1. Öğerncilere Eski Anadolu Türkçesi metinlerini tanıtmak.
2. Eski Anadolu Türkçesinin fonetik, morfolojik ve leksik özelliklerini öğretmek.
3. Eski Anadolu Türkçesi metinlerini doğru okuma, anlama ve günümüz Türkçesine aktarabilmelerini sağlamak.
4. Türkiye Türkçesinin fonetik ve morfolojik gelişimini öğretmek.
5. Türkiye Türkçesinin tarihi dönemlerini ayırt edebilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar
-
Eş Koşullar
-
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Perşembe, 16.00-19.00, AK5C0305
Görüşme Saatleri ve Yeri
Pazartesi, 13.00-14.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
- Okuma
- Soru-cevap
- Fonetik ve morfolojik analiz
- Sentaktik analiz
Temel Kaynaklar
-F. K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İst. 1990.
- G. Gülsevin, E. Boz, Eski Anadolu Türkçesi, Ank. 2004.
- H. Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I-II, İst. 2010.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi, Oğuzlar, Oğuz Türkçesinin tarihi gelişimi
Anlatım, soru-cevap
2. Hafta
Eski Anadolu Türkçesinin başlıca imla özellikleri
Ahmet Fakih'ten Kitabu Evsaf-ı Mesacidi'ş-Şerife
Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
3. Hafta
Eski Anadolu Türkçesinde ses uyumları
Ahmet Fakih'ten Kitabu Evsaf-ı Mesacidi'ş-Şerife
Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
4. Hafta
Eski Anadolu Türkçesinde ses değişmeleri
Şeyyad Hamza Yusuf u Zeliha
Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
5. Hafta
Eski Anadolu Türkçesinde ses değişmeleri
Şeyyad Hamza Yusuf u Zeliha
Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
6. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, isim durum ekleri
Yunus Emre, Divan'dan
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
7. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, çatı ekleri
Yunus Emre, Divan'dan
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
8. Hafta
Vize
Yazılı
9. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, zaman ve kip ekleri
Aşık Paşa Garibname
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
10. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, mastar ekleri
Aşık Paşa Garibname
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
11. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, sıfat-fiil ekleri
Mes'ud Bin Ahmed Süheyl ü Nev-Bahar
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
12. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, zarf-fiil ekleri
Erzurumlu Kıssa-i Yusuf
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
13. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, yapım ekleri
Dede Korkut Hikayeleri
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
14. Hafta
Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, yapım ekleri
Şeyhi, Harname
Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
Final
1
60
ÖÇ-1
1. Eski Anadolu Türkçesi metinlerini tanır.
ÖÇ-2
2. Eski Anadolu Türkçesinin fonetik, morfolojik ve leksik özelliklerini bilir.
ÖÇ-3
3. Eski Anadolu Türkçesi metinlerini doğru okuyabilir, anlar ve günümüz Türkçesine aktarabilir.
ÖÇ-4
4. Türkiye Türkçesinin fonetik ve morfolojik gelişimini bilir.
ÖÇ-5
5. Türkiye Türkçesinin tarihi dönemlerini ayırt edebilirir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.