Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Mimarlık (Doktora)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
0/0/0 SA
Dersin Amacı
Dünya kentleri arasında özel bir yeri olan İstanbul, son otuz yılda tarihi çevrelerinin bütünlüğünü ve sivil mimarlık örneklerinin çoğunu yitirmesiyle, niteliksiz değişimlere uğramıştır. Derste amaçlanan, İstanbul'un tarihsel gelişimini ve özellikle de, 19.yy.ın ikinci yarısındaki kentsel dönüşümünü, bu dönüşümü hazırlayan nedenler ışığında ele almak, dönemin İstanbul'unu gravür, tarihi fotoğraf, harita vb. görsel malzeme ve yazılı belgelerle tanıtmak ve irdelemektir.
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Gün, XX.XX:XX.XX, XXXX Yerleşkesi XXX nolu derslik
Görüşme Saatleri ve Yeri Öğretim Üyesinin ismi, Gün, XX.XX-XX.XX, xxx Yerleşkesi Ofis no
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Ders görsel malzeme eşliğinde anlatılacak, anlatılan konu üzerinde sorular ve tartışmalarla öğrencinin derse katılımı sağlanacaktır.
Temel Kaynaklar
Akın, N., 19 Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera, İstanbul, 1998.
 
Arel, A., Onsekizinci Yüzyıl İstanbul Mimarisinde Batılılaşma Süreci, İstanbul, 1975.
 
Çelik, Z., The Remaking of Istanbul, Washington, 1986.
 
Denel, S., Batılılaşma Sürecinde İstanbul'da Tasarım ve Dış Mekanlarda Değişim ve Nedenleri, Ankara, 1982.
 
Germaner, S., Z.İnankur, Oryantalizm'in İstanbul'u, İstanbul, 2002.
 
Kuban, D., İstanbul Bir Kent Tarihi, Byzantion, Konstantinopolis, İstanbul, İstanbul, 1996.
 
Müller-Wiener, W., Bizans'tan Osmanlı'ya İstanbul Limanı, İstanbul, 1998.
Diğer Kaynaklar
A Historical Guide to İstanbul. Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul, 1996.
 
Ahşap İstanbul Konut Mimarisinden Örnekler. Çev. A. Akkaya. Suna ve İnan Kıraç Vakfı. İstanbul, 2008.
 
 
Akın, N., “La Fabrique Urbaine et Architecturale de Galata, Quartier Occidental d’Istanbul”,  Multicultural Urban Fabric and Types in South and Eastern Mediterranean (eds.M.Cerasi, A.Petruccioli, A.Sarro, S.Weber), Beyrut, Orient Institute, 2007, s.13-26.
 Akın, N., 19.Yüzyılın İkinci Yarısında Galata ve Pera (Galata and Pera in the Second Half of the 19th Century), Istanbul, Literatür Press, 1998 (first publication); 2002 (second publication); 2011 (third publication).
Alus S., 30 Sene Evvel İstanbul: 1900'lü Yılların Başlarında Şehir Hayatı. Yayına Haz. F. Ilıkan, İletişim Yayınları. İstanbul 2005.
 
Anaqnostopulu, A., Kiutuçkas Y., 19. Yüzyıl İstanbul'unda Gayrimüslimler. Tarih Vakfı Yayınları. İstanbul, 1999.
 
 
 
Birsel, S., Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu. Sel Yayıncılık. İstanbul, 2002.
Carboqnano C., 18. Yüzyılın Sonunda İstanbul. Yayına Hazır. M. S. Eren, çev. E. Özbayoğlu, Eren Yayıncılık. İstanbul Kitapları.
Craford, F. M., 1890'larda İstanbul. Çev. Ş. Türkömer. İş Bankası Kültür Yayınları. İstanbul, 2007.
Ed. Eminoğlu M., 1870 Beyoğlu 2000: Bir Efsanenin Monografisi, Bir Beyoğlu Fotoromanı. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul, 2000.
Fesch, P., Abdülhamid'in Son Günlerinde İstanbul, :ev. E. Üyepazarcı. Pera Yayıncılık. İstanbul, 1999.
 
Freely, J. A Guide to Beyoğlu. Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2006.
 
Kahraman, A., Atikvalide- 4. Heyamola Yayınları, İstanbul 2009.
 
Saner, T., 19. Yüzyıl İstanbul Mimarlığında Oryantalizm. Pera Yayıncılık. İstanbul, 1998.
 
Schiele, R., Wiener W., 19. Yüzyılda İstanbul Hayatı. Apa Ofset Basımevi, İstanbul, 1988.
2. Üsküdar Sempozyumu Bildiriler 12-14 Mart 2004. Üsküdar Belediye Başkanlığı; İstanbul Kitapları, İstanbul, 2007.
 
Türker, O., Antigoni'den Burgaz'a: Küçük Bir Adanın Hikayesi. Sel Yayıncılık, İstanbul, 2007.
 
Yaşar, İ., Adım Adım İstanbul. Nesil Yayınları, İstanbul, 2006.


 
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Dersin içeriği; işlenme biçimi; 19.yüzyıl İstanbul’unu hazırlayan koşullara genel bakış.
2. Hafta 18.yüzyılda İstanbul’da Batılılaşmanın ilk adımları (genel). KAYNAKÇA DAĞITIMI
3. Hafta 19.yüzyıl başında İstanbul’daki kentsel değişimler (genel). ÖDEV DAĞITIMI
4. Hafta 19.yüzyılın ikinci yarısında İstanbul’daki kentsel değişimler (genel).
5. Hafta 19.yüzyıl İstanbul’unda kentsel değişimin semtlere göre irdelenmesi: tarihi yarımada (Eminönü; Sultanahmet; Fener; Balat; Kumkapı).
6. Hafta Galata ve Pera.
7. Hafta Taksim/Ayaspaşa; Talimhane; Harbiye; Nişantaşı; Pangaltı; Şişli.
8. Hafta Üsküdar; Haydarpaşa.
9. Hafta Kadıköy.
10. Hafta Boğaziçi.
11. Hafta Adalar.
12. Hafta Seminer Ödevi sunuşları.
13. Hafta Seminer Ödevi sunuşları.
14. Hafta Seminer Ödevi sunuşları.
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 50
Final 1 50


ÖÇ-1Etkin bir biçimde konuşma, yazma ve okuma yeteneği kazanma.
ÖÇ-219. yüzyılda İstanbul'da kentsel ve mimari dönüşümle ilgili bilgi edinme.
ÖÇ-319. yüzyılda İstanbul'da mimari alanda tarihsel, kültürel ve toplumsal değişimlere ilişkin açık ve doğrudan soru sorabilme ve üretebilme.
ÖÇ-4İstanbul'un farklı bölgeleri ve bu bölgelerin 19. yüzyıldaki tarihsel ve kültürel dönüşümleri arasındaki farklılıkları kavrama.
ÖÇ-5İstanbul'un 19. yüzyıl gravür, harita, görsel ve yazılı malzemelerini analiz etme ve irdeleme/inceleme.
Program Çıktıları
PÇ-1Mimarlık alanındaki bilgiye dikkate değer ve özgün katkıda bulunabilmek için yüksek lisansta kazanılan yetkinlikler temelinde araştırma alanıyla ilgili en son gelişmeleri kapsayan sistematik bilgi edinme ve kavrama
PÇ-2Mimarlık alanında araştırma ve yayın yapma bağlamında iyi uygulamaya ilişkin normların ve standartların temelinde yatan etik ilkeler konusunda gerekli bilgi edinme ve kavrama
PÇ-3Mimarlık alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerdeki en son gelişmelerle ilgili bilgi edinme ve kavrama
PÇ-4Mimarlık alanında araştırma ve/veya inovasyona yönelik olarak problem tanımlama, önemli problemleri çözme ve varolan bilgiyi ya da mesleki pratiği genişletme ve yeniden tanımlama için gerekli, sentez ve değerlendirmeyi de içeren, en ileri düzeyde uzmanlaşmış beceri ve tekniklere sahip olma
PÇ-5Mimarlık alanında öncü nitelikte bir akademik araştırmayı diyalektik olarak yürütme becerisine ve öncü nitelikte bir akademik diyaloga diyalektik sonuçları için girme becerisine sahip olma
PÇ-6Kendi alanında, bireysel ve/veya grup içinde yapılmış bir çalışmayı bir yabancı dilde, gereken bilgisayar programlarını kullanarak sözlü, yazılı ve görsel, sistemli bir biçimde aktarabilme yetkinliğine sahip olma.
PÇ-7Mimarlık alanında araştırma, akademik bağlamda en üst düzeyde yetkinlik: yeni fikirlerin veya süreçlerin geliştirilmesi konusunda dikkate değer bir yetke, inovasyon, bağımsızlık, akademik ve mesleki dürüstlük ve kararlılık ortaya koyma
PÇ-8Mimarlık alanında geniş bir sosyal, kültürel, ekonomik ve tarihsel bağlama ilişkin bilgi ve kavrayışla ilişkilendirerek karar verip ve hareket edebilme
PÇ-9Mimarlık alanında doktora çalışmasında mesleki uygulama camiasının etkinliğini ve profesyonel tasarım anlayışını geliştirebilecek kuramsal arayışlar içinde olduğunu gösterebilme
PÇ-10Mimarlık alanında yeni düşüncelerin geliştirmesi konusundaki kapasitesini ortaya koyabilme; öğrenme süreçleri konusunda üst düzeyde kavrama
PÇ-11Mimarlık alanında araştırma yaparken en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel ve diyalektik bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme,
PÇ-12Mimarlık alanında özgün araştırmaya dayalı, bir bölümü ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayımlanmaya değer, nitelikli bir çalışma geliştirerek alanındaki bilgiye katkıda bulunma
PÇ-13Mimarlık alanıyla ilgili karmaşık sorunlar karşısında karar verme kapasitesiyle operasyonel etkileşim deneyimine sahip olduğunu gösterebilme
PÇ-14Mimarlık alanındaki en ileri düzeye karşılık gelen yeni ve karmaşık düşünceleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyecek, değerlendirme ve sentezleme
PÇ-15Mimarlık alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel, diyalektik analizini, değerlendirmesini ve sentezini yapma
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5