Lisansüstü
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Türk Dili ve Edebiyatı(Yüksek Lisans)
Anlık RSS Bilgilendirmesi İçin Tıklayınız.Düzenli bilgilendirme E-Postaları almak için listemize kaydolabilirsiniz.


ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ METİNLERİ I

Ders KoduYarıyıl Ders Adı T/U/L Türü Öğrenim Dili AKTS
TDEY0020 ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ METİNLERİ I 3/0/0 SA Türkçe 8
Dersin Amacı
1. Öğerncilere Eski Anadolu Türkçesi metinlerini tanıtmak.

2. Eski Anadolu Türkçesinin fonetik, morfolojik ve leksik özelliklerini öğretmek.

3. Eski Anadolu Türkçesi metinlerini doğru okuma, anlama ve günümüz Türkçesine aktarabilmelerini sağlamak.

4. Türkiye Türkçesinin fonetik ve  morfolojik gelişimini öğretmek.

5. Türkiye Türkçesinin tarihi dönemlerini ayırt edebilmelerini sağlamak.
Ön Koşullar -
Eş Koşullar -
Özel Koşullar Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri Dr. Öğr. Üyesi Çağla Barikan Topçu
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri Perşembe, 16.00-19.00, AK5C0305
Görüşme Saatleri ve Yeri Pazartesi, 13.00-14.00, AK3D07
Öğretim Yöntem ve Teknikleri - Okuma

- Soru-cevap

- Fonetik ve morfolojik analiz

- Sentaktik analiz
Temel Kaynaklar -F. K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İst. 1990.

- G. Gülsevin, E. Boz, Eski Anadolu Türkçesi, Ank. 2004.

- H. Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I-II, İst. 2010.
Diğer Kaynaklar -
Haftalık Ders Programı
Hafta Dersin İçeriği Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta Eski Anadolu Türkçesi, Oğuzlar, Oğuz Türkçesinin tarihi gelişimi Anlatım, soru-cevap
2. Hafta Eski Anadolu Türkçesinin başlıca imla özellikleri Ahmet Fakih'ten Kitabu Evsaf-ı Mesacidi'ş-Şerife Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
3. Hafta Eski Anadolu Türkçesinde ses uyumları Ahmet Fakih'ten Kitabu Evsaf-ı Mesacidi'ş-Şerife Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
4. Hafta Eski Anadolu Türkçesinde ses değişmeleri Şeyyad Hamza Yusuf u Zeliha Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
5. Hafta Eski Anadolu Türkçesinde ses değişmeleri Şeyyad Hamza Yusuf u Zeliha Okuma, soru-cevap, fonetik analiz
6. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, isim durum ekleri Yunus Emre, Divan'dan Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
7. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, çatı ekleri Yunus Emre, Divan'dan Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
8. Hafta Vize Yazılı
9. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, zaman ve kip ekleri Aşık Paşa Garibname Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
10. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, mastar ekleri Aşık Paşa Garibname Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
11. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, sıfat-fiil ekleri Mes'ud Bin Ahmed Süheyl ü Nev-Bahar Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
12. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, zarf-fiil ekleri Erzurumlu Kıssa-i Yusuf Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
13. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, yapım ekleri Dede Korkut Hikayeleri Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
14. Hafta Eski Anadolu Türkçesi şekil bilgisi, yapım ekleri Şeyhi, Harname Okuma, soru-cevap, morfolojik analiz
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri Adet Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar) 1 40
Final 1 60


ÖÇ-11. Eski Anadolu Türkçesi metinlerini tanır.
ÖÇ-22. Eski Anadolu Türkçesinin fonetik, morfolojik ve leksik özelliklerini bilir.
ÖÇ-33. Eski Anadolu Türkçesi metinlerini doğru okuyabilir, anlar ve günümüz Türkçesine aktarabilir.
ÖÇ-44. Türkiye Türkçesinin fonetik ve morfolojik gelişimini bilir.
ÖÇ-55. Türkiye Türkçesinin tarihi dönemlerini ayırt edebilirir.
Program Çıktıları
PÇ-1Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.
Alan Yeterlilikleri Matrisi
Program Çıktıları - Öğrenim Çıktıları Matrisi
--
 PÇ 1PÇ 2PÇ 3PÇ 4PÇ 5PÇ 6PÇ 7PÇ 8PÇ 9PÇ 10PÇ 11PÇ 12
ÖÇ 1            
ÖÇ 2            
ÖÇ 3            
ÖÇ 4            
ÖÇ 5