Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı(Yüksek Lisans)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


TÜRK HALK EDEBİYATININ KAYNAKLARI

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEY0024 TÜRK HALK EDEBİYATININ KAYNAKLARI 3/0/0 SA Türkçe 8
Dersin Amacı
Türk Halk edebiyatı araştırmalarına veri sağlayan sözlü ve yazılık kaynakların tanıtılması; sözlü kaynakların sadece veri sağlamadığının, aynı zamanda halk edebiyatı araştırmalarına konu olduğunun kavratılması; öğrenciye bu tür kaynaklardan yararlanma yollarının öğretilmesi. 
Ön Koşullar Yok
Eş Koşullar Yok
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Prof. Dr. Mehmet Aça
Asistanlar Yok
Ders Gün,Saat ve Yeri Çarşamba günü 15:00-18:00 arasında sanal sınıfta yürütülecektir.
Görüşme Saatleri ve Yeri Çarşamba günü 18:00-18:30 arasında Cats üzerinden görüşülebilir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri Sözlü Anlatım

Soru-Yanıt

Tartışma

Sunum
Temel Kaynaklar

Mehmet Aça (ed.), Türk Halk Edebiyatı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.

Mustafa Aça (ed.), Halk Bilimi El Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara 2019.

Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Halk Edebiyatının Ürünlerinin Genel Özellikleri Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
2. Hafta Halk Edebiyatı Ürünlerinin Yaratım ve İcra Ortamları (Sözlü Yazılı ve Elektronik Kültür Ortamları) Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
3. Hafta Geçmişten Günümüze Sözlü Kültürün Yaratıcısı ve Aktarıcısı Olan Halk Algısı Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
4. Hafta Halk Edebiyatı Araştırmalarının Sözlü Kaynakları Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
5. Hafta Halk Edebiyatı Araştırmalarının Sözlü Kaynaklarından Yararlanma Yöntem ve Teknikleri Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
6. Hafta Halk Edebiyatı Araştırmalarının Yazılı Kaynakları ve Bu Kaynaklardan Yararlanma Yöntemleri Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
7. Hafta Yazılı Kaynaklardan: Orhun Yazıtları ve Eski Uygurca Metinler Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
8. Hafta Yazılı Kaynaklardan: Divanü Lügati’t-Türk ve Kutadgu Bilig, Codex Cumanicus Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
9. Hafta Yazılı Kaynaklardan: Kitab-ı Dedem Korkutalınan eserler içinde halk edebiyatı üretimlerinin incelenmesi. Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
10. Hafta Yazılı Kaynaklardan: Camiü’t-Tevarih, Tarih-i Cihan Güşa, Şecere-i Terakime, Şecere-i Türki Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
11. Hafta Yazılık Kaynaklardan: İbn Fadlan Seyahatnamesi, İbn Battuta Seyahatnamesi, Rubruk Seyahatnamesi, Evliya Çelebi Seyahatnamesi Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
12. Hafta Yazılı Kaynaklardan: Cönkler ve Mecmualar; Masal, Fıkra, Atasözü, Menakıpname ve Destan Kitapları Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
13. Hafta Elektronik Kültür Ortamı: Plak, Kaset, Radyo, Televizyon, Sinema Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
14. Hafta Sanal Kültür Ortamı: İnternet Sözlü anlatım, soru-yanıt, tartışma, sunum
15. Hafta Final Haftası
16. Hafta Final Haftası
17. Hafta Final Haftası
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 20
Ödevler / Dönem Ödevi / Sunum 1 35
Derse Devam / Katılım 1 15
Final 1 30


ÖÇ-1Halk edebiyatının doğuşu ve tarihsel süreç içerisindeki gelişimini kavrar.
ÖÇ-2Halk edebiyatının kaynaklarını değerlendirir.
ÖÇ-3Halk edebiyatının sözlü kaynaklarını kavrar.
ÖÇ-4Halk edebiyatının yazılı kaynaklarını kavrar ve yazılı metinler içerisindeki temsillerini çözümleyebilir.
ÖÇ-5Sözlü ve yazılı kültür arasında karşılaştırma yaparak halk edebiyat geleneğinin karakteristik özelliklerini ayırt edebilir.
Program Çıktıları
PÇ-1Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5