖÇ-1
Farklı algılama kuramları ve bunların temellendiği felsefelere ilişkin bilgi sahibi olma (BİLGİ)
ÖÇ-2
Çevresel algı ve çevresel biliş kavramlarına ilişkin kuramsal bilgiyi mimarlık ve yapısal çevre bağlamında edinme (BİLGİ)
ÖÇ-3
Çevresel algı, biliş ve davranış çalışmaları için geliştirilmiş çevre değerlendirme tekniklerini farklı fiziksel çevreler için yorumlama becerisi kazanma (BECERİ)
ÖÇ-4
Çevresel algı havramları ve mimari çevre arasında analitik bir bağ kurabilme becerisi kazanma (BECERİ)
ÖÇ-5
Çevresel algıdaki farklılıkların ve buna ilişkin yorumların bilgisini yeni mimari çevrelerin tasarlanmasına aktarabilme (YETKİNLİK)
Program Çıktıları
PÇ-1
Mimarlık alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi edinme ve kavrama
PÇ-2
Mimarlık alanında araştırma ve yayın yapma bağlamında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi edinme ve kavrama
PÇ-3
Mimarlık alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi edinme ve kavrama
PÇ-4
Mimarlık alanında araştırma ve/veya inovasyona yönelik olarak problem tanımlama, önemli problemleri çözme ve varolan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletme ve yeniden tanımlama için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olma
PÇ-5
Mimarlık alanında öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahip olma
PÇ-6
Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-7
Mimarlık alanında araştırma, akademik bağlamda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyma
PÇ-8
Mimarlık alanında geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verip ve hareket edebilme
PÇ-9
Mimarlık alanında doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterebilme
PÇ-10
Mimarlık alanında yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyabilme; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrama
PÇ-11
Mimarlık alanında araştırma yaparken en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme,
PÇ-12
Mimarlık alanında özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunma
PÇ-13
Mimarlık alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterebilme
PÇ-14
Mimarlık alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme
PÇ-15
Mimarlık alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapma