Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
İç Mimarlık
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


Tasarım Kuramı

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
İÇMY0105 Tasarım Kuramı 3/0/0 SA Türkçe, İngilizce 6
Dersin Amacı

Tasarım kuramı, alışılmış  tasarım kaideleri gözetilerek üretilen güncel tasarımlar; elde edilen yeni teknolojik sistemler sayesinde mekan, zaman ve işlevden yana daha esnek ve kolay kullanıma sahip olmuştur. Tasarlanan her ünite kullanıcı için çok amaçlı ve işlevsel olduğu gibi gelecek teknolojik değişimlerde uyum sağlayacak nitelikte yenilenebilir, doğa dostu ve kendi kendini yönlendirebilir niteliktedir. Dersin içeriğinde sürdürülebilir tasarımlar, etkileşimli akıllı sistemler, çok amaçlı ve kullanıldığı mekana göre değerlendirmeler, (fütürist) gelecekçi yapımlar, obje tasarımları ve benzeri uygulamalar, sistemli bir şekilde alt başlıklara ayrılarak ifade edilmektedir.



Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Derse devam
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Elif Altın
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Cuma, 13:00 - 15:45 , AK4G08
Görüşme Saatleri ve Yeri Cuma, 13:00 - 15:45 , AK4G08
Öğretim Yöntem ve Teknikleri -Anlatım, Tartışma, Seminer
Temel Kaynaklar

Rowe, P.G., 1991, Design Thinking, Cambridge, Mass.: MIT Press.

 Mallgrave, H.F. ve Goodman, D., 2011, An Introduction to Architectural Theory: 1968 to the Present, United Kingdom: Wiley-Blackwell

Leach, N. (ed), 2005, Rethinking Architecture A Reader in Cultural Theory, Newyork: Taylor & Francis.

· Bielefeld,B.,El Khouli, S.,  2010, Adım Adım Tasarım Fikirleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi

· Jormakka, K., 2016, Adım Adım Tasarım Yöntemleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi.

· İnceoğlu, M. Ve İnceoğlu, N., 2004, Mimarlıkta Söylem Kuram ve Uygulama, İstanbul: Tasarım Yayın Grubu

· Pallasmaa, Juhani. Tenin Gözleri. Çev. Aziz Ufuk Kılıç. İstanbul: Yem Yayınları, 2011.

· Rasmussen, Steen Eiler. Yaşayan Mimari, . Çev. Ömer Erduran. İstanbul, 2013.

· Cansever, Turgut. Kubbeyi  Yere Koymak, İstanbul: Timaş Yayınları, 2016.

· Merleau-Ponty, M., 2010, Algılanan Dünya. Trans. Ömer Aygün. İstanbul: Metis Yayınları.

· Merleau-Ponty, M., 2012, Göz ve Tin. Çev. Ahmet Soysal. İstanbul: Metis Yayınları.

· Merleau-Ponty, M., 2015, Phenomenology of Perception. London and Newyork: Taylor and Francis eLibrary.

· Moles, A.,2012, Belirsizin Bilimleri: İnsan Bilimleri İçin Yeni Bir Epistemoloji. Çev. Nuri Bilgin. İstanbul: YKY.

· Botton, A. D., 2010, Mutluluğun Mimarisi, İstanbul: Sel Yayıncılık.

· Holl, S., Pallasmaa J. and Alberto, P 1994, "Questions of Perception, Phenomenology of Architecture." Architecture and Urbanism July Special Issue.

· Husserl, E. 2003, Fenomenoloji Üzerine Beş Ders . Çev. Harun Tepe. Ankara: Bilgesu Yayıncılık.

· Moles, A., 2012, Belirsizin Bilimleri: İnsan Bilimleri İçin Yeni Bir Epistemoloji. Çev. Nuri Bilgin. İstanbul: YKY.

· Sharr, A., 2010, Mimarlar İçin Heidegger. Çev. Volkan Atmaca. İstnabul: YEM Yayınları, 2010.

· Soygeniş, Sema. Mimarlık Düşünmek Düşlemek, İstnabul: YEM Yayınları, 2010.

· Karatani, K., 2014. Metafor Olarak Mimari. çev. Yıldırım, B., İstanbul: Metis Yayınları.

Diğer Kaynaklar Auge, Marc. Non-Places: Introduction to an Anthropology of Supermodernity. Çev. John

Ballantyne, A., 2010. Mimarlar için Deleuze ve Guattari, çev. Öğdül, R., İstanbul: YEM Yayınları.

Casey, E., 1997. The Fate of Place: A Philosophical History. Berkeley: University of California Press.

·  Direk, Z. (ed), 2003, Dünyanın Teni Merleau-Ponty Felsefesi Üzerine İncelemeler. İstanbul: Metis Yayınları

·  Aydınlı, Semra. «Epistemolojik Açıdan Mekan Yorumu.» Şentürer, Ayşe, Şafak Ural ve Özlem Berber. Mimarlık ve Felsefe. İstanbul: YEM Yayınları, 2004. 40- 51.

·  Bachelard, Gaston. Mekanın Poetikası. Çev. Alp Tümertekin. İstanbul: Kesit Yayıncılık, 2013.

·  Cansever, Turgut. Osmanlı Şehri. İstanbul: Timaş Yayınları, 2010.

·  Casey, Edward. The Fate of Place: A Philosophical History. Berkeley: University of California Press, 1997.

·  Heidegger, Martin. Being and Time. Çev. John Macquarrie ve Edward Robinson. Oxford: Blackwell, 2007. —. Poetry, Language, Thought. Trans. Albert Hofstadter. New York: Harper & Row, 1971.

·  Phantasy, Image, Counsciousness and Memory (1898-1925). Dü. Rudolf Bernet. Çev. John B. Brough. The Netherlands: Springer, 2005.

·  Leach, Neil. «Phenomenology.» Leach, Neil. Rethinking Architecture: A Reader In Cultural Theory. 1997. 78-153.

·  Lefebvre, Henri. The Production of Space. Çev. Donald Nicholson-Smith. Malden: Blackwell, 2007.

·  Norberg-Schulz, Christian. Existence, Space & Architecture. London: Studio Vista, 1971.

·  Norberg-Schulz, Christian. Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture. London: Academy Editions, 1980.

· Pallasmaa, Juhani. «Hapticity and Time: Notes on a Fragile Architecture.» The Architectural Review May (2000): 78-84.

Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Tasarım nedir? Tasarımın oluşturulmasındaki kriterler nelerdir, hangi aşamalardan geçmektedir? – geçmişten günümüze beklenen tasarım sistemlerinin hazırlanmış film fragmanları ve modernist dergilerde sunulmuş görsellerin gösterimi Anlatım
2. Hafta Fiziksel çevre ve sürdürülebilirlik- yeşil tasarım başlıklarının tanımlanması ve güncel örneklerinin gösterimi -1 Anlatım-Tartışma
3. Hafta Fiziksel çevre ve sürdürülebilirlik- yeşil tasarım başlıklarının tanımlanması ve güncel örneklerinin gösterimi -1 Anlatım-Sunum
4. Hafta Akıllı yüzeyler ve malzemelerinin tanım ve örnekler kapsamında anlatılması Anlatım-Tartışma
5. Hafta Nanoteknolojik, su geçirmez ve etkileşimli sistemlerin örnekleriyle anlatılması Anlatım-Tartışma
6. Hafta Akıllı ve çok amaçlı tasarımların işlevsel olarak anlatılması, ve örneklerinin gösterilmesi Seminer-Tartışma
7. Hafta Sergileme ve Teşhir üniteleri olan stant tasarımlarının anlatılması seminer -tartışma
8. Hafta Kısıtlı ve dönüşebilen mekanlar için üretilmekte olan; oturma ve ofis mobilyaları, yatak odaları, mutfak vb. tasarımlarının örneklerinin gösterimi, Seminer-Tartışma
9. Hafta ARA SINAV Teslim
10. Hafta Mekan tasarımında etkin olan fütüristik sistemler ve mekanı daha işlevsel kılacak ünite tasarımlarının örneklerinin anlatılması Seminer-Tartışma
11. Hafta Devingen – yarı hareketli sistem tanımı ve örneklerinin anlatılması Teslim
12. Hafta Güncel felaketler ve gelecekte oluşabilecek yaşamsal sıkıntılara dayalı çözüm olarak geliştirilmiş yaşam modülleri, barınak ve kapsül ünitelerin örneklerinin anlatılması seminer- tartışma
13. Hafta Aydınlatma üniteleri ve obje tasarımlarının örneklerinin gösterilmesi Seminer-Tartışma
14. Hafta Geri dönüşümle var olan kimliği değiştirilen ünite ve obje tasarım örneklerinin gösterimi ve tüm dönemin genel tekrarı Teslim
15. Hafta Final Teslimi: Almanak Görüşme
16. Hafta Final Teslimi: Almanak Görüşme
17. Hafta Final Teslimi: Almanak Çalışmanın Teslimi
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Derse Devam / Katılım 1 10
Final 1 50


ÖÇ-1Tasarım süreci, mimari tasarım metodları, mimari tasarım ve teori ilişkilernin analizi
ÖÇ-2Mimari tasarım metodolojisinin tasarım ve teori ilişkileri bağlamında tarihsel süreçteki gelişimini ortaya koymak
ÖÇ-3Kuramsal ve kavramsal düşünerek, metine dökme
ÖÇ-4Tasarım teorisi, toplumsal ve kültür etkileşimini analiz etmek
ÖÇ-5Mimari Tasarım Sürecine İlişkin Farklı Teorilerin karşılaştırılarak analiz edilmesi
Program Çıktıları
PÇ-1 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi , yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ-3 Alanında akademik veya uygulama ortamlarında çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve sorumluluk üstlenir, disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ-4 Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ-5 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ-6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ-7 Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ-8Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ-9 Üretime yön verebilecek sanat, estetik ve uygulama bilgisine sahiptir.
PÇ-10Proje /Sanatsal / bilimsel çalışmaların aşamalarını planlayıp yönetir.
PÇ-11 Sanat ve kültür ortamı içinde hedeflerini tanımlar.
PÇ-12 Alanı ile ilgili ve kişisel gelişiminde ulusal ve uluslararası kaynakları belirler.
PÇ-13 Kendi çalışmalarının amacını, değerini ve hedef kitlesi için anlamını tanımlayarak etkin biçimde ifade eder.
PÇ-14Alanında ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürülebilirlik ilke ve standartlarını benimseyen çok boyutlu bakış açısına sahiptir.
PÇ-15 Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması konusunda toplumu bilinçlendirme sürecinde yer alır.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12PÇ 13PÇ 14PÇ 15
ÖÇ 1               
ÖÇ 2               
ÖÇ 3               
ÖÇ 4               
ÖÇ 5