Tasarım kuramı, alışılmış tasarım kaideleri gözetilerek üretilen güncel tasarımlar; elde edilen yeni teknolojik sistemler sayesinde mekan, zaman ve işlevden yana daha esnek ve kolay kullanıma sahip olmuştur. Tasarlanan her ünite kullanıcı için çok amaçlı ve işlevsel olduğu gibi gelecek teknolojik değişimlerde uyum sağlayacak nitelikte yenilenebilir, doğa dostu ve kendi kendini yönlendirebilir niteliktedir. Dersin içeriğinde sürdürülebilir tasarımlar, etkileşimli akıllı sistemler, çok amaçlı ve kullanıldığı mekana göre değerlendirmeler, (fütürist) gelecekçi yapımlar, obje tasarımları ve benzeri uygulamalar, sistemli bir şekilde alt başlıklara ayrılarak ifade edilmektedir.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Derse devam
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Elif Altın
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 13:00 - 15:45 , AK4G08
Görüşme Saatleri ve Yeri
Cuma, 13:00 - 15:45 , AK4G08
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Anlatım, Tartışma, Seminer
Temel Kaynaklar
Rowe, P.G., 1991, Design Thinking, Cambridge, Mass.: MIT Press.
Mallgrave, H.F. ve Goodman, D., 2011, An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present, United Kingdom: Wiley-Blackwell
Leach, N. (ed), 2005, Rethinking Architecture A Reader in Cultural Theory, Newyork: Taylor & Francis.
· Bielefeld,B.,El Khouli, S., 2010, Adım Adım Tasarım Fikirleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi
· Jormakka, K., 2016, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi.
· İnceoğlu, M. Ve İnceoğlu, N., 2004, Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama, İstanbul: Tasarım Yayın Grubu
· Karatani, K., 2014. Metafor Olarak Mimari. çev. Yıldırım, B., İstanbul: Metis Yayınları.
Diğer Kaynaklar
Auge, Marc. Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. Çev. John
Ballantyne, A., 2010. Mimarlar için Deleuze ve Guattari, çev. Öğdül, R., İstanbul: YEM Yayınları.
Casey, E., 1997. The Fate of Place: A Philosophical History. Berkeley: University of California Press.
· Direk, Z. (ed), 2003, Dünyanın Teni Merleau-Ponty Felsefesi Üzerine İncelemeler. İstanbul: Metis Yayınları
· Aydınlı, Semra. «Epistemolojik Açıdan Mekan Yorumu.» Şentürer, Ayşe, Şafak Ural ve Özlem Berber. Mimarlık ve Felsefe. İstanbul: YEM Yayınları, 2004. 40- 51.
· Cansever, Turgut. Osmanlı Şehri. İstanbul: Timaş Yayınları, 2010.
· Casey, Edward. The Fate of Place: A Philosophical History. Berkeley: University of California Press, 1997.
· Heidegger, Martin. Being and Time. Çev. John Macquarrie ve Edward Robinson. Oxford: Blackwell, 2007. —. Poetry, Language, Thought. Trans. Albert Hofstadter. New York: Harper & Row, 1971.
· Phantasy, Image, Counsciousness and Memory (1898-1925). Dü. Rudolf Bernet. Çev. John B. Brough. The Netherlands: Springer, 2005.
· Leach, Neil. «Phenomenology.» Leach, Neil. Rethinking Architecture: A Reader In Cultural Theory. 1997. 78-153.
· Lefebvre, Henri. The Production of Space. Çev. Donald Nicholson-Smith. Malden: Blackwell, 2007.
· Norberg-Schulz, Christian. Existence, Space & Architecture. London: Studio Vista, 1971.
· Norberg-Schulz, Christian. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. London: Academy Editions, 1980.
· Pallasmaa, Juhani. «Hapticity and Time: Notes on a Fragile Architecture.» The Architectural Review May (2000): 78-84.
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Tasarım nedir? Tasarımın oluşturulmasındaki kriterler nelerdir, hangi aşamalardan geçmektedir? – geçmişten günümüze beklenen tasarım sistemlerinin hazırlanmış film fragmanları ve modernist dergilerde sunulmuş görsellerin gösterimi
Anlatım
2. Hafta
Fiziksel çevre ve sürdürülebilirlik- yeşil tasarım başlıklarının tanımlanması ve güncel örneklerinin gösterimi -1
Anlatım-Tartışma
3. Hafta
Fiziksel çevre ve sürdürülebilirlik- yeşil tasarım başlıklarının tanımlanması ve güncel örneklerinin gösterimi -1
Anlatım-Sunum
4. Hafta
Akıllı yüzeyler ve malzemelerinin tanım ve örnekler kapsamında anlatılması
Anlatım-Tartışma
5. Hafta
Nanoteknolojik, su geçirmez ve etkileşimli sistemlerin örnekleriyle anlatılması
Anlatım-Tartışma
6. Hafta
Akıllı ve çok amaçlı tasarımların işlevsel olarak anlatılması, ve örneklerinin gösterilmesi
Seminer-Tartışma
7. Hafta
Sergileme ve Teşhir üniteleri olan stant tasarımlarının anlatılması
seminer -tartışma
8. Hafta
Kısıtlı ve dönüşebilen mekanlar için üretilmekte olan; oturma ve ofis mobilyaları, yatak odaları, mutfak vb. tasarımlarının örneklerinin gösterimi,
Seminer-Tartışma
9. Hafta
ARA SINAV
Teslim
10. Hafta
Mekan tasarımında etkin olan fütüristik sistemler ve mekanı daha işlevsel kılacak ünite tasarımlarının örneklerinin anlatılması
Seminer-Tartışma
11. Hafta
Devingen – yarı hareketli sistem tanımı ve örneklerinin anlatılması
Teslim
12. Hafta
Güncel felaketler ve gelecekte oluşabilecek yaşamsal sıkıntılara dayalı çözüm olarak geliştirilmiş yaşam modülleri, barınak ve kapsül ünitelerin örneklerinin anlatılması
seminer- tartışma
13. Hafta
Aydınlatma üniteleri ve obje tasarımlarının örneklerinin gösterilmesi
Seminer-Tartışma
14. Hafta
Geri dönüşümle var olan kimliği değiştirilen ünite ve obje tasarım örneklerinin gösterimi ve tüm dönemin genel tekrarı
Teslim
15. Hafta
Final Teslimi: Almanak
Görüşme
16. Hafta
Final Teslimi: Almanak
Görüşme
17. Hafta
Final Teslimi: Almanak
Çalışmanın Teslimi
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Derse Devam / Katılım
1
10
Final
1
50
ÖÇ-1
Tasarım süreci, mimari tasarım metodları, mimari tasarım ve teori ilişkilernin analizi
ÖÇ-2
Mimari tasarım metodolojisinin tasarım ve teori ilişkileri bağlamında tarihsel süreçteki gelişimini ortaya koymak
ÖÇ-3
Kuramsal ve kavramsal düşünerek, metine dökme
ÖÇ-4
Tasarım teorisi, toplumsal ve kültür etkileşimini analiz etmek
ÖÇ-5
Mimari Tasarım Sürecine İlişkin Farklı Teorilerin karşılaştırılarak analiz edilmesi
Program Çıktıları
PÇ-1
Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2
Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3
Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4
Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7
Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8
Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9
Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10
Proje /Sanatsal / bilimsel çalışmaların aşamalarını planlayıp yönetir.
PÇ-11
Sanat ve kültür ortamı içinde hedeflerini tanımlar.
PÇ-12
Alanı ile ilgili ve kişisel gelişiminde ulusal ve uluslararası kaynakları belirler.
PÇ-13
Kendi çalışmalarının amacını, değerini ve hedef kitlesi için anlamını tanımlayarak etkin biçimde ifade eder.
PÇ-14
Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-15
Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması konusunda toplumu bilinçlendirme sürecinde yer alır.