Klâsik Türk edebiyatı sahasında çalışacak araştırmacıların metin değerlendirme becerisini kazanabilmesi.
Ön Koşullar
XXX Ders Adı...
Eş Koşullar
XXX Ders Adı...
Özel Koşullar
Dersin alınabilmesi için öğrenciden beklenen asgari yeterlilikler.(Örnekler: Yabancı dil seviyesi, derse devam, önceden edindiği kurumsal yeterlilikler vs. gibi)
Öğretim Üyeleri
Prof. Dr. M. Fatih Köksal
Asistanlar
Ders Gün,Saat ve Yeri
Cuma, 09:00-11:00, 1C-16
Görüşme Saatleri ve Yeri
Prof. Dr. M. Fatih Köksal 4A-15
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
Temel Kaynaklar
Mustafa İsen 2002. vd. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı. Ankara : Grafiker Yayınları, 2002.Yusuf Ziya Kavakçı, 1976. İslam Araştırmalarında Usul, Ankara.
Tunca Kortan Tamer, (1994): “Teori Zemininde Metin Şerhi Meselesi”, Türk Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, 8 1-10.
Ali Nihad Tarlan, 1985, Fuzuli Divanı Şerhi, Ankara.
Ali Nihad Tarlan 1981, Edebiyat Meseleleri, İstanbul.
Abdulkerim Abdulkadiroğlu,1997, “Edebiyatta Metodoloji Açısından Elyazmaları ve Nadir Eserler Üzerine Notlar”, Kültürümüzden Esintiler, Ankara.
Ahmed Ateş,1942, “Metin Tenkidi Hakkında” Türkiyat Mecmuası, VII. cüz.
Diğer Kaynaklar
-
Haftalık Ders Programı
Hafta
Dersin İçeriği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1. Hafta
Klâsik Türk edebiyatı araştırmalarında usullerin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
2. Hafta
Teori zemininde metin neşrinin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
3. Hafta
Metin neşri üzerine genel değerlendirmeler ve yeterlilik alanlarının belirlenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
4. Hafta
Metin şerhinin önemi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
5. Hafta
Metin şerhinde usul ve yöntemlerin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
6. Hafta
Metin şerhinde yeni yaklaşım ve değerlendirmelerin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
7. Hafta
Eski Türk edebiyatında mazmunlar, mefhumlar, remizlerin incelenmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
8. Hafta
Ara sınav.
9. Hafta
Örnek metin şerhlerinin değelendirilmesi.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
10. Hafta
Klasik Türk edebiyatında metin problemleri ve çözümle metotları.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
11. Hafta
Tematik tahliller üzerine genel değerlendirmelerin yapılması.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
12. Hafta
Tematik tahlil incelemeleri
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
13. Hafta
Örnek metinler üzerinde şerh ve tahliller.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
14. Hafta
Örnek metinler üzerinde şerh ve tahliller.
Anlatma, Soru-cevap, Metin üzerinde uygulama, Araştırma
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
Değerlendirme Ölçütleri
Ölçüt Tipleri
Adet
Yüzdesi(%)
Ara sınav(lar)
1
40
ÖÇ-1
Bu dersi alan öğrenciler çalışma alanlarının sınırlarını kavrar.
ÖÇ-2
Klâsik edebiyat alanında akademik düzeyde yapılabilecek çalışmaların niteliklerini sıralar.
ÖÇ-3
Geleneksel şerh yöntemleri çerçevesinde klâsik edebiyat üretimlerine nasıl yaklaşacağını kavrar.
ÖÇ-4
metin şerhinden anlaşılması gerekenlerin ne olduğunu ve metni değerlendirme aşamasında karşılaşılan
zorlukları nasıl aşabileceğini öğrenir.
ÖÇ-5
Kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde metinlere yeni yöntemlerle nasıl yaklaşacağını öğrenir.
Program Çıktıları
PÇ-1
Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi ve filolojik açıdan değerlendirebilir. Batı edebiyatı metinleri ile karşılaştırma yaparak metin çözümlemesi yapar.
PÇ-2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerine, araştırma metotlarına, bilgi ve teorilerini uzmanlık düzeyinde kullanır.
PÇ-3
Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında, kullanarak alanı dışındaki gruplara sistemli bir biçimde aktarır.
PÇ-4
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretebilir, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir. Bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-5
Türk Dili ve Edebiyatı Programı ile ilgili sorunları analiz ederek, sorunlara yönelik çözümleri somut verilerle destekler ve bu verileri ilgili alandaki uzmanlarla paylaşır.
PÇ-6
En az bir yabancı dili bilerek alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri toplar, çözümler ve yorumlar.
PÇ-7
Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edindiği yeterlilikleri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
PÇ-8
Yaşam boyu öğrenme gerekliliği bilincini kazanır.
PÇ-9
Türk Dili ve Edebiyatı alanında lisansüstü düzeyde akademik araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
PÇ-10
Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve etik değerleri gözetir.
PÇ-11
Türkçenin tarihi alfabelerini özgün metinler üzerinden takip edebilir.
PÇ-12
Edebi tür ve şekillerin tarihi süreç içindeki gelişimini yorumlayarak kendisini uzmanlık düzeyinde derinleştirir.