Türk Halk edebiyatı araştırmalarına veri sağlayan sözlü ve yazılık kaynakların tanıtılması; sözlü kaynakların sadece veri sağlamadığının, aynı zamanda halk edebiyatı araştırmalarına konu olduğunun kavratılması; öğrenciye bu tür kaynaklardan yararlanma yollarının öğretilmesi.
Ön Koşullar
Yok
Eş Koşullar
Yok
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. Mehmet Aça
Asistanlar
Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri
Çarşamba günü 15:00-18:00 arasında sanal sınıfta yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri
Çarşamba günü 18:00-18:30 arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Sözlü Anlatım
Soru-Yanıt
Tartışma
Sunum
Temel Kaynaklar
Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.
Mustafa Aça (ed.), Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Halk Edebiyatının Ürünlerinin Genel Özellikleri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
2. Hafta
Halk Edebiyatı Ürünlerinin Yaratım ve İcra Ortamları (Sözlü Yazılı ve Elektronik Kültür Ortamları)
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
3. Hafta
Geçmişten Günümüze Sözlü Kültürün Yaratıcısı ve Aktarıcısı Olan Halk Algısı
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
4. Hafta
Halk Edebiyatı Araştırmalarının Sözlü Kaynakları
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
5. Hafta
Halk Edebiyatı Araştırmalarının Sözlü Kaynaklarından Yararlanma Yöntem ve Teknikleri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
6. Hafta
Halk Edebiyatı Araştırmalarının Yazılı Kaynakları ve Bu Kaynaklardan Yararlanma Yöntemleri
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
7. Hafta
Yazılı Kaynaklardan: Orhun Yazıtları ve Eski Uygurca Metinler
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
8. Hafta
Yazılı Kaynaklardan: Divanü Lügati’t-Türk ve Kutadgu Bilig, Codex Cumanicus
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
9. Hafta
Yazılı Kaynaklardan: Kitab-ı Dedem Korkutalınan eserler içinde halk edebiyatı üretimlerinin incelenmesi.
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
10. Hafta
Yazılı Kaynaklardan: Camiü’t-Tevarih, Tarih-i Cihan Güşa, Şecere-i Terakime, Şecere-i Türki
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
11. Hafta
Yazılık Kaynaklardan: İbn Fadlan Seyahatnamesi, İbn Battuta Seyahatnamesi, Rubruk Seyahatnamesi, Evliya Çelebi Seyahatnamesi
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
12. Hafta
Yazılı Kaynaklardan: Cönkler ve Mecmualar; Masal, Fıkra, Atasözü, Menakıpname ve Destan Kitapları
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
13. Hafta
Elektronik Kültür Ortamı: Plak, Kaset, Radyo, Televizyon, Sinema
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
14. Hafta
Sanal Kültür Ortamı: İnternet
Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
15. Hafta
Final Haftası
16. Hafta
Final Haftası
17. Hafta
Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum
1
35
Derse Devam / Katılım
1
15
Final
1
30
ÖÇ-1
Halk edebiyatının doğuşu ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimini kavrar.
ÖÇ-2
Halk edebiyatının kaynaklarını değerlendirir.
ÖÇ-3
Halk edebiyatının sözlü kaynaklarını kavrar.
ÖÇ-4
Halk edebiyatının yazılı kaynaklarını kavrar ve yazılı metinler içerisindeki temsillerini çözümleyebilir.
ÖÇ-5
Sözlü ve yazılı kültür arasında karşılaştırma yaparak halk edebiyat geleneğinin karakteristik özelliklerini ayırt edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.